پايان ماه عسل نفتكشهاي روسي در آبهاي اروپا
كشورهاي اروپايي براي تضمين رعايت مقررات و استانداردهاي دريايي، در حال افزايش بازرسي و تشديد كنترل بر روي كشتيهايي هستند كه احتمال ميرود بخشي از ناوگان سايه روسيه باشند.
كشورهاي اروپايي براي تضمين رعايت مقررات و استانداردهاي دريايي، در حال افزايش بازرسي و تشديد كنترل بر روي كشتيهايي هستند كه احتمال ميرود بخشي از ناوگان سايه روسيه باشند. به گزارش ايسنا، از زماني كه امريكا، تحريمهاي انرژي روسيه را اعمال كرد، مسكو با استفاده از تكنيكهاي مخفي مانند استفاده از ناوگانهاي سايه، نفت خود را جابهجا كرده است. فروش نفت روسيه به قيمتهاي جذاب براي حفظ درآمدهاي صادراتي، باعث شد تقاضا براي نفت روسيه از سوي برخي كشورها افزايش يابد. كشورهايي مانند چين و هند كه تاكنون تحريمهاي امريكا را ناديده گرفتهاند، محرك اصلي اين تقاضا هستند. اما اكنون، اروپاييها طرحي براي سركوب ناوگان سايه روسيه دارند تا اطمينان حاصل شود كه آنها نميتوانند به راحتي، تحريمها را دور بزنند. ناوگان سايه مدتهاست كه براي صادرات نفت به ساير نقاط جهان استفاده ميشود. روسيه پس از آغاز جنگ در اوكراين در سال ۲۰۲۲ و متعاقب آن، تحريمهاي غرب عليه مسكو، استفاده از ناوگان سايه را براي جابهجايي محصولات انرژي خود آغاز كرد. ولاديمير پوتين، رييسجمهور روسيه، براي اطمينان از اينكه اقتصاد كشورش دچار اختلال شديدي نميشود، تصميم گرفت به شكل مخفيانه به صادرات نفت و كسب درآمد ادامه دهد. براي دستيابي به اين هدف، روسيه از ناوگاني متشكل از ۷۰۰ كشتي قديمي و فرسوده فاقد سيستمهاي شناسايي مدرن، براي انتقال نفت استفاده ميكند. علاوه بر دور زدن تحريمهايي كه امريكا، براي وارد كردن خسارت اقتصادي به روسيه در تلاش براي وادار كردن مسكو به توقف جنگ با اوكراين، اعمال كرده است، استفاده از ناوگان سايه، چندين تهديد را به همراه دارد. به دليل قوانين ضعيف، فرسودگي نفتكشها و عدم آگاهي از مسير كشتيراني، احتمال آسيب به محيط زيست آسيب و تهديد ايمني و امنيت دريايي وجود دارد. اين خطر باعث شد تا اعضاي پارلمان اروپا در اكتبر سال ۲۰۲۴، خواستار نظارت بيشتر دريايي، كنترلهاي سختگيرانهتر حملونقل و تحريمهاي سختتر براي مقابله با تهديدات زيستمحيطي و ايمني قابل توجه مرتبط با ناوگان سايه روسيه شوند. مقامات فنