سرمايهگذاران خودرو ضرر كردند
رييس پيشين اتحاديه دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودروي تهران گفت: قيمت برخي از انواع خودروهاي ايراني در بازار بسته به اينكه توليد سال ۱۴۰۴ باشد يا ۱۴۰۳، ۵۰ ميليون تا ۱۰۰ ميليون تومان تفاوت دارد. سعيد موتمني، رييس پيشين اتحاديه دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودروي تهران در گفتوگو با خبرنگار ايلنا شرحي از بازار شب عيد خودروي كشور ارايه كرد و گفت: بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ فراز و نشيبهاي زيادي را متحمل شد و قيمت انواع خودرو دراين سال نسبت به سال ۱۴۰۲، ۲۰ درصد تا ۲۳ درصد افزايش يافت.
رييس پيشين اتحاديه دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودروي تهران گفت: قيمت برخي از انواع خودروهاي ايراني در بازار بسته به اينكه توليد سال ۱۴۰۴ باشد يا ۱۴۰۳، ۵۰ ميليون تا ۱۰۰ ميليون تومان تفاوت دارد. سعيد موتمني، رييس پيشين اتحاديه دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودروي تهران در گفتوگو با خبرنگار ايلنا شرحي از بازار شب عيد خودروي كشور ارايه كرد و گفت: بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ فراز و نشيبهاي زيادي را متحمل شد و قيمت انواع خودرو دراين سال نسبت به سال ۱۴۰۲، ۲۰ درصد تا ۲۳ درصد افزايش يافت. همچنين هرچند در سال جاري نوسانات ارزي گريبانگير كشور بود اما بازار خودرو كمترين تاثير را از اين نوسانات پذيرفت و اين امر برآمده از عرضه گسترده خودروهاي وارداتي در بازار بود. وي افزود: خودرو در سال ۱۴۰۳ بازار راكدي را تجربه كرد و تنها در شب عيد تحركي در بازار تجربه شد و در پي اين تحرك در روزهاي پاياني سال قيمت خودروهاي داخلي ۲۰ ميليون تا ۳۰ ميليون تومان و خودروهاي وارداتي و مونتاژي ۱۰۰ ميليون تا ۱۵۰ ميليون تومان افزايش قيمت داشتند و البته افزايش قيمت شب عيد تنها محدود به سال جاري نيست و رويه هر سال است. موتمني تصريح كرد: هر كس در سال ۱۴۰۳ در خودرو سرمايهگذاري كرده بود ضرر كرد و عرضه قدرتمند خودروهاي وارداتي و كاهش شكاف عرضه و تقاضا براي خودرو در كشور مانع از افزايش سرسامآور قيمتها شد و در شرايطي كه عرضه خودروسازان داخلي ضعيف بود عرضه خودروهاي وارداتي توانست در شرايطي كه بازار تشنه خودروهاي جديد بود به حفظ تعادل بازار كمك كند. رييس پيشين اتحاديه دارندگان نمايشگاهها و فروشندگان خودروي تهران در ادامه به عملكرد خودروسازان داخلي پرداخت و اظهار كرد: هر چند در نيمه دوم سال ۱۴۰۳، عرضه خودروهاي داخلي نسبت به نيمه اول سال بهتر شد اما باز هم ميزان عرضه با تقاضا همخواني نداشت و به كاهش فاصله قيمت كارخانه و بازار نينجاميد، اين ضعف عرضه در حالي برقرار است كه شركتهاي خودروسازي داخلي موفق به افزايش قيمت محصولات در سال جاري خود شدند و بايد متناسب با نياز بازار خودرو عرضه ميكردند به ويژه در مورد خودروهاي اقتصادي كه فاصله قيمتي زيادي با وارداتيها دارند. وي از تفاوت قيمت بازار شماري از خودروهاي داخلي در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: قيمت برخي از انواع خودروهاي ايراني در بازار بسته به اينكه توليد سال ۱۴۰۴ باشد يا ۱۴۰۳، ۵۰ ميليون تا ۱۰۰ ميليون تومان تفاوت دارد بهطور مثال قيمت دنا مدل ۱۴۰۳ يك ميليارد و ۱۷۵ ميليون تومان و دنا مدل۱۴۰۴ يك ميليارد و ۲۶۰ ميليون است، همچنين ۲۰۷ اتوماتيك مدل ۱۴۰۴، يك ميليارد و ۴۳۰ ميليون تومان است اما مدل ۱۴۰۳ آن يك ميليارد و ۵۰ ميليون تومان قيمت دارد. موتمني خاطرنشان كرد: اين تفاوت قيمتي در مورد محصولات سايپا وجود ندارد، بهطور مثال اكنون قيمت كوئيك معمولي بدون تفاوت در سال توليد ۵۰۰ ميليون تومان و كوئيك اتومات ۶۵۰ ميليون تومان است. وي در نهايت قيمت برخي خودروهاي چيني و وارداتي را به اين شرح اعلاام كرده است: تيگو ۳ ميليارد و ۴۶۰ تومان، تيگو هيبريد ۳ ميليارد و ۲۵۰ ميليون تومان، فيديليتي ۲ ميليارد و ۸۳۰ ميليون، كرولا كراس ۳ ميليارد و ۹۳۰ تومان، لِوين ۳ ميليارد و ۴۵۰ ميليون تومان، لوين هيبريد ۲۰۲۴، ۳ ميليارد و ۵۰ ميليون، كرولا ۲ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان، توسان ۴ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان، اسپرتيج ۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان، اُپتيما ۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان.