پاسخ معاونت آموزش ابتدايي وزارت آموزش وپرورش به گزارش «تعادل»

۱۴۰۳/۱۲/۰۱ - ۰۱:۳۲:۴۰
|
کد خبر: ۳۳۴۶۹۳

آزمون بين‌المللي تيمز يا همان مطالعه بين‌المللي آموزش رياضيات و علوم، روند پيشرفت دروس رياضيات و علوم را در پايه چهارم ابتدايي و هشتم ارزيابي مي‌كند واز مهم‌ترين ارزشيابي‌هاي است كه كيفيت يادگيري فراگيرندگان را در نظا م‌هاي آموزشي جهان مي‌سنجد و اطلاعاتي قابل اطمينان و با كيفيت در مورد نحوه عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان در رياضيات و علوم ارايه مي‌دهد. اطلاعات آزمون‌هاي تيمز براي سياست‌گذاران آموزشي در سراسر جهان پذيرفته و شايسته توجه مي‌باشد.

مديرمسوول محترم روزنامه تعادل

با سلام و تحيات احترام؛

ضمن آرزوي سلامتي و توفيق روزافزون،

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «پول در نظام آموزشي» به تاريخ 11/10/1403 پاسخ معاونت آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش را به استحضار مي‌رساند:

1- آزمون بين‌المللي تيمز يا همان مطالعه بين‌المللي آموزش رياضيات و علوم، روند پيشرفت دروس رياضيات و علوم را در پايه چهارم ابتدايي و هشتم ارزيابي مي‌كند واز مهم‌ترين ارزشيابي‌هاي است كه كيفيت يادگيري فراگيرندگان را در نظا م‌هاي آموزشي جهان مي‌سنجد و اطلاعاتي قابل اطمينان و با كيفيت در مورد نحوه عملكرد تحصيلي دانش‌آموزان در رياضيات و علوم ارايه مي‌دهد. اطلاعات آزمون‌هاي تيمز براي سياست‌گذاران آموزشي در سراسر جهان پذيرفته و شايسته توجه مي‌باشد. شركت در اين آزمون‌ها به كشور‌ها كمك مي‌كند كه از اطلاعات به دست آمده ضمن بررسي مشكلات و چالش‌ها، با ارايه سياست‌گذاري‌ها، توصيه‌ها و راهكارهاي موثر براي بهبود سيستم آموزشي خود تلاش كنند .

2- با توجه به اسناد فرا دستي مانند سند تحول بنيادين، از آنجايي كه دوره ابتدايي مهم‌ترين دوره آموزشي است و از جهات مختلف آموزشي و تربيتي زير بناي ساير دوره‌ها محسوب مي‌شود، مي‌بايست با حساسيت بيشتر به اين دوره در مقايسه با ساير دوره‌ها نگريست و با سياست‌گذاري‌هاي مطلوب امكان بهبود فرآيند آموزش و يادگيري و در نتيجه امكان ارتقا در مطالعات ملي و بين‌المللي را فراهم كرد؛ در اين راستا مي‌توان به راهكارهاي ذيل توجه داشت:

فرهنگ‌سازي و ايجاد حساسيت در كل جامعه نسبت به تعليم و تربيت دانش‌آموزان و دريافت كمك از ساير نهاد‌ها و حوزه‌هاي مرتبط براي مداخله معنا‌دار در خصوص رفع عوامل زمينه‌اي مندرج در بند 1 شماره 2

با عنايت به نقش بسيار موثر معلم درارتقا و بهبود نظام تعليم و تربيت، تغيير نگرش و عدم تصميمات شتابزده در جذب آموزگاران و استفاده از بهترين شاخص‌هاي علمي، شخصيتي و تربيتي در فرآيند مذكور ضروري است.

آموزش به هنگام و كارآمد نيروي انساني به كارگرفته شده درفرآيند جذب

توانمند‌سازي و به‌روز رساني دانش و نگرش آموزشي وتربيتي همكاران شاغل در دوره آموزش ابتدايي و همچنين ساير دوره‌ها در خصوص اهميت نظام تعليم و تربيت و روش‌هاي تدريس مطلوب

ارائه آموزش‌هاي متناسب با نياز خانواده‌ها با توجه به فرهنگ و زيست بوم

برنامه‌ريزي براي تغيير برنامه درسي به يك برنامه پويا، منعطف و كارآمد

ارتقاء سواد خواندن دانش‌آموزان با توجه به تجربه موجود در خصوص برنامه تحولي خوانا

ايجاد فرصت‌هاي يادگيري معنا‌دار و افزايش سطح مهارت و توانمندي دانش‌آموزان، با استفاده از تجربه موجود در خصوص تكاليف مهارت محور و پرورش خلا قيت

تلاش مضاعف براي ايجاد فضاهاي آموزشي مطلوب و كلاس‌هاي استاندارد

پوشش صد درصدي كودكان در دوره پيش دبستاني با اولويت مناطق دو زبانه

سياست‌گذاري صحيح براي جذب آموزگاران و ايجاد فضاهاي آموزشي در راستاي كاهش تراكم كلاسي و نزديك شدن به حد مطلوب و استاندارد

در پايان خاطرنشان مي‌سازد اين معاونت هم‌اكنون در ادامه سياست‌گذاري گذشته خود، با ايجاد فرصت‌هاي مناسب براي آموزش و توانمند‌سازي همكاران شاغل در دوره، با به‌روز رساني برنامه‌ها و ارايه بسته كامل ارتقاي سواد پايه دانش‌آموزان و شايستگي‌هاي مبتني بر سند تحول، ايجاد محيط يادگيري سالم و پويا و با نشاط براي تقويت مشاركت دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي ياددهي-يادگيري، تكاليف مهارت محور و ساير برنامه‌هاي تحولي در جهت ارتقاء رتبه كشور در مطالعات ملي و بين‌المللي، گام‌هاي موثري را محكم‌تر از پيش بر مي‌دارد.

خواهشمنداست دستورفرماييد؛ طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابيه اين مركز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گيرد.

رونوشت: گيرندگان رونوشت