زمان سفر به مشهد با برقيسازي به ۶ ساعت ميرسد
يكي از طرحهايي كه طي سالهاي گذشته از سوي راهآهن كليد خورد، برقيسازي راهآهن تهران- مشهد با حدود ۹۵۰ كيلومتر طول بود كه همچنان بهطور كامل اجرايي نشده است، نماينده سابق وزير راه و شهرسازي در امور زيربنايي در اين باره گفت: پروژه برقيسازي راهآهن تهران- مشهد با حضور سرمايهگذاران داخلي به مرحله اجرا نزديك ميشود و سرعت سير اين مسير به ۶ ساعت خواهد رسيد.
يكي از طرحهايي كه طي سالهاي گذشته از سوي راهآهن كليد خورد، برقيسازي راهآهن تهران- مشهد با حدود ۹۵۰ كيلومتر طول بود كه همچنان بهطور كامل اجرايي نشده است، نماينده سابق وزير راه و شهرسازي در امور زيربنايي در اين باره گفت: پروژه برقيسازي راهآهن تهران- مشهد با حضور سرمايهگذاران داخلي به مرحله اجرا نزديك ميشود و سرعت سير اين مسير به ۶ ساعت خواهد رسيد.
سيدحسين ميرشفيع، در گفتوگو با مهر درخصوص آخرين وضعيت پروژه برقيسازي راهآهن تهران-مشهد اظهار كرد: اين پروژه سالها در دستور كار وزارت راه قرار داشته و چندين مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پيمانكار و انجام مطالعات گسترده رسيده است. او ادامه داد: متاسفانه هربار به دلايلي، عمدتا بدقولي سرمايهگذاران چيني، متوقف شده است. حتي در آخرين مرحله، قرارداد منعقد و تامين مالي سهم فاينانس از سوي ايران انجام شده بود، اما درنهايت پروژه متوقف ماند. ميرشفيع افزود: اخيرا مذاكرات جديدي ازسوي شركت راهآهن و وزارت راه با طرف چيني در حال انجام است. اين مذاكرات در قالب طرحي بزرگتر، تحت عنوان كريدور چشمه ثريا كه از مرز سرخس تا مرز تركيه امتداد دارد، دنبال ميشود. در اين چارچوب، تلاش بر اين است كه از منابع سرمايهگذاري دولت چين بهره گرفته شود. نماينده سابق وزير راه و شهرسازي در امور زيربنايي با اشاره به ورود سرمايهگذاران داخلي به اين پروژه تصريح كرد: از ابتداي سال جاري، گروهي از سرمايهگذاران داخلي با محوريت «انجمن خيرين راه و ترابري» با منابع داخلي اقداماتي را براي اجراي اين پروژه آغاز كردند، آنها مطالعات قبلي را بازبيني كرده و برآوردهاي جديدي انجام دادهاند. خوشبختانه طي سالهاي اخير ظرفيتهاي داخلي در اين حوزه بهشدت توسعه يافته، بهگونهاي كه اكنون تمامي تجهيزات مورد نياز برقيسازي راهآهن را ميتوان از منابع داخلي تأمين كرد. ميرشفيع با اشاره به مذاكره با شركت راهآهن در اين پروژه گفت: در حال حاضر، شركت راهآهن آمادگي دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتي برقي كند. براي ساير بخشهاي مسير، سرمايهگذاران داخلي و انجمن خيرين راه و ترابري اعلام آمادگي كردند كه با ۵۰۰ ميليون دلار، اين پروژه را اجرا كنند. چنانچه ارتقاي سرعت قطار و اصلاح خط موجود نيز به اين طرح اضافه شود، به ۳۰۰ ميليون دلار سرمايهگذاري بيشتر نياز خواهد بود.
او تاكيد كرد: در حوزه تامين ناوگان، شركتهاي حملونقل ريلي داخلي اعلام كردند كه قادر به تامين نيازها بهصورت مستقل هستند. اگر دولت اراده كافي داشته باشد، اين پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملياتي خواهد شد. برقيسازي اين خط نهتنها موجب كاهش هزينههاي بهرهبرداري خواهد شد، بلكه مشكل تامين لكوموتيوهاي ديزلي و هزينههاي بالاي تعمير و نگهداري آنها نيز برطرف ميشود. نماينده سابق وزير راه و شهرسازي درخصوص تامين برق موردنياز اين مسير گفت: سرمايهگذاران داخلي آمادگي دارند تا برق مورد نياز راهآهن برقي تهران-مشهد را تامين كنند. اين موضوع در قالب بستههاي مشاركتي به شركت راهآهن ارايه شده و اميدواريم روند اجرايي پروژه به سمتي برود كه از توان داخلي بيشترين استفاده را ببريم. او اظهار كرد: در پروژه برقيسازي راهآهن تهران-مشهد نيز انجمن خيرين راه و ترابري به همراه تعدادي از سرمايهگذاران ايراني آمادگي دارند تا ۵۰درصد منابع مالي را تامين كنند، در صورت تامين ۵۰درصد باقيمانده توسط دولت، اين پروژه در مدت چهار سال تكميل خواهد شد و سرعت سير قطار تهران-مشهد به 6 ساعت كاهش مييابد.