شيائومي واقعا روياي اپل را دزديده است؟
ورود سريع و غيرمنتظره شيائومي به صنعت خودروسازي

شيائومي واقعا روياي اپل را دزديده است؟

۱۴۰۳/۱۲/۲۲ - ۰۱:۵۱:۴۹
|
کد خبر: ۳۳۷۲۴۸

با ورود سريع و غيرمنتظره شيائومي به صنعت خودروسازي، اكوسيستم اين برند فعال در حوزه فناوري بزرگ‌تر شده و به تهديدي براي بزرگان اين صنعت، به ويژه اپل و سامسونگ تبديل شده است. سال‌هاي گذشته فضاي اينترنت پر بود از گمانه‌زني‌هايي مبني بر اينكه اپل در آستانه عرضه خودروي اختصاصي خود است. گزارش‌ها خبر از همكاري اين غول فناوري با انواع خودروسازان، از جمله هيونداي، كيا، پورشه، BYD و تويوتا مي‌دادند.

با ورود سريع و غيرمنتظره شيائومي به صنعت خودروسازي، اكوسيستم اين برند فعال در حوزه فناوري بزرگ‌تر شده و به تهديدي براي بزرگان اين صنعت، به ويژه اپل و سامسونگ تبديل شده است. سال‌هاي گذشته فضاي اينترنت پر بود از گمانه‌زني‌هايي مبني بر اينكه اپل در آستانه عرضه خودروي اختصاصي خود است. گزارش‌ها خبر از همكاري اين غول فناوري با انواع خودروسازان، از جمله هيونداي، كيا، پورشه، BYD و تويوتا مي‌دادند. اوايل سال گذشته گزارش‌هايي منتشر شد كه اين پروژه بلندپروازانه رسماً لغو شده و حدود ۶۰۰ كارمند اخراج يا در داخل شركت تعديل نيرو شده‌اند. در حالي كه ممكن است هرگز ندانيم كه اپل چقدر به توليد يك «iCar » نزديك شده بود، اما آنچه مي‌دانيم اين است كه يكي از رقباي اپل بي‌سروصدا در حال عرضه خودروي برقي خود به بازار بوده است. آن رقيب، شيائومي است؛ يك شركت فناوري ديگر كه از زمان عرضه خودروي SU۷ خود در مارس ۲۰۲۴، ۱۳۵۰۰۰ دستگاه در چين فروخته است. در حالي كه شيائومي بيشتر به خاطر محصولات تلفن همراهش در غرب شناخته مي‌شود، اين شركتدر داخل چين يك اكوسيستم متصل از محصولات مصرفي را توسعه داده كه حتي امثال اپل، سامسونگ و گوگل نيز فقط مي‌توانند روياي آن را ببينند. از چراغ‌هاي هوشمند گرفته تا تصفيه‌كننده‌هاي هوا، جاروبرقي‌هاي رباتيك و مخلوط‌كن‌ها؛ اين شركت طيف گسترده‌اي از محصولات فناوري مصرفي را ارايه مي‌دهد كه همگي از طريق يك برنامه كنترل مي‌شوند و دقيقاً به همين دليل است كه يك خودرو، افزونه‌اي عالي به مجموعه محصولات اين شركت به حساب مي‌آيد.

همه‌چيز در مورد اكوسيستم

امروزه، شركت‌هاي فناوري علاقه‌اي به فروش صرفا يك دستگاه به شما ندارند. آنها بيشتر به ارايه يك اكوسيستم كامل سرمايه‌گذاري مي‌كنند، كه مزاياي آن تنها پس از تعهد به محصولات يك شركت قابل بهره‌برداري است؛ چه سهولت ارتباط يك آيفون با يك مك‌بوك باشد يا اتصال سريع يك گوشي گلكسي به يك تلويزيون سامسونگ، اكوسيستم‌ها در اطراف ما هستند. خودروها هم بر اساس اينكه CarPlay يا Android Auto را ارايه مي‌دهند، به اين اكوسيستم مي‌پيوندند. با اين حال، شيائومي به خريداران وعده چيزي فراتر از يك سيستم اطلاعات سرگرمي را مي‌دهد. شيائومي با فروش خودروي اختصاصي خود، مي‌تواند مشتريان را به شبكه دستگاه‌هاي متصل خود مانند قبل جذب كند. SU۷ مي‌تواند از داده‌هاي جمع‌آوري شده از ساير دستگاه‌ها، به راننده و كاربر كمك كند؛ مانند تعيين بهترين زمان براي شارژ مجدد باتري‌هاي خودرو. به گفته كارشناسان، شيائومي واقعاً به خانه‌ها نفوذ كرده است. همه‌چيز به هم مرتبط است و اين چيزي است كه شركت‌هاي ديگر نمي‌توانند انجام دهند.

 

موفقيت زنجيره تامين چين

يكي ديگر از عواملي كه به شيائومي اجازه داد اولين خودروي خود را به سرعت توسعه دهد، محيطي است كه در آن فعاليت مي‌كند. خودروسازان برقي چين از ميلياردها دلار حمايت دولتي بهره‌مند شده‌اند. زنجيره تامين خودروهاي برقي عملاً در داخل چين پيچيده شده و شيائومي باتري را از BYD و CATL، دو تا از بزرگ‌ترين سازندگان باتري جهان تامين مي‌كند. اين شركت همچنين قبل از توليد سدان جديد خود، يك كارخانه توليدي را از گروه خودروسازي پكن تصاحب كرد. شيائومي از هر نظر موفق شد كه از همان ابتدا به سرعت پيشرفت كند. اكنون، با برنامه‌هايي براي عرضه خودروي دوم در قالب يك شاسي‌بلند و همچنين ساخت يك كارخانه توليدي جديد كه به خوبي در حال انجام است، برنامه‌هاي خودروسازي آن با تمام قوا در حال پيشرفت است. البته، موفقيت هنوز تضمين شده نيست. اين شركت با رقابت شديد از سوي طيف گسترده‌اي از خودروسازان چيني، از جمله هواوي كه با چندين خودروساز همكاري كرده، روبرو است. شيائومي در مقابل برندهاي غيرچيني نيز در حال مبارزه است . SU۷ با قيمت پايه ۳۰ هزار دلاري و با ظاهري شبيه به پورشه، با فناوري پيشرو در كلاس خود عرضه مي‌شود. جالب است بدانيد كه در سالي كه شيائومي SU۷ عرضه شد، فروش پورشه در چين ۳۰ درصد كاهش يافت. با توجه به اينكه خودروسازان چيني بيشتري به دنبال موفقيت در خارج از كشور خود هستند، ممكن است زمان زيادي نگذرد كه بخش‌هاي بيشتري از جهان SU۷ را به عنوان يك گزينه قانع‌كننده ببينند.