مديرعامل راه‌آهن مطرح كرد

افزايش ظرفيت حمل ريلي اينچه‌برون به ۳ ميليون تن

۱۴۰۴/۰۲/۱۵ - ۰۱:۲۷:۴۹
|
کد خبر: ۳۴۱۹۶۷

مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اهميت افزايش ظرفيت حمل و نقل ريلي در ايران گفت: در منطقه اينچه‌برون استان گلستان هدف‌گذاري شده تا ظرفيت حمل ريلي طي دو سال آينده به ۳ ميليون تن در سال افزايش يابد.

مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اهميت افزايش ظرفيت حمل و نقل ريلي در ايران گفت: در منطقه اينچه‌برون استان گلستان هدف‌گذاري شده تا ظرفيت حمل ريلي طي دو سال آينده به ۳ ميليون تن در سال افزايش يابد.

به گزارش مهر، جبارعلي ذاكري گفت: امروز راه‌آهن صرفاً يك نهاد خدمت‌رسان نيست، بلكه بازيگري راهبردي در ايجاد اقتدار لجستيكي كشورها به شمار مي‌آيد. او افزود: راه‌آهن به عنوان يكي از زيرساخت‌هاي اساسي كشور براي جابه‌جايي بار و مسافر طراحي شده است. در كشورهاي ديگر نيز هر جا بار انبوه با مبدا و مقصد مشخص وجود داشته باشد، و اصطلاحاً بار ريل‌پسند باشد، حمل‌ونقل ريلي ترجيح داده مي‌شود.

به گفته مديرعامل راه آهن؛ در بخش مسافري نيز، در جاهايي كه تعداد قابل توجهي مسافر از مبدأ مشخص به مقاصد مشخص حركت مي‌كنند، هم درون‌شهري و هم بين‌شهري، استفاده از راه‌آهن مطلوب است و براي مسافت‌هاي طولاني طراحي شده است.

ذاكري ادامه داد: در كشور ما نيز حمل‌ونقل ريلي درون‌شهري در تعدادي از شهرها توسط شهرداري‌ها و حمل‌ونقل بين‌شهري توسط راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران مديريت مي‌شود. در حال حاضر حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد از مسافرين بين‌شهري و درون‌شهري از طريق راه‌آهن جابه‌جا مي‌شوند. بر اساس افق تعيين‌شده در برنامه‌هاي متعدد پنج‌ساله چهارم، پنجم و ششم، هدف افزايش اين سهم به ۲۰ درصد است. به گفته او، بخش بار در حمل‌ونقل ريلي اهميت بيشتري دارد. اين موضوع نه‌تنها از نظر اقتصادي، بلكه از نظر ايمني نيز حائز اهميت است. فعال شدن حمل‌ونقل ريلي تأثير مستقيمي بر كاهش فشار بر حمل‌ونقل جاده‌اي دارد.

مديرعامل راه آهن ادامه داد: در حال حاضر حدود ۹ درصد از جريان بار كشور از طريق راه‌آهن جابه‌جا مي‌شود و در افق برنامه هفتم توسعه، هدف رساندن اين عدد به حدود ۳۰ درصد است. تحقق اين هدف مستلزم فراهم آوردن الزامات و زيرساخت‌هايي است كه بايد در طول اجراي برنامه به آنها دست يافت.

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: يكي از اهداف اصلي در برنامه‌هاي پنج‌ساله پنجم و ششم، اتصال مراكز استان‌ها به شبكه ريلي بود. در برنامه ششم، پنج مركز استان به اين شبكه متصل شد. در حال حاضر نيز سه مركز استان در آستانه اتصال قرار دارند كه اميدواريم تا پايان امسال يا سال آينده به بهره‌برداري برسند.

اوادامه داد: استان‌هايي كه هنوز به شبكه ريلي متصل نشده‌اند، عموماً يا به دليل نداشتن بار ريل‌پسند يا شرايط جغرافيايي دشوار مانند مناطق كوهستاني هستند. با اين حال، مطالعات فاز اول و دوم اين طرح‌ها انجام شده و برخي خطوط به صورت آنتني آغاز شده‌اند، به‌طور كلي اتصال اين استان‌ها نيز از اهداف برنامه هفتم توسعه است.

