
ناترازي گورستانها
اگرچه براساس گزارشهاي رسمي، بهشت زهرا (س) فقط تا شهريورماه سال ۱۴۰۴ ظرفيت دفن دارد، اقدامات مديريت شهري براي احداث آرامستانهاي جديد با تأخير و كندي همراه است. پيشبينيها از نياز به حدود ۷ ميليون قبر جديد طي ۵۰ سال آينده خبر ميدهد و بحران ظرفيت آرامستانها به مرحلهاي نگرانكننده رسيده است. بررسيها حاكي از آن است كه حتي در اراضي تصويبشده براي ساخت آرامستانهاي جديد، آمادهسازي عملياتي آغاز نشده يا در مراحل اوليه است.
اگرچه براساس گزارشهاي رسمي، بهشت زهرا (س) فقط تا شهريورماه سال ۱۴۰۴ ظرفيت دفن دارد، اقدامات مديريت شهري براي احداث آرامستانهاي جديد با تأخير و كندي همراه است. پيشبينيها از نياز به حدود ۷ ميليون قبر جديد طي ۵۰ سال آينده خبر ميدهد و بحران ظرفيت آرامستانها به مرحلهاي نگرانكننده رسيده است. بررسيها حاكي از آن است كه حتي در اراضي تصويبشده براي ساخت آرامستانهاي جديد، آمادهسازي عملياتي آغاز نشده يا در مراحل اوليه است. شهرداري تهران پس از ارايه لايحهاي براي احداث آرامستان در پنج زمين، تنها موفق به دريافت تاييد شوراي شهر و شوراي برنامهريزي استان براي سه قطعه زمين شد.
دو زمين ديگر بهدليل نياز به مطالعات ترافيكي حذف شدند، كه نشان از عدم پيشبيني همهجانبه در فاز مطالعات اوليه دارد.از جمله زمينهاي مورد تأييد، قطعهاي به نام «بيبي مريم» با ۳۰۰ هكتار مساحت در نزديكي بهشت زهرا است كه قرار است تنها ۴۰ هكتار از آن به آرامستان اختصاص يابد؛ رقمي ناچيز در برابر نياز روزافزون شهري مانند تهران. در كنار آن، دو زمين ديگر به ترتيب با ۵۲ و ۴۰ هكتار نيز مطرح شدهاند اما هنوز در مراحل مناقصه يا واگذاري قرار دارند.
دراين ميان عدم هماهنگي ميان نهادها، اختلاف با سازمان بهشت زهرا و واگذاري تصميمگيري به وزارت كشور، همگي بيانگر ضعف مديريت يكپارچه در حل بحرانهاي شهري است. با توجه به هشدار اعضاي شوراي شهر، اگر تا پايان ارديبهشت اقدامي صورت نگيرد، پايتخت با بحراني انساني و اجتماعي مواجه خواهد شد كه تبعات آن تنها به حوزه دفن اموات محدود نخواهد ماند.
درهمين راستا، در جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران (16 ارديبهشت ماه) رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: ۶ ماه زمان ميبرد تا آمادهسازي آرامستانهاي جديد به نتيجه برسد؛ كساني كه نقش دارند بايد تا پايان ارديبهشت ماه تصميم بگيرند و در غير اين صورت دفن اموات به بحران تبديل ميشود. به گزارش ايسنا، مهدي پيرهادي با اشاره به آخرين وضعيت ساخت آرامستانهاي جديد پايتخت، اظهار كرد: سه نقطه در شهر تهران براي ساخت آرامستان به تصويب شوراي شهر رسيد؛ نقطه اول در جنوب شرقي شهر در سه راه سيمان، نقطه دوم در ابتداي جاده ساوه و يك نقطه ديگر در كلاغايه قرار دارند.
او اضافه كرد: برخي مجموعهها اختلافاتي با سازمان بهشت زهرا (س) پيدا كردند و با توجه به محدوديت دفن در بهشت زهرا، اگر قطعات پاياني تكميل نشود فضايي براي دفن اموات وجود نخواهد داشت. پيرهادي اشاره كرد: اين موضوع ديگر از حوزه مديريت شهري خارج شده و در حوزه وزارت كشور است؛ بنابراين از وزير كشور و استاندار ميخواهيم موضوع را با جديت پيگيري كنند تا مشكلي براي شهروندان ايجاد نشود؛ قطعاً اجازه نخواهند داد اين موضوع به بحران بدل شود. پيرهادي با بيان اينكه زمين در دو نقطه به تملك شهرداري درآمده و براي يك نقطه ديگر اختلافاتي وجود دارد، گفت: اگر وزارت كشور همراهي كند مشكل حل خواهد شد.
۲۱،۳ درصد سهم موتورسيكلتها در آلودگي هوا
موضوع ديگري كه پيرهادي در جلسه ديروز شوراي شهر به آن اشاره كرد، آلودگي ايجادشده توسط موتورسيكلتها بود، او با بيان اينكه آلودگي صوتي به عنوان يك معضل زيست محيطي كمتر مورد توجه بوده است، اظهار كرد: اين موضوع در سلب آرامش مردم و برخي بيماريها اثرگذار است؛ بنابراين بايد براي ساختمانهاي مسكوني در كنار بزرگراه تدابيري انديشيده شود. در همين راستا طرحي تهيه شده كه به زودي در شورا بررسي خواهد شد. رييس كمسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شهرداري تهران، گفت: اگر دستگاههاي مسوول از امروز براي كاهش آلودگي هوا چارهانديشي نكنند، زمان بروز بحران ديگر فرصتي براي اقدام موثر نخواهد بود.
پيرهادي اظهار كرد: با توجه به نزديك شدن به فصل سرما و پديده وارونگي هوا، اگر دستگاههاي مسوول از امروز براي كاهش آلودگي هوا چارهانديشي نكنند، زمان بروز بحران ديگر فرصتي براي اقدام موثر نخواهد بود. به گفته او، نبايد اجازه دهيم آبان و آذر از راه برسد و تازه آن زمان متوجه شويم هوا آلوده شده؛ اقدام بايد پيشدستانه باشد، نه پسنگرانه.
رييس كمیسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شهرداري تهران ادامه داد: بر اساس آمار پليس راهور تا آبان ۱۴۰۰، دو ميليون و ۶۴۵ هزار موتورسيكلت در تهران پلاك و شمارهگذاري شده كه اين عدد به حدود سه ميليون دستگاه در سالهاي اخير رسيده است.
موتورسيكلتهاي كاربراتوري
منبع جدي آلودگي
پيرهادي اظهار كرد: ۹۰ درصد موتورسيكلتهاي تهران از سيستم سوخترساني كاربراتوري استفاده ميكنند كه منبع جدي آلودگي هستند، در حالي كه طبق قانون هواي پاك نبايد چنين وسايلي توليد ميشدند؛ اما توليد آنها سالها ادامه داشت. او تاكيد كرد: از مجموع موتورسيكلتها، بيش از ۷۶ درصد معادل حدود دو ميليون دستگاه، فرسوده محسوب ميشوند و متأسفانه هيچ ساز و كاري براي استفاده از گواهي اسقاط در توليدات جديد و نيز صدور گواهي اسقاط براي موتورسيكلتها وجود ندارد.
رييس كمیسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري با اشاره به نبود پلاك قابل شناسايي روي بسياري از موتورسيكلتها گفت: برخي از پلاكها مخدوش يا برداشته ميشود و اين وسايل به راحتي در پيادهروها و مسيرهاي ممنوعه تردد ميكنند. پيشنهادهايي از جمله نصب پلاك در جلوي موتورسيكلت مطرح شده كه هنوز به نتيجه نرسيده است.
پيرهادي اضافه كرد: شهرداري تهران كميتهاي براي بررسي اين موضوع تشكيل داده و استانداري نيز آن را پيگيري ميكند؛ اما لازم است دستگاههاي ديگر، به ويژه وزارت كشور و پليس نيز اقدامات ويژهاي را انجام دهند. اوگفت: تردد آزادانه موتورسيكلتهاي فرسوده و نبود بانك اطلاعاتي مالكيت آنها، از ديگر معضلات اساسي در مديريت اين وسايل است. براساس دادههاي آماري سال ۱۳۹۶، منابع متحرك ۶۰.۸ درصد از آلايندگي شهر تهران را شامل ميشوند كه سهم موتورسيكلتها در آلودگي گازي ۲۱.۳ درصد و در ذرات معلق ۱۰.۱ درصد بوده است.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شهرداري تهران ادامه داد: وزارت كشور ميتواند با هماهنگي پليس و ساير دستگاهها اقدامات عاجلتري انجام دهد. شهرداري تهران نيز تاكنون ۱۶۴ موتورسيكلت برقي به شركت پست تحويل داده و آمادگي دارد در اين زمينه گامهاي بيشتري بر دارد.
به گفته پيرهادي، بر اساس اعلام رييس كل دادگستري استان تهران، شهرداري در زمينه آلودگي هوا فاقد هرگونه پرونده قضايي بوده و هيچ گونه ترك فعلي در اين خصوص نداشته است و اقدامات آن در حوزه برقيسازي ناوگان شهري، مورد تقدير قرار گرفته است.
رفع حواشي باغات
با به نتيجه رساندن قانون اصلاحات باغ
در جلسه ديروز، رييس شوراي شهر تهران با اشاره به اختلاف با ديوان عدالت اداري در موضوع باغات، گفت: اگر قانون اصلاحات باغ را زودتر به نتيجه برسانيم به صورت ريشهاي موضوع باغات ساماندهي خواهد شد.
مهدي چمران اظهار كرد: ديوان، اكثر پرونده باغات را غيرباغ اعلام ميكند و اميدواريم با برنامهاي كه تنظيم كرديم اين روند اصلاح شود. قضات رأي غيرباغ ميدهند و به راههاي مختلف حتي براي فاوا ميفرستند اما براي شورا آن را نميفرستند. او افزود: جلوي اين موضوع را گرفتيم و هفته آينده جلسهاي با ديوان عدالت اداري داريم كه موضوع را حل و فصل كنيم. تلاش ما اين است كه درختي از بين نرود و به رغم همه تهمتها و دروغهايي كه نسبت ميدهند، ميبينيد كه چگونه تلاش ميكنيم.
رييس شوراي شهر تهران با بيان اينكه عدهاي كه از اين موضوع سود كلان ميبرند، يا وكيل هستندو يا دلال، گفت: اين افراد ارقام بالايي ميگيرند و قطعاً و يقيناً به جايي هم نميرسند. همانطور كه در فضاي مجازي عدهاي را فريب ميدهند، اينها هم فريبكارند و قرارداد ميبندند و ادعا ميكنند پرونده باغ شما را غيرباغ ميكنيم اما كار را به جايي نميبرند.
احمد علوي هم در واكنش به سخنان رييس شوراي شهرتهران در مورد لزوم حفظ باغات و درختان در تهران با تأكيد بر لازم الاجرا بودن قانون باغات، گفت: اينكه در برخي موارد مربوط به زمينهاي زير ۲۰۰۰ متر، افرادي تماس ميگيرند و با اطلاع از اينكه پروندهشان در كارتابل كدام عضو شوراست، درخواستهايي مطرح ميكنند، جاي سوال دارد.
او با بيان اينكه اين ادعا كه عضو شورا ميتواند پروندهاي كه مربوط به باغ است را به دلخواه تعيين تكليف كند، دروغ است و امكان ندارد، اظهار كرد: از شهروندان ميخواهم كه اجازه دهند اين موضوع در مسير قانوني خود پيش برود و از مراجع قضايي نيز تقاضا كرد اين مشكلات را برطرف كنند تا با چنين مواردي مواجه نشويم.
لزوم استفاده از ظرفيت زنان
در ناوگان حمل و نقل شهري
موضوع ديگري كه در جلسه روز گذشته شوراي شهر مطرح شد، بحث لزوم استفاده از ظرفيت زنان در ناوگان حمل و نقل شهري بود، عضو شوراي شهر تهران با تأكيد بر اينكه زناني كه گواهينامه پايه يك دارند ميتوانند در حمل و نقل شهري در تهران كمك كنند، گفت: درخواست دارم تا محدوديت جذب راننده زن برداشته شود. به گزارش ايسنا، حبيب كاشاني اظهار كرد: در شهرمان رانندگان خانم تاكسي داريم و خواهش داريم از خانمهايي كه ميتوانند در زمينه حمل و نقل و ناوگان شهري كمك كنند و گواهينامه پايه يك دارند، از ظرفيت خانمها در ناوگان شهري استفاده كنيم تا مشكلاتمان در اين خصوص كمتر شود.
همچنين جعفربندي شربياني عنوان كرد: ديروز تجمعي در مقابل اداره كل برق شهر ري اتفاق افتاد و مردم نسبت به قطع برق مكرر اعتراض داشتند. از خط انقلاب به سمت پايين كه ميرويم، ساعات قطع برق بالاتر ميرود. در منطقه ۲۰ حدود ۵ ساعت در روز قطعي برق داريم و بايد به اين موضوع رسيدگي شود. ناترازي انرژي نبايد روي دوش مردم جنوب تهران باشد.
او ادامه داد: اتصال خط ۸ مترو با يك ايستگاه به منطقه ۱۷ ضروري است؛ باغ راه حضرت زهرا (س) و مجموعه رضوان روزانه ميزبان جمعيت زيادي است. شهردار منطقه ۱۷ ميگويد زيرساخت اين ايستگاه در ميدان زكات مورد ارزیابي قرار گرفته است و خواهش دارم اتصال خط ۸ مترو با يك ايستگاه به اين منطقه در دستور كار قرار گيرد.