آجيل شب عيد امسال ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر از پارسال

۱۴۰۳/۱۲/۲۶ - ۰۱:۰۰:۳۸
|
کد خبر: ۳۳۷۶۸۴

رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران با بيان اينكه آجيل مورد نياز بازار شب عيد تامين است و كمبودي در اين زمينه نداريم، گفت: به دليل افزايش نرخ ارز به‌طور ميانگين بيش از ۲۰۰ كالاي اين صنف شاهد رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدي قيمت بوده است. غلامرضا خدامي درباره وضعيت عرضه و قيمت‌گذاري آجيل و خشكبار شب عيد و ايام نوروز و قيمت‌گذاري اين محصولات گفت: آجيل مورد نياز بازار شب عيد تامين است و كمبودي در اين زمينه نداريم.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران با بيان اينكه آجيل مورد نياز بازار شب عيد تامين است و كمبودي در اين زمينه نداريم، گفت: به دليل افزايش نرخ ارز به‌طور ميانگين بيش از ۲۰۰ كالاي اين صنف شاهد رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدي قيمت بوده است. غلامرضا خدامي درباره وضعيت عرضه و قيمت‌گذاري آجيل و خشكبار شب عيد و ايام نوروز و قيمت‌گذاري اين محصولات گفت: آجيل مورد نياز بازار شب عيد تامين است و كمبودي در اين زمينه نداريم.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران افزود: افزايش نرخ ارز، صادرات بي‌رويه توسط شركت‌هاي خودرويي، گران‌فروشي آجيل و خشكبار در مناطق مرفه نشين تهران و شبكه‌هاي مجازي و آنلاين، و ورود افراد غيرتخصصي از علل گراني آجيل و خشكبار شب عيد امسال است. رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران اظهار داشت: برخي از شركت‌ها و فروشندگان اعلام كرده‌اند رشد قيمت بيش از 60 تا 70 درصدي در نرخ آجيل و خشكبار داشته‌اند كه اين از نظر اتحاديه آجيل و خشكبار صحيح نيست بلكه به دليل افزايش نرخ ارز به‌طور ميانگين بيش از 200 كالاي اين صنف شاهد رشد 20 تا 25 درصدي بوده است. وي تصريح كرد: آجيل و خشكبار به دليل تنوع انواع پسته، بادام، بادام هندي و فندق و ساير اقلام نرخ مصوب ندارد زيرا 15 نوع پسته اكبري، 3 نوع بادام هندي، تنوع سايز مغز فندق و 7 نوع بادام داريم بنابراين امكان قيمت‌گذاري در اين صنف وجود ندارد. خدامي عرضه و تقاضا را تعيين‌كننده قيمت آجيل و خشكبار برحسب كيفيت و درجه‌بندي دانست و گفت: خشكسالي‌هاي پي در پي، ميزان توليد سالانه، نوسان نرخ ارز، سرمازدگي وگرمازدگي، كاهش توليد داخلي، واردات از علل افزايش قيمت آجيل و خشكبار است. به گفته وي، اين درحالي است كه بخشي از خشكبار مورد نياز كشور وارداتي است و با تعرفه‌هاي گمركي بالا تامين و وارد مي‌شود. رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران اظهارداشت: يكسري از مشكلات اين بخش به ورود شركت‌هاي خودرويي براي واردات قطعه باز مي‌گردد كه با صادرات بي‌رويه برخي اقلام خشكبار همچون پسته و بالاتر از قيمت‌هاي جهاني منجر به ايجاد حباب و تورم در خشكبار شده‌اند كه البته نامه‌نگاري‌هايي در اين خصوص صورت گرفته اما تاكنون پاسخي دريافت نشده است. رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران با تاكيد بر اينكه واحدهاي صنفي داراي پروانه كسب آجيل و خشكبار را با قيمت‌هاي مناسب و منصفانه عرضه مي‌كنند گفت: اكنون حدود هزار واحد صنفي آجيل و خشكبار داراي پروانه كسب در تهران فعال است كه طبق سود سازمان حمايت محصول را دراختيار مردم قرار مي‌دهند و گران فروشي نمي‌كنند. وي تصريح كرد: اما واحدهايي كه زيرنظر اتحاديه آجيل و خشكبار نيستند بحث گران فروشي و عرضه اجناس بي‌كيفيت را دارند يعني برخي فروشندگان به دليل تداخل صنفي فرصت طلبي مي‌كنند درحالي كه آجيل و خشكبار يك كار تخصصي است. به گفته خدامي، واحدهاي صنفي اتحاديه آجيل و خشكبار تهران به منظور حفظ سلامت كالا تمامي پروتكل‌هاي بهداشتي را رعايت مي‌كنند. رييس اتحاديه صنف فروشندگان آجيل و خشكبار تهران با تاكيد بر اينكه در واحدهاي صنفي زيرنظر اتحاديه گران فروشي نداريم اظهارداشت: 97 درصد گران فروشي آجيل و خشكبار مربوط به اعضاي اتحاديه نيست.