 

توسعه هر منطقه  نيازمند زيرساخت مناسب ريلي

ذاكري با اشاره به اهميت شبكه حمل‌ونقل در توسعه اقتصادي گفت: توسعه هر منطقه‌اي نيازمند زيرساخت مناسب حمل‌ونقل، به‌ويژه ريلي است. براي احداث و توسعه كارخانه‌ها و تأمين مواد اوليه و توزيع محصولات، وجود اين شبكه ضروري است. حمل‌ونقل ريلي نقش مهمي در زنجيره تأمين كالا دارد و از نظر مصرف سوخت نيز بسيار اقتصادي است.

اين مقام مسوول اظهار كرد: به دليل يارانه‌اي كه به سوخت تعلق مي‌گيرد، حمل‌ونقل بار بيشتر به سمت جاده تمايل پيدا كرده و مزاياي ريلي كمرنگ شده است. در حالي كه حمل‌ونقل ريلي بسيار اقتصادي محسوب مي‌شود، زيرا فقط يك‌چهارم تا يك‌ششم مصرف سوخت جاده‌اي را دارد؛ اين مقدار بسته به نوع بار، واگن و شرايط، متغير است.

مديرعامل راه آهن افزود: اميدواريم در بخش‌هايي از كشور كه داراي برنامه‌هاي توسعه هستند، زيرساخت‌هاي ريلي نيز توسعه يابد. در حال حاضر، مهم‌ترين پروژه ريلي كشور محور چابهار- زاهدان است كه با سرعت بسيار بالا در حال اجراست و مديريت آن بر عهده شركت ساخت است و اميدواريم زيرسازي و روسازي اين پروژه تا پايان سال به پايان برسد.

 

اتصال به بنادر، محرك توسعه اقتصادي و ديپلماسي ريلي

او ادامه داد: تكميل كريدور شرق كشور، همچنين كريدور شمال به جنوب به‌ويژه مسير آستارا به رشت، از اولويت‌هاي اصلي راه‌آهن است. اتصال ريل به بنادر و رفع حلقه‌هاي مفقوده در شبكه ريلي در دستور كار قرار دارد. ذاكري افزود: مبادي بار ما يا بنادر هستند يا اتصال به شبكه ريلي كشورهاي همسايه كه تحقق آن با جديت دنبال مي‌شود. در داخل كشور نيز محورهايي داريم كه به دليل تك‌خط بودن، پاسخگوي نياز نيستند. معادني مانند «سنگان»، «خواف» و «شتيغ» بايد به مناطق مركزي مانند «يزد» و «اصفهان» منتقل شوند كه نيازمند دوخطه كردن مسيرهاست. اين پروژه‌ها در حال اجرا هستند و در برخي از آنها بخش خصوصي نيز مشاركت دارد.

مديرعامل راه آهن درباره وضعيت خطوط ريلي بندر امام خميني اظهار كرد: اين بندر از ابتدا به‌صورت «ريل پايه» طراحي شده و بيش از ۱۰۰ كيلومتر شبكه ريلي داخلي دارد. انتظار مي‌رود با همكاري سازمان بنادر و بر اساس برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاري شده كه ۲۵ درصد بار بندر از طريق ريل جابه‌جا شود. البته در پس‌كرانه مشكلاتي وجود دارد اما استفاده از ظرفيت فعلي تأثيرات قابل توجهي در اقتصاد حمل‌ونقل كشور خواهد داشت. ذاكري با اشاره به بندر شهيد رجايي نيز گفت: اين بندر به شبكه ريلي متصل است و توسعه آن با اضافه شدن ۲۵ تا ۳۰ كيلومتر ديگر در دستور كار است. اتصال يكي‌از اسكله‌ها به ريل ظرف ۱۲ ماه آينده انجام مي‌شود. اين مقام مسوول افزود: در بندر چابهار، اتصال تا زاهدان تا پايان امسال هدف‌گذاري شده است. فعلاً مسير خاش تا زاهدان متصل شده و بخش چابهار تا ايرانشهر و خاش باقي مانده كه در دست اجراست. اين پروژه نقش مهمي در توسعه شرق كشور و تعاملات دريايي و ريلي خواهد داشت.