تنشهاي تعرفهاي جهاني تهديدي براي بازارهاي مصرفي حوزه خاورميانه
رييس پژوهشكده توسعه بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با اشاره به تنشهاي تعرفهاي اخير در اقتصاد جهاني و ظرفيتهاي مازاد صنعتي چين، كند شدن مسير صادرات كالاهاي چيني به شكل مستقيم و غيرمستقيم به امريكا را تهديدي براي بازارهاي مصرفي حوزه خاورميانه به ويژه بازار صادراتي ايران به عراق دانست.
رييس پژوهشكده توسعه بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با اشاره به تنشهاي تعرفهاي اخير در اقتصاد جهاني و ظرفيتهاي مازاد صنعتي چين، كند شدن مسير صادرات كالاهاي چيني به شكل مستقيم و غيرمستقيم به امريكا را تهديدي براي بازارهاي مصرفي حوزه خاورميانه به ويژه بازار صادراتي ايران به عراق دانست. به گزارش موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني، امين مالكي - رييس پژوهشكده توسعه بازرگاني موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني - در نشست راهنماي شناخت بازار صادرات كالاهاي صنعتي در كشورهاي حوزه خليج فارس، گفت: در پايان سال ۱۴۰۳ صادرات به كشور عراق به ۱۲ ميليارد دلار رسيد كه باعث شد اين كشور بعد از چين با نزديك به ۱۵ ميليارد دلار، در رتبه دوم صادرات غيرنفتي كشور قرار گيرد. وي با بيان اينكه كشور عراق يك ويژگي ممتازي در سبد تجاري ايران دارد، افزود: در قبال ۱۲ ميليارد صادرات غيرنفتي ما به اين كشور، عراقيها صرفا ۵۶۶ ميليون دلار كالا به ايران صادر كردند كه اين مازاد تجاري ايران و عراق كه به نفع ايران بود ۵ برابر مازاد تجاري ايران و افغانستان به عنوان كشور داراي رتبه دوم در زمينه مازاد تجاري بوده است. مالكي تصريح كرد: تداوم اين روند براي طرف عراقي امر سنگيني است. عراق به عنوان كشوري كه فاقد نظام توليد صنعتي است، تمايلي به عقد قرارداد تجارت ترجيحي يا آزاد با ايران ندارد و طي اين سالها تلاش كرده تا با ايجاد مسير كريدورهاي جديد همكاريهاي تجاري خود با ديگر كشورها را بيشتر و با ايران متوازنتر كند. رييس پژوهشكده توسعه بازرگاني موسسه يكي از راهكارهاي اساسي كه در برنامههاي توسعه و اسناد ابلاغي همواره بر آن تاكيد شده را انحراف تجاري از مسير امارات متحد عربي به سمت عراق در حوزه كالاهايي كه زيرساختهاي موجود امكان آن را ميدهد ذكر كرد. مالكي در ادامه به تنشهاي تعرفهاي اخير در اقتصاد جهاني پرداخت و با اشاره به ظرفيتهاي مازاد صنعتي چين، كند شدن مسير صادرات كالاهاي چيني به شكل مستقيم و غيرمستقيم به امريكا را تهديدي براي بازارهاي مصرفي حوزه خاورميانه به ويژه بازار صادراتي ايران به عراق دانست. وي با توجه به قوانين جديد واردات به اتحاديه اروپا از جمله حساسيت بيشتر اين منطقه به سازوكارهاي تنظيم مرزي صفر كربن و وابستگيهاي متقابل تجاري، تركيه را يكي ديگر از كشورهاي با انگيزه بالا براي اقدامات جديد بازاريابي و فروش در بازار عراق عنوان كرد.