جايگاه سواد مالي در بازار سرمايه

۱۴۰۳/۱۱/۳۰ - ۰۱:۲۵:۵۶
|
کد خبر: ۳۳۴۵۳۹

اولين همايش مدرسان و فعالان سواد مالي كشور به همت شركت اطلاع‌رساني و آموزش بورس، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.در اين همايش بهروز خدارحمي، استاديار دانشگاه تربيت مدرس در خصوص اهميت سواد مالي براي نسل جديد توضيح داد: در زمينه سواد مالي، مجموعه‌هاي معتبر فعال، بسيار اندك هستند اما هزاران مجموعه به صورت جعلي به اسم سواد مالي كار مي‌كند و دست به رويافروشي مي‌زنند. او افزود: سواد مالي به معني توانايي درك درست مفاهيم مالي و به كار‌گيري آنها در زندگي روزمره است.

اولين همايش مدرسان و فعالان سواد مالي كشور به همت شركت اطلاع‌رساني و آموزش بورس، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.در اين همايش بهروز خدارحمي، استاديار دانشگاه تربيت مدرس در خصوص اهميت سواد مالي براي نسل جديد توضيح داد: در زمينه سواد مالي، مجموعه‌هاي معتبر فعال، بسيار اندك هستند اما هزاران مجموعه به صورت جعلي به اسم سواد مالي كار مي‌كند و دست به رويافروشي مي‌زنند. او افزود: سواد مالي به معني توانايي درك درست مفاهيم مالي و به كار‌گيري آنها در زندگي روزمره است. اين موضوع به مفاهيم پيچيده بورس يا رمز ارز ارتباطي ندارد. بلكه قرار است در سواد مالي عينكي به چشم بزنيم تا ديدگاه متفاوتي پيدا كنيم.

 

اهميت هزينه و كيفيت در سواد مالي

خدارحمي ادامه داد: در سواد مالي براي ما هزينه وكيفيت مهم است و عينكي هم كه استفاده مي‌كنيم، عينك مالي اقتصادي و مالي است. او با طرح اين پرسش كه سواد مالي چه اهميتي دارد؟ توضيح داد: عمر كاري همه افراد را مي‌توان به دو بخش تقسيم كرد. نكته مهم اين است كه ما اين ظرفيت را داريم كه در نيمه اول درآمدمان از مخارج‌مان بيشتر باشد اما در نيمه دوم عمر كاري ما اين رابطه معكوس مي‌شود. اين مسوول افزود: بنابراين از پس انداز نيمه اول بايد براي نيمه دوم استفاده كنيم. اين كار نياز به هوشياري مالي دارد. تصميم‌گيري هوشمندانه لذت زيادي نيز به ما مي‌دهد، اين موضوع صرف نظر از خود صرفه جويي است. اين استاد حوزه مالي در بخش ديگري از صحبت‌هايش درباره ويژگي‌هاي نسل جديد در حوزه سرمايه‌گذاري و مالي گفت: قبلا شايد فرصت بيشتري وجود داشت اما امروز با اولين كليك اولين خريد انجام شده است.در اين‌جاست كه هوشمندي مالي اهميت دوچنداني پيدا مي‌كند. خدارحمي تاكيد كرد: اگر قرار است سواد مالي را به نسل جديد آموزش دهيم، مهم‌ترين مساله اين است كه متوجه باشيم نگاه نسل جديد متفاوت است. اين نسل دسترسي بسيار ساده‌اي به خريدهاي آنلاين دارد. از اين رو آموزش دادن به چنين نسلي چالش‌هاي خود را دارد. اين استاديار دانشگاه تربيت مدرس اضافه كرد: تفاوت نگاه در ميان نسل جديد در حوزه‌هاي مختلف وجود دارد. اولين تفاوت پس انداز و خرج كردن است. او توضيح داد: نسل قبلي يك شغل مشخص و درآمد ثابت داشت اما نسل جديد مي‌خواهد از چند محل درآمد داشته باشد. نسل قبلي به پس‌انداز بلندمدت اعتقاد داشت و خريد را براي موارد ضروري انجام مي‌داد اما نسل جديد به لذت بردن در لحظه باور دارد. به جاي اينكه پول را براي روز مبادا نگه دارد، پول و خريد را براي لحظه مي‌خواهد و خريد را براي نيازهاي ضروري‌اش نمي‌خواهد. خدارحمي افزود: نسل جديد ترجيحش درآمدزايي از اينترنت است. نسل قبلي سرمايه‌گذاري در املاك و طلا را مي‌پسنديد و ريسك گريزي زيادي داشت اما علاقه نسل جديد سرمايه‌گذاري در كريپتو كارنسي و استارتاپ‌هاست و ريسك‌هاي بيشتري را مي‌پذيريد. او ادامه داد: روش‌هاي يادگيري به نسل جديد و قديم هم با يكديگر متفاوت است. نسل جديد حوصله كتاب خواندن ندارد و به صورت آنلاين آموزش مي‌بيند. در اقتضائات آموزشي بايد به تمامي اين موارد توجه شود. خدارحمي گفت: قرار است عادت‌هاي فراگير مالي افراد را تغيير دهيم. عادت‌هاي مالي چه خوب و چه بد قرار است رفتارهاي اقتصادي ما را تحت تاثير قرار دهد و از دوران كودكي آغاز مي‌شود.

 

جايگاه سواد مالي در عرصه كارآفريني

همچنين مهسا قرباني، عضو هيات علمي گروه مالي و بانكداري دانشگاه علامه طباطبايي در ادامه اين همايش پژوهشي را در زمينه سواد مالي با رويكرد كارآفريني ارايه داد. او گفت: سواد مالي، با رويكرد كارآفريني، دانشي است كه در مديريت كسب و كار استفاده مي‌شود، جايي كه دانشجو يا دانش‌آموز مهارت‌هاي پروش ايده و مديريت كردن را ياد مي‌گيرد. به گفته قرباني، بايد ديدگاه و ايده دانش‌آموزان تغيير كند. اينكه دانش‌آموز فكر كند كه بايد درس بخواند و در آينده كارمند شود، تفكر اشتباهي است. او افزود: بچه‌هايي كه درد بي‌پولي را كشيده‌اند و نخواسته‌اند راه پدرانشان را بروند، به سمت كارآفريني و خلق اثر رفته‌اند.عضو هيات علمي گروه مالي و بانكداري دانشگاه علامه طباطبايي گفت: يكي از موضوعات مهمي كه در بانك‌ها، موسسات مالي و شركت‌ها مضموم شناخته شده و قوانين درستي ندارد بحث ورشكستگي است، اين اتفاق به اين دليل است كه تعريف درستي از ورشكستگي نداشته‌ايم.قرباني با تاكيد بر اينكه مولفه اصلي سواد مالي كارآفريني است، تاكيد كرد: سواد مالي اعتماد به نفس و تصميم‌گيري را تقويت و از اشتباهات جلوگيري مي‌كند. او افزود: در سواد مالي بايد انواع شركت‌ها و فناوري‌ها را شناخت و با تصميم‌گيري هوشمندانه آشنا شد و در مقابل كاهش ريسك و افزايش سودآوري به ارمغان آورد. اين استاد دانشگاه ادامه داد: شاخص‌هاي سواد مالي كارآفريني در كشورها به كارآفرينان، سرمايه‌گذاران و سياستگذاران كمك مي‌كند تا وضعيت مالي كسب و كارها را تحليل كنند و تصميمات بهتري بگيرند. قرباني با بيان اينكه بايد افراد را از دوران دانش‌آموزشي در محيط‌هاي مرتبط با مباحث مالي و تكنولوژيك قرار داد گفت: بايد دانش‌آموزان را به اردو و پاركي مثل پارك فناوري پرديس ببريم. وقتي بچه‌ها چنين جاهايي را ببينند در ذهن‌شان جرقه ايجاد مي‌شود. وي تاكيد كرد: واقعا امروز بحث هوش مصنوعي تمام بازي‌ها را تغيير داده است. اگر دانش‌آموزان و دانشجويان ما از ابزارهاي هوش مصنوعي غافل باشند، نمي‌توانند بقا و مانايي داشته باشند. يكي از موضوعاتي كه دانش‌آموزان ما بايد ياد بگيرند هوش مصنوعي است. اين استاد دانشگاه بر اهميت آشنايي كسب و كارها با قوانين كشور تاكيد كرد و گفت: بخشي از كسب و كارهاي نوپا به دليل تطبيق نداشتن با قوانين شكست خوردند. بايد ياد بگيرند كه مشورت‌پذير باشند تا در كسب و كار خود موفق باشند. همچنين كيانوش رضايي، رييس هيات‌مديره شركت ماني پارس ماد و عضو و دبير شوراي راهبري بانكداري جامع گفت: در ابتدا بايد پرسيد چرا مي‌خواهيم صاحب سواد مالي شويم؟ او افزود: از ديد سازمان علمي يونسكو سواد مفهومي در حال تحول است. بنابراين در بازه‌هاي زماني مختلف تعريف خود را از سواد تغيير داده است. با ورود كامپيوتر تعريف از سواد مالي تغيير كرد و در كنارش گفته شد كه فرد با يك زبان خارجي هم آشنا شود.