زنان تنها ۱۶درصد شاغلان حوزه اقتصاد ديجيتال را تشكيل ميدهند
عدم دسترسي برابر به فرصتهاي شغلي، چالش تعادل بين كار و زندگي شخصي، فرصتهاي نامتوازن آموزش و رشد و... تنها بخشي از مشكلات دختران و زناني است كه در حوزه اقتصاد ديجيتال فعاليت ميكنند.
عدم دسترسي برابر به فرصتهاي شغلي، چالش تعادل بين كار و زندگي شخصي، فرصتهاي نامتوازن آموزش و رشد و... تنها بخشي از مشكلات دختران و زناني است كه در حوزه اقتصاد ديجيتال فعاليت ميكنند. به گزارش مهر به نقل از سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور، پنجم ارديبهشتماه در تقويم مناسبتهاي جهاني به نام دختران در فناوري اطلاعات و ارتباطات ثبت شده است. از آنجا كه آمارها نشان ميدهد ۱۶ درصد (معادل يك پنجم) شاغلان در حوزه اقتصاد ديجيتال را بانوان تشكيل ميدهند اين روز فرصتي براي شنيدن مشكلات و چالشهاي اين بخش از بازار كار است. بر همين اساس سازمان نظام صنفي رايانهاي كشور در راستاي مسووليتهاي خود و با هدف تسهيل فضاي كسب و كار براي شاغلان اين بخش، به بررسي و واكاوي چالشها و مشكلات بانوان فعال در عرصه اقتصاد ديجيتال پرداخته است كه نتايج تحقيق مذكور به اين شرح است: بر اساس آمار مهرماه سال ۱۴۰۳، زنان ۵۰ درصد جمعيت در سن كار را تشكيل ميدهند و از جمعيت شاغل ۲۶ ميليون نفري كشور، سهم زنان ۱۷ درصد و سهم مردان ۸۳ درصد است. اين درحالي است كه سبد شغلي بازار اقتصاد ديجيتال در سالهاي اخير بسيار فراگير و همچنين رو به گستردگي بيشتر است به نحوي كه آمار گوياي آن است كه محبوبترين و پردرآمدترين مشاغل سال ۱۴۰۳ در ايران به شاغلان فعال در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات اختصاص داشته است. امروزه در دنيا و كشور نياز مبرم به متخصصان حوزههاي متنوع اقتصاد ديجيتال رو به فزوني گذاشته است. به همين جهت نيز در قانون برنامه پنجساله هفتم پيشرفت جمهوري اسلامي ايران، آموزش و تربيت ۵۰۰ هزار نيروي متخصص براي توسعه اقتصاد ديجيتال پيشبيني شده است.