اپليكيشنهاي فروشگاه برنامه گوگل آب رفت
فروشگاه برنامه اندرويد گوگل، از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، با كاهش تعداد برنامههاي تحت ميزباني از حدود ۳.۴ ميليون اپليكيشن در سراسر جهان، به حدود ۱.۸ ميليون اپليكيشن روبهرو شده است.
فروشگاه برنامه اندرويد گوگل، از ابتداي سال ۲۰۲۴ تاكنون، با كاهش تعداد برنامههاي تحت ميزباني از حدود ۳.۴ ميليون اپليكيشن در سراسر جهان، به حدود ۱.۸ ميليون اپليكيشن روبهرو شده است. به گزارش ايسنا، شركت ارايهدهنده اطلاعات اپليكيشن Appfigure در بررسي جديد خود، اعلام كرد اين كاهش حدود ۴۷ درصدي، نشاندهنده حذف قابل توجه اپليكيشنهايي است كه در سطح جهاني براي كاربران اندرويد در دسترس بودهاند. اين شركت خاطرنشان كرد اين كاهش بخشي از يك روند جهاني بزرگتر نيست. براي مثال، در همين دوره، فروشگاه اپ استور اپل از ميزباني ۱.۶ ميليون اپليكيشن، به حدود ۱,۶۴ ميليون اپليكيشن در حال حاضر رسيده است كه رشد ملايمي نشان ميدهد. در مورد گوگل، كاهش تعداد اپليكيشنها ميتواند براي دارندگان دستگاههاي اندرويدي كه مجبور بودهاند از بين اپليكيشنهاي كلاهبرداري، اسپم و بيكيفيت، بهترينها را براي نصب پيدا كنند، مايه آسودگي خاطر باشد. اين كاهش همچنين ميتواند به توسعهدهندگاني كه مجبور به مبارزه براي ديده شدن بودهاند، كمك كند. الزامات كمتر سختگيرانه فروشگاه برنامه «گوگل پلي» براي بررسي اپليكيشنها، در طول سالهاي گذشته، به هجوم اپليكيشنهاي بيكيفيت به اين فروشگاه منجر شد. در حالي كه اپل همچنان اقدامات سختگيرانهاي را براي بررسي برنامهها قبل از انتشار اعمال ميكند، گوگل اغلب براي سرعت بخشيدن به فرآيند بررسي برنامهها، به بررسيهاي خودكار همراه با اسكن بدافزار متكي است. اما در ژوئيه ۲۰۲۴، گوگل اعلام كرد كه حداقل الزامات كيفيت براي برنامهها را افزايش ميدهد كه ممكن است بر تعداد برنامههاي موجود در فروشگاه «گوگل پلي» تاثير گذاشته باشد. اين شركت به جاي اينكه فقط برنامههايي را كه خراب ميشدند، نصب نميشدند يا به درستي اجرا نميشدند، ممنوع كند، اعلام كرد ممنوع كردن اپليكيشنهايي را آغاز خواهد كرد كه عملكرد و محتواي محدودي را نشان ميدهند. گوگل در اظهارنظري، تاييد كرد كه سياستهاي جديدش از جمله عواملي بودند كه مورد توجه قرار گرفتهاند و مجموعهاي گستردهتر از الزامات تاييد، الزام آزمايش برنامه براي حسابهاي توسعهدهنده شخصي جديد و بررسيهاي انساني گستردهتر براي بررسي برنامههايي كه سعي در فريب يا كلاهبرداري از كاربران دارند را شامل ميشوند. يكي از عواملي كه گوگل به آن اشاره نكرد، قانون جديد وضعيت معاملهگر بود كه از فوريه امسال توسط اتحاديه اروپا اعمال شد و تحت آن، توسعهدهندگان اپليكيشن، بايد نام و آدرس خود را در فهرست برنامه به اشتراك بگذارند. كساني كه اين كار را انجام نميدادند، برنامههايشان از فروشگاههاي برنامه اتحاديه اروپا حذف ميشد.