از سرگيري پروژه صنعتي متوقفشده پس از يك دهه
معاون ايدرو در نشست تبيين برنامههاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ايدرو با محوريت طرح بيوايمپلنت كرمانشاه در محل اين سازمان به پيشينه شكلگيري اين طرح اشاره كرد و گفت: از اوايل دهه ۱۳۸۰، ايدرو بهطور تخصصي وارد حوزه توسعه فناوريهاي پيشرفته شد و برنامهاي مرحلهاي براي توليد دانش و فناوري تدوين كرد. در آن دوران، ما فرآيند توسعه فناوري را در ۹ مرحله برنامهريزي كرديم كه به اجراي موفق پروژههاي صنعتي منجر شد.
معاون ايدرو در نشست تبيين برنامههاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ايدرو با محوريت طرح بيوايمپلنت كرمانشاه در محل اين سازمان به پيشينه شكلگيري اين طرح اشاره كرد و گفت: از اوايل دهه ۱۳۸۰، ايدرو بهطور تخصصي وارد حوزه توسعه فناوريهاي پيشرفته شد و برنامهاي مرحلهاي براي توليد دانش و فناوري تدوين كرد. در آن دوران، ما فرآيند توسعه فناوري را در ۹ مرحله برنامهريزي كرديم كه به اجراي موفق پروژههاي صنعتي منجر شد.
معاون توسعه وپروژههاي پيشرفته سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با بيان اينكه مجموعه اقدامات انجامشده در آن سالها، بستر تأسيس معاونت علمي رياستجمهوري و همكاريهاي مشترك با دانشگاه تهران را فراهم كرد، افزود: پس از مطالعات اوليه، در سال ۱۳۸۴ سرمايهگذاري براي توليد بيو ايمپلنتها آغاز شد؛ فناوري پيشرفته كه امروز تنها در اختيار تعداد معدودي از شركتهاي فناور دنياست. حميد بازارگان ادامه داد: اين ايمپلنتها، كه از جنس بافت استخوان توليد ميشوند، جايگزين نويني براي پلاتين در درمان شكستگيهاي استخواني و يا پوست و ... محسوب ميشوند. با اين حال، ماهيت زنده بافت استخوان، پيچيدگيهاي فني زيادي را در اين مسير ايجاد كرده است.
وي با اشاره به حمايتهاي دولتي در آن زمان افزود: در سال ۱۳۹۰، قراردادي با مشاركت ايدرو، بنياد تعاون و ناجا با توجه به ارتباط پروژه با بافت انساني و لزوم تأمين آن و صاحب فناوري به امضا رسيد. با اين حال، چالشهاي حقوقي باعث شد اين پروژه براي حدود يك دهه در وضعيت تعليق باقي بماند.
بازارگان اضافه كرد: با وجود تهيه برخي تجهيزات مورد نياز، اختلاف ميان سهامداران موجب توقف پيشرفت پروژه شد. اما از سال ۱۴۰۱، ايدرو فرآيند دشواري را براي حل اين اختلافات آغاز كرد كه نهايتا منجر به خريد سهام بنياد تعاون توسط يك شركت خصوصي شد. در حال حاضر، اين شركت ۶۰ درصد و ايدرو ۴۰ درصد از سهام پروژه را در اختيار دارند. معاون ايدرو ادامه داد: كارخانه اين پروژه در شهرك صنعتي شمسآباد تكميل و حدود يك سال است كه به بهرهبرداري رسيده؛ همچنين، زميني در استان كرمانشاه نيز براي توسعه طرح در نظر گرفته شده كه اكنون آماده آغاز فعاليت است.
وي با تأكيد بر اهميت راهبردي اين پروژه گفت: اين طرح يكي از جسورانهترين اقدامات صنعتي كشور در سالهاي اخير به شمار ميآيد و از نظر اجرايي، پيچيدگيهاي بسياري دارد كه در مقياس جهاني نيز كمسابقه است. معاون توسعه صنايع پيشرفته و پروژههاي كلان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) اضافه كرد: طبق برنامهريزيهاي صورت گرفته، افتتاح رسمي اين طرح ملي با حضور رييسجمهور تا پايان اين ماه انجام خواهد شد.
وي همچنين با بيان اينكه در حوزه گاز و برق دچار كمبود هستيم، گفت: يك سال پيش و پس از انجام تحقيق، اعلام كرديم كه ۲۰ هزار مگاوات خورشيدي نياز داريم اما به اين موضوع توجهي نشد. بازارگان با بيان اينكه انرژي خورشيدي نياز به سوخت ندارد و در كشور قابل سرمايهگذاري و اجراست، اظهار داشت: ظرفيت پستهاي برق كشور ۱۵ هزار مگاوات بيشتر نيست و براي بيش از اين ظرفيت نياز به خطوط انتقال است كه هزينههاي سرمايهگذاري را افزايش ميدهد.
وي با بيان اينكه انرژي خورشيدي فشار را از شبكه سوخت و توزيع كشور بر ميدارد، گفت: بايستي صنايع روي اين موضوع سرمايهگذاري كنند. ساتبا برنامهريزي روي هفت هزار مگاوات را در دستور كار قرار داده كه قرار است سه هزار مگاوات توسط سرمايهگذاري بخش صنايع صورت بگيرد.
معاون توسعه صنايع پيشرفته و پروژههاي كلان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) بيان كرد: ۵۰۰ مگاوات از محل اين انرژي، به صنايع تا پايان خرداد ماه اختصاص مييابد تا حدي مشكل برق حل شود ضمن اينكه بايد شهركهاي صنعتي را وارد اين سرمايهگذاري كنيم در همين راستا كميتهاي تشكيل داده ايم تا تسريع صورت بگيرد.