برنامه زماني مراحل اجراي پروژه تدوين ميشود
مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران آخرين روند ساخت زباله سوز تهران را تشريح كرد و گفت: شهر تهران بهشدت به اين پروژه نياز دارد و بايد اين پروژه در كوتاهترين زمان ممكن به مرحله اجرا برسد. به گزارش ايسنا، نويد خاصهباف گفت: در سفر به چين، بازديدي از يك زبالهسوز پيشرفته صورت گرفت.
مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران آخرين روند ساخت زباله سوز تهران را تشريح كرد و گفت: شهر تهران بهشدت به اين پروژه نياز دارد و بايد اين پروژه در كوتاهترين زمان ممكن به مرحله اجرا برسد. به گزارش ايسنا، نويد خاصهباف گفت: در سفر به چين، بازديدي از يك زبالهسوز پيشرفته صورت گرفت. اين بازديد بهطور ويژهاي مدرن و منحصر به فرد بود. تصاوير و فيلمهايي كه من شخصا مشاهده كردم گواهي بر اين امر بود كه اين زبالهسوز به قدري پيشرفته بود كه از همان لحظه ورود تا زمان خروج، به نظر ميرسيد در يك مجموعه گردشگري صنعتي قدم گذاشتهايم.
او افزود: تمامي فرآيندها بهدقت و با برنامهريزي خاصي انجام شده بود، بهگونهاي كه از زمان ورود زبالهها تا تبديل آنها به فرآوردهها و توليد برق، هيچگونه نشانهاي از آلودگي محيطزيستي وجود نداشت. كارخانه بهصورت كاملا مرتب و با فضايي سبز و زيبا طراحي شده بود، كه در بسياري از نقاط جهان نيز مشابه چنين طراحيها و استانداردهايي مشاهده ميشود. به گفته خاصهباف پس از بازگشت از اين سفر، مذاكراتي با همان شركت برگزار شد. اما شهردار تهران با در نظر گرفتن نتايج اين بازديد، بر آن بودند كه ممكن است گزينهاي بهتر از لحاظ اقتصادي و راندماني وجود داشته باشد. در نتيجه، مشاورين فني بهطور جدي وارد عمل شدند و همكاري مشتركي ميان سازمان سرمايهگذاري و سازمان پسماند شكل گرفت. مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران ادامه داد: در نهايت، هفت شركت شناسايي شدند كه از ميان آنها، چند شركت به دليل نداشتن شرايط فني مناسب حذف شدند. با اين حال، در كنار موارد فني، جنبههاي اقتصادي نيز از اهميت ويژهاي برخوردار بود؛ چرا كه قرار بود اين پروژه با هزينهاي بالغ بر ۵۰۰ ميليون دلار اجرايي شود.
لزوم پايداري پروژه از نظر مالي
به گفته خاصه باف، بايد توان مالي شهرداري نيز در نظر گرفته ميشد. به ويژه اينكه بايد هم از نظر فني پروژه به درستي طراحي ميشد و هم براي سرمايهگذار جذابيت داشته باشد تا بتواند به سرمايهگذاري در اين پروژه راغب شود. البته اين نكته هم از اهميت بسياري برخوردار بود كه علاوه بر جنبههاي فني، مدل اقتصادي پروژه نيز بهگونهاي طراحي شود كه از نظر مالي نيز قابل اجرا و پايدار باشد.
او افزود: مدل سرمايهگذاري اين پروژه در ابتدا با برخي چالشها مواجه بود و چندين بار تغيير كرد تا در نهايت به مدل «خريد تضميني برق »رسيديم. اين مدل به شهرداري اين امكان را ميدهد كه در آينده با دولت قراردادهايي جهت فروش برق منعقد كند، تا بدينترتيب پروژه از لحاظ اقتصادي پايدار و حتي سود ده باشد. مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران اظهار كرد: در حال حاضر دو شركت نهايي براي انجام پروژه انتخاب شدهاند. يكي از اين شركتها همان شركتي است كه در بازديد چين نيز حضور داشت و يكي از بزرگترين توليدكنندگان زبالهسوز در سطح جهاني و چين محسوب ميشود. خاصه باف گفت: اين دو شركت در حال حاضر بر اساس سه شاخص اصلي (فني، مالي و اقتصادي) در حال مقايسه هستند تا بهترين گزينه انتخاب شد. پيشبيني ميشود كه اين انتخاب به زودي در حضور شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر انجام گيرد.
او با اشاره به همكاري كميسيون بهداشت شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: در اينجا لازم است از همكاري بيدريغ كميسيون بهداشت شوراي اسلامي شهر تهران تشكر كنم كه در تمامي مراحل اين پروژه، همراهيهاي ارزشمندي داشتند و نكات حائز اهميت را گوشزد كردند.
به گفته مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري يكي از ابهاماتي كه سبب طولاني شدن روند اجرايي پروژه شد، اين بود كه آيا واقعا ظرفيت ۶ هزار تن براي اين زبالهسوز لازم است يا خير. در اين زمينه ديدگاههاي مختلفي مطرح شد؛ برخي پيشنهاد ميكردند كه ظرفيت ۲ هزار تن مناسب است، در حالي كه برخي ديگر به ظرفيت ۱۰ هزار تن تأكيد داشتند؛ لذا بر اساس تحليلهاي دقيق، بهترين ظرفيت بهينه براي پروژه تعيين شد كه هم در حال حاضر و هم در آينده از نظر اقتصادي و ارزش حرارتي زبالهها قابل قبول باشد. خاصهباف ادامه داد: پيشنهاداتي نيز مبني بر اينكه بهطور موقت يك زبالهسوز با ظرفيت ۲۰۰۰ تن راهاندازي شود و سپس به تدريج توسعه يابد، مطرح شد. اما اين مدل با چالشهايي مواجه بود؛ چرا كه هم سرمايهگذار نسبت به آن تمايلي نشان نميداد و هم مدل اقتصادي آن به هم ميريخت.
تصويب جدول زماني تا 15 روز ديگر
او درباره مراحل اجرايي پروژه توضيح داد: امروز به يك جدول زماني نهايي دست يافتيم كه طي ۱۰ تا ۱۵ روز آينده مصوب خواهد شد. پس از اين مرحله، قرارداد نهايي امضا و عمليات اجرايي آغاز خواهد شد. فارغ از اينكه پروژه در اين دوره از مديريت شهري به بهرهبرداري برسد يا خير؟، نكته حائز اهميت اين است كه شهر تهران بهشدت به اين پروژه نياز دارد و بايد اين پروژه در كوتاهترين زمان ممكن به مرحله اجرا برسد. مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران در خصوص مجوزهاي زيستمحيطي اين طرح اظهار كرد: سازمان محيط زيست ابتدا نامهاي صادر كرد كه زبالهسوزها آلاينده هستند. اما اين نگاه از تكنولوژيهاي قديمي نشأت ميگرفت. به گفته خاصه باف، در پي آن، جلساتي برگزار شد و مشاوران ما با ارايه مستندات فني و استانداردهاي جهاني، سازمان محيط زيست و ديگر نهادهاي مرتبط را متقاعد كردند كه اين تكنولوژي جديد قادر است حتي از خروجي گازهاي احتراق، فرآوردههايي سودمند توليد كند. در بسياري از كشورها، از جمله چين، كشورهاي اروپايي، استانبول، باكو و ايالات متحده، اين مدل بهطور موفقيتآميز پيادهسازي شده است.
او اضافه كرد: مدلي كه ما براي پروژه انتخاب كردهايم، در چين نيز نمونههاي موفقي دارد و در آنجا با سرمايهگذاري بخش خصوصي اجرا شده است. از منظر اقتصادي، اين پروژه بهطور كامل مقرونبه صرفه است؛ چرا كه علاوه بر كاهش آلودگي زيستمحيطي، اشتغالزايي نيز خواهد داشت. هرچند از لحاظ مالي، اين پروژه ممكن است سود كلاني نداشته باشد، اما با استفاده از ظرفيتهاي قانوني موجود و حمايت دولت، اين پروژه از منظر اقتصادي نيز فيزيبل خواهد بود. مديرعامل سازمان سرمايهگذاري و مشاركتهاي مردمي شهرداري تهران در خصوص مشاركتهاي طراحي شده در سازمان شهرداريها با بخش خصوصي توضيح داد: مدل مشاركت با بخش خصوصي به صورت BOO يا BOT پيادهسازي خواهد شد. در اين مدل، سرمايهگذار سرمايه اوليه را تأمين كرده و پس از بازگشت سرمايه، منافع پروژه به شهرداري و مردم خواهد رسيد. اين نيروگاه برق بهطور تقريبي ۱۰۰ مگاوات توليد خواهد كرد كه ميتواند براي تأمين يارانه انرژي برقي اتوبوسها و تاكسيهاي برقي استفاده شود، يا برق مازاد آن به ديگر نقاط صادر شد.