خسارتي به تجهيزات بندر وارد نشد
عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل بااشاره به اينكه خسارتي به تجهيزات بندر وارد نشد گفت: انفجار در انبار كانتينرها رخ داده و مشكلي در ظرفيت كانتينري كشور نيست و در اين باره نگراني نداريم، تنها نگراني وضعيت بارهاي آتش گرفته صاحبان بار است.
عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل بااشاره به اينكه خسارتي به تجهيزات بندر وارد نشد گفت: انفجار در انبار كانتينرها رخ داده و مشكلي در ظرفيت كانتينري كشور نيست و در اين باره نگراني نداريم، تنها نگراني وضعيت بارهاي آتش گرفته صاحبان بار است. مسعود دانشمند، در گفتوگو با ايلنا درباره تعيين تكليف كانتينرهايي كه در بندر شهيد رجايي دچار حريق شدهاند، اظهار كرد: در ابتدا بايد علميات اطفاي حريق بهطور كامل به پايان برسد و آتش سوزي مهار شود. موضوع مهم ديگر آلودگي شديد هواي بندر شهيد رجايي است كه اين ميزان آلودگي امكان فعاليت را به افراد و اپراتورها نميدهد.
او با اشاره به وضعيت كانتينرهايي كه طعمه حريق شدند، گفت: هم بندر و هم كانتينرهاي موجود در بندر حتما بيمه هستند و اساسا هر كانتينري كه از كشتي پياده و وارد محوطه بندري شود، بيمه هستند، حال اينكه پوشش بيمهاي چگونه باشد، موضوع ديگري است.
عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل تاكيد كرد: در حال حاضر صاحبان بار از وضعيت كالا و بار خود در بندر شهيد رجايي اطلاعي ندارند و بايد پس از اطفاي حريق و از سرگيري فعاليتها به اين موضوعات رسيدگي شود و براي اعلام خسارت به بيمه نياز به اطلاعات دقيق و درست است. دانشمند ادامه داد: تعيين تكليف پرداخت خسارتها و جايگزين كردن كالاهايي به ويژه مواد اوليه براي توليد مجدد حداقل ٣ تا ۵ ماه زمان ميبرد.
او درباره ضربه اقتصادي كه پس از اين انفجار به بندر شهيد رجايي وارد شد با توجه به اينكه اين بالاترين ظرفيت كانتينري را در اختيار دارد، اظهار كرد: توجه داشته باشيم كه است انفجار در انبار كانتينري رخ داده و ساير سايتها را تحت تاثير قرار نداده است. بندر شهيد رجايي بندر عباس ٣ حوضچه دارد كه اين حوضچهها هيچ مشكلي ندارند و تجهيزات هيچ آسيبي نديدهاند. عضو هياتمديره كانون موسسات حملونقل افزود: انفجار در انبار كانتينرها رخ داده است و مشكلي در ظرفيت كانتينري كشور وجود ندارد و و در اين باره نگراني نداريم، تنها نگراني وضعيت بارهاي آتش گرفته صاحبان بار است. نگراني عمده محمولههاي كانتينري بوده كه در اثر گرما و آتش سوزي دچار حريق شدهاند .
او درباره كشتيهاي معطل مانده در اسكله و لنگرگاه گفت: حتما دموراژ بابت اسم توقف پرداخت ميشود و سازمان بنادر و بيمه خسارت را پرداخت ميكنند كما اينكه امكان انتقال كشتيهاي كوچك به بندر پيراموني مانند بندر لنگه، قشم و بندر بوشهر وجود دارد. به گفته دانشمند از سوي ديگر، توجه داشته باشيم كه سالهاست كه كشتيهاي بزرگ كانتينري يعني بيش از ١٠ هزار TEU وارد بندر شهيد رجايي نميشوند، در حال حاضر كشتيهاي كوچك زير هزار TEU فعال هستند كه اين كشتيها را به راحتي ميتوان به بنادر كوچك انتقال داد و از آنجا با كاميون انتقال به مقصد انجام شود. او ادامه داد: همچنين بندر امام توان پذيرش كشتيهاي معطل مانده در بندر شهيد رجايي را دارد و تجهيزات مورد نياز را هم در اختيار دارد، البته كه هر چند كه كار سختي نيست اما پروسه طولاني و زمان بر دارد.