مردم ايران زير بار هر زورگويي نميروند
يك عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: ذات مساله هستهاي ايران حقوقي نبوده، بلكه ماهيت سياسي پيدا كرده است.
يك عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: ذات مساله هستهاي ايران حقوقي نبوده، بلكه ماهيت سياسي پيدا كرده است.
علي لاريجاني روز - شنبه ۱۳ ارديبهشت ماه - در نشست از فلسفه مطهري تا فلسفه مذاكرات در دانشگاه شاهد تهران، بيان كرد: مساله مذاكره يا غير مذاكره نه حسن ذاتي و نه حب ذاتي دارد. گاهي فكر ميكنيد كشور از طريق مذاكره ميتواند منافع را تامين كند، آنگاه مذاكره انجام ميشود. وقتي منافع تامين نميشود، دليلي بر مذاكره نيست. مذاكره يك ابزار است. يك مساله هدفي نيست. فرض كنيد ما ميخواهيم مساله هستهاي را از اين وضع نجات دهيم. فكر ميكنيد اگر مذاكره شود مفيد است؛ يعني نخبگان جامعه اينگونه فكر ميكنند و مذاكره ميشود. اگر مفيد ندانستند مذاكره نميشود؛ زمان و شرايط مهم است.
وي اظهار كرد: اينكه چرا در مساله هستهاي با چالش مواجه شدهايم حقيقت اين است كه ذات آن حقوقي نيست؛ چرا كه اگر حقوقي بود آژانس نظر ميداد. پس ذات حقوقي ندارد. ماهيت آن سياسي است؛ چرا اينگونه شد؟ در دنياي امروز قلدرمآبي وجود دارد. زور ميگويند. ايران ميگويد من دانش هستهاي نياز دارم. چارچوبهاي NPT هم پذيرفتهام و چارچوبهاي آژانس بينالمللي انرژي اتمي را رعايت ميكنم. منتها اينها زور ميگويند، اينكه چگونه بايد در برابر اين زور عمل كرد بحث ديگري است.
رييس سابق مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: ممكن است شما بگوييد چون آنها در اين مقطع نامه دادهاند و گفتهاند ميخواهيم از مسير مذاكره موضوع هستهاي را حل كنيم؛ تست شود كه آيا مذاكره جواب ميدهد يا نه. يا راه ديگر اين است كه بگوييد مذاكره نميكنيم. مساله هستهاي مانند ساير مسائل است. تحريمهايي كه امريكاييها عليه ايران اعمال كردند فقط هستهاي نيست، بلكه طيفها مختلفي دارد. وي در ادامه تاكيد كرد: ايران يك سابقه تمدني بزرگ دارد و به همين دليل مثل برخي از كشورها نيستند كه ريشهاي ندارند. مردم ايران عميق و متمدن بوده و زيربار هر زورگويي نميروند. اين براي آنان قابل تحمل نيست. اينها ميخواهند مثل برخي از كشورها با ايران صحبت كنند كه ممكن نيست. شايد مذاكرهاي كه در حال انجام است به نتيجه برسد و شايد هم نرسد. بستگي دارد كه چقدر انصاف در اين مذاكرات و عقلانيت در اداره وضعيت جهاني وجود داشته باشد.
لاريجاني تاكيد كرد: اكنون بسياري از ضوابط و مقرراتي كه در دنيا گذاشته ميشود، در ظاهر براي نظامات بينالمللي است، اما پشت آن اين نيست بلكه قدرت است. امروز نيز امريكاييها تصور ميكنند زماني است كه بايد قدرت خود را محقق كنند. حالا با ما اينگونه رفتار ميكنند چرا با چين اين رفتار را دارند؛ چين با شما چه كار كرده است. لاريجاني در پاسخ به اين پرسش كه چرا شهيد مطهري تكرار نميشود، بيان كرد: ريشههاي مختلفي دارد. آقاي مطهري محصول يك شرايط زماني و مكاني بود. اساتيد مهمي مانند علامه طباطبايي و امام خميني داشتند. اين اساتيد گير هر كسي نميآيد. اين توفيق الهي است. نكته ديگر اخلاص ايشان است. ايشان ۵۸ سال داشت كه به شهادت رسيد. در زماني كه در اين دنيا زيست ميكرد هم طالب علم و هم طالب تزكيه نفس بود؛ مراقب خود بود. اين باعث ميشود خداوند بركات خود را بر انسان نازل كند. ايشان در يكي از آثار خود وقتي راجب فكر كردن صحيح براي جوانان صحبت ميكند ميگويد انسان نبايد كتاب بخواند كه در حافظه خود انبار كند. انسان كتاب ميخواند كه لذت ببرد كتاب چه ميگويد. بار دوم براي اين ميخواند كه نكات مهم آن را در ذهن خود طبقهبندي كند. بار سوم براي اين ميخواند كه يادداشتبرداري كند، يعني ذهن بايد مرتب باشد.
وي افزود: خود ايشان ذهن منسجمي داشت. برخيها ذهن منظمي دارند. در ذهن موضوعات را طبقهبندي ميكنند. آنگاه ميتوان رشد كرد. اينكه شهيد مطهري چرا تكرار نميشود به خاطر شرايط زماني و مكاني و خصوصيات خود ايشان است. از زبان آقاي منتظري كه هم حوزهاي ايشان بود اوايل انقلاب در مصاحبهاي گفتند كه آقاي مطهري هميشه شبها شب زندهدار بود. فرد زماني كه در راه خدا مجاهدت ميكند، خداوند نيز ثواب او را ميدهد. لاريجاني در بخشي ديگر از اين نشست، تصريح كرد: مقاومت يمن چه زماني به وجود آمد؛ از زماني كه عربستانسعودي شروع كرد به حمله به يمن. آنها مقاومت كردند و شدند اين نيرويي كه امروز هستند. حزبالله در لبنان چگونه به وجود آمد؟ ما به وجود آورديم؟ خير اينگونه نبود. وقتي اسراييل، بيروت را گرفت حزبالله آغاز شد. يعني نيروها احساس كردند كه كشور آنان اشغال شده و اين گروه را ايجاد كردند چون ارتش كشور نتوانست تاب بياورد؛ لذا خودشان مقاومت را آغاز كردند. مقاومت لبنان در واقع از تجاوز اسراييل حدود ۲۰ سال پيش به بيروت شروع شد. وي در ادامه خاطرنشان كرد: در عراق كي مقاومت به وجود آمد؟ ما به وجود آورديم؟ ما كمك كرديم اما ما به وجود نياورديم. بين به وجود آوردن با كمك كردن تفاوت است. اينها دو معقوله هستند. شما عراق را اشغال كرديد. رفتار خشن نشان داديد و گفتيد ما وزير براي اداره عراق ميگذاريم. شما ميخواستيد عراق را به ايالت امريكا تبديل كنيد. با مردم بد رفتار كرديد و مردم در برابر شما مقاومت كردند. كدام كشوري از اشغال خوشش ميآيد. شما يك كشور را اشغال ميكنيد و بعد ميگوييد ميخواهيم به شما دموكراسي دهيم. مردم از اين عصباني شده و در مقابل شما ميايستند؛ در بقيه جاها نيز اينگونه است. لاريجاني بيان كرد: در سوريه نيز قسمتي را اشغال كرديد. بعد مقاومت مردم را گردن ما مياندازيد. شما خودتان وقتي يك كشور را اشغال ميكنيد نتيجه اين ميشود.
لاريجاني در بخشي ديگر از اين نشست، خطاب به امريكاييها بيان كرد: اكنون ميگويند كه ما ۸۰۰بار يمن را كوبيديم و ايران مقصر است. اگر قدرت داشتيد كه آنجا را ميگرفتيد چرا گير كردهايد. تاريخ نشان داده كه هر كسي وارد يمن شد سالم از آنجا درنيامده است. خب اگر گرفتار هستيد برويد با آنان مذاكره كنيد. شما اگر خيلي اهل مذاكره هستيد برويد با آنان مذاكره كنيد. به ما چه ربطي دارد مساله يمن از زماني شروع شد كه عربستانسعودي حمله به يمن را آغاز كرد.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، خاطرنشان كرد: ما گفتيد كه ما حماس را نابود كرديم. پس اين تبادل اسرا را با اجنه انجام ميدهيد. اين حماس است كه دارد گروگانها را آزاد ميكند، پس هستند. سر همين است كه اينقدر عصباني هستند. اينقدر بمباران كرديد و ۵۰ هزار نفر آدم را كشتيد و چندين برابر را مجروح كرديد، اما حماس همچنان هست. ضربه زدند اما اينكه ميگويند حماس را نابود كرديم اينگونه نيست. درخصوص حزبالله با پيجرها ضربه زدند اما قدرت بازسازي داشتند و شما جرات نكرديد به سرزمين آنان خيلي ورود كنيد. با همه فشارهايي كه آورديد تنها ۳۰۰ الي ۴۰۰ متر ورود كرديد.