۲۹ درصد از ترددهاي پايتخت مربوط به خودروهاي پلاك شهرستان است

سهم ۷۵ هزار تني در توليد آلاينده‌ گازي

۱۴۰۴/۰۲/۱۶ - ۰۰:۳۷:۲۴
|
کد خبر: ۳۴۲۰۹۳

حضور خودروهاي پلاك شهرستان در تهران به يكي از چالش‌هاي جدي ترافيكي و زيست‌محيطي پايتخت تبديل شده است. بر اساس آمارهاي رسمي، حدود ۲۸.۷درصد از خودروهاي در حال تردد در تهران داراي پلاك غيرتهراني هستند .

حضور خودروهاي پلاك شهرستان در تهران به يكي از چالش‌هاي جدي ترافيكي و زيست‌محيطي پايتخت تبديل شده است. بر اساس آمارهاي رسمي، حدود ۲۸.۷درصد از خودروهاي در حال تردد در تهران داراي پلاك غيرتهراني هستند .  اين حجم از تردد نه‌تنها به افزايش تراكم ترافيك و آلودگي هوا منجر شده، بلكه اجراي موثر طرح‌هاي مديريت ترافيك را نيز با مشكل مواجه كرده است. روزانه حدود ۱.۵ ميليون خودرو وارد تهران مي‌شوند كه از اين تعداد، ۶۰۰ هزار خودرو به عنوان مازاد در سطح شهر باقي مي‌مانند و به تراكم ترافيكي مي‌افزايند.  در واكنش به اين وضعيت، شوراي شهر تهران تصميماتي اتخاذ كرده است. بر اساس مصوبه‌اي جديد، خودروهاي پلاك شهرستان از امسال مجاز به تردد بيش از ۷ روز در ماه در تهران نخواهند بود و در صورت تجاوز از اين مدت، عوارض تردد آنها به‌صورت تصاعدي افزايش خواهد يافت. در اين ميان، مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران گفت: ميزان مراجعات خودروهاي پلاك شهرستان به مراكز معاينه فني شهر تهران و اخذ گواهي معاينه فني از اين مراكز در سال ۱۴۰۳ روند افزايشي داشته است.  سيد محمد مهدي ميرزايي قمي در گفت‌وگو با ايسنا؛ از مراجعه حدود ۸۳ هزار دستگاه خودروي پلاك شهرستان به مراكز معاينه فني شهر تهران در سال ۱۴۰۳ خبر داد.  او در خصوص سهم سالانه خودروهاي پلاك شهرستان در انتشار آلودگي هواي شهر تهران گفت: براساس مطالعات سياهه انتشار شهرداري تهران، ميزان توليد و انتشار آلايندگي سالانه خودروهاي پلاك شهرستاني به ميزان حجم تردد در شهر تهران در بخش آلاينده‌هاي گازي ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد مي‌شود. ميرزايي قمي افزود: بر اساس اطلاعات دوربين‌هاي ترددشمار در يك بازه زماني يك ‌ماهه، «سهم خودروهاي پلاك شهرستان در تردد كل خودروهاي عبوري شمارش شده در تهران ۲۸.۷ درصد بوده است. مديرعامل ستاد معاينه فني خودروهاي تهران، افزود: با توجه به تردد بالاي خودروهاي پلاك شهرستان در شهر تهران و استفاده بخش عمده از اين خودروها در پلتفرم‌هاي جابه‌جايي مسافر، بايستي پايش و كنترل وضعيت ايمني و آلايندگي اين خودروها كه ميزان پيمايش آنها در مقايسه با يك خودروي داراي كاربري معمولي دو تا سه برابر است با دقت و صحت بيشتري انجام شود.  او با اشاره به اينكه يكي از مسائل مهم تهران توجه به معاينه فني است و اميد است به اين سمت برويم كه خودروهايي كه در تهران تردد دايمي دارند فقط از مراكز معاينه فني تهران، تأييديه بگيرند، گفت: آزمون‌ها و كنترل‌هاي انجام شده در مراكز معاينه فني شهر تهران منطبق بر آيين نامه، دستورالعمل و استانداردهاي ابلاغي دولت انجام مي‌شود. وی افزود: به صورت مستمر صحت عملكرد مراكز معاينه فني و انطباق سنجي رويه‌هاي آن مراكز با دستورالعمل‌ها توسط كارگروه استاني وزارت كشور، ستاد معاينه فني خودروهاي تهران و ساير دستگاه‌هاي نظارتي داراي تكليف در اين ارتباط پايش و كنترل مي‌شود.  به گفته مديرعامل ستاد معاينه فني مراكز معاينه فني شهر تهران داراي بدنه كارشناسي و قوي بوده كه با استفاده از تجهيزات به‌روزآوري شده خدمات كيفي و قابل اعتمادي را به مشتريان ارايه مي‌كنند. در مراكز شهر تهران نظارت عاليه به صورت كامل و دقيق با استفاده از تجهيزات، نيروهاي انساني مجرب و دوربين‌هاي مستقر در مراكز انجام مي‌شود و اين ستاد با توجه به تكاليف قانوني تمام تلاش خود را براي جلوگيري از بروز هرگونه تخلف احتمالي و ارتقاي سطح كيفي سلامت و صحت خدمات به شهروندان مي‌نمايد.  ميرزايی قمي ادامه داد: بدون ترديد مراجعه خودروهايي كه در تهران تردد دايمي دارند به مراكز معاينه فني شهر تهران، مي‌تواند در افزايش اثربخشي معاينه فني در كاهش آلودگي هواو تصادفات در كلان‌شهر تهران موثر باشد. مديرعامل ستاد معاينه فني بيان كرد: كليه پلاك‌ها (شخصي-دولتي -عمومي) وسايل نقليه تهران و شهرستان توسط دوربين‌هاي سطح شهر تهران ثبت و به سامانه يكپارچه ملي معاينه فني كشور به منظور بررسي وضعيت معاينه فني خودرو ارسال مي‌شود. در نهايت پس از طي فرايند مربوطه خودروهاي فاقد معاينه فني مشمول توسط پليس اعمال قانون مي‌شوند.