ركود در بازار تاير؛ لاستيكهاي دولتي هم مشتري ندارد
بررسي بازار تاير نشان ميدهد ركود حاكم بر بازار باعث شده حتي لاستيكهاي دولتي هم مشتري نداشته باشند. در حالي توليدكنندگان تاير در خواست مجدد افزايش قيمت دارند كه بررسي بازار تاير نشان ميدهد ركود حاكم بر بازار باعث شده حتي لاستيكهاي دولتي هم مشتري نداشته باشند. به گزارش تسنيم، اوايل دي ماه امسال بود كه انجمن تاير اعلام كرد با توجه به تغييرات صورت گرفته در نحوه تأمين و نرخ ارز از تاريخ ۲۴ آذرماه امسال افزايش قيمت ۲۰ تا ۴۵ درصدي انواع تاير توليد داخل اجرايي خواهد شد.
بررسي بازار تاير نشان ميدهد ركود حاكم بر بازار باعث شده حتي لاستيكهاي دولتي هم مشتري نداشته باشند. در حالي توليدكنندگان تاير در خواست مجدد افزايش قيمت دارند كه بررسي بازار تاير نشان ميدهد ركود حاكم بر بازار باعث شده حتي لاستيكهاي دولتي هم مشتري نداشته باشند. به گزارش تسنيم، اوايل دي ماه امسال بود كه انجمن تاير اعلام كرد با توجه به تغييرات صورت گرفته در نحوه تأمين و نرخ ارز از تاريخ ۲۴ آذرماه امسال افزايش قيمت ۲۰ تا ۴۵ درصدي انواع تاير توليد داخل اجرايي خواهد شد. اما اين خبر با واكنش جدي سازمان حمايت روبه رو شد و در نهايت با لغو اين افزايش قيمت سازمان حمايت عنوان كرد: از نظر اين سازمان هرگونه افزايش قيمت محصولات توليدي خارج از دستورالعمل عمومي قيمتگذاري مورد تأييد نيست. در آن مقطع انجمن تاير هم تأكيد كرد: تا جلب نظر سازمان حمايت، عليرغم فشار خارج از تحمل وارده ناشي از افزايش همهجانبه هزينههاي نهادههاي توليد و افزايش خيرهكننده نرخ ارز مصرفي، از اعمال نرخهاي جديد مصوب هياتمديره انجمن خودداري خواهد شد. در حال حاضر با گذشت بيش از ۱ ماه بنا بر اعلام تنها سخنگوي انجمن تاير گويا در دي ماه افزايش ۸ درصدي براي توليدكنندگان تاير صادر شده، اما با توجه به افزايش هزينههاي توليد درخواست مجدد تغييرات قيمتي تاير به سازمان حمايت ارسال شده كه فعلا در مرحله مذاكره است. مصطفي تنها با گلايه از اينكه توليدكنندگان روزانه با افزايش قابل توجه قيمت مواد اوليه وارداتي و داخلي روبهرو هستند ميگويد: در كنار افزايش قيمت مواد اوليه هزينههاي حمل و نقل نيز روند صعودي پيدا كرده كه اين موضوع امكان فعاليت را براي صنايع مختلف با مشكل روبهرو ساخته است. وي با بيان اينكه صنعت تاير با مشكلات متعددي دست و پنجه نرم ميكند گفت: يك سوم مواد مصرفي ما وارداتي است از آن طرف قيمت ارز به صورت غيرمستقيم بر هزينه تمام شده ما تاثيرگذاشته است. به گفته سخنگوي انجمن تاير، با وجود افزايش هزينههاي توليد ما در بخش توليد تاير رينگ ۱۳ در ده ماهه امسال شاهد رشد ۳۲ درصدي بودهايم. محمدرضا آلسارا، رييس اتحاديه صنف فروشندگان لاستيك، روغن و پنچرگيران تهران نيز در خصوص وضعيت بازار فروش لاستيك ميگويد: نه تنها افزايش قيمتي در بازار نداريم بلكه تاير با قيمت مصوب دولتي نيز مشتري ندارد.در حالي توليدكنندگان تاير در خواست مجدد افزايش قيمت دارند كه بررسي بازار تاير نشان ميدهد ركود حاكم بر بازار باعث شده حتي لاستيكهاي دولتي هم مشتري نداشته باشند. وي با تاكيد براينكه التهاب قيمتي چنداني در بازار تاير وجود ندارد، افزود: فقط مصوبه فروش ۸۰ درصد موجودي انبار باعث شده تا مشكلاتي را براي فروشندگان به وجود آورد چرا كه در برخي از تايرهاي فصلي كه فروشنده نتوانسته آنها را بفروشد نميتواند ثبت سفارش جديدي در لاستيك و تاير داشته باشد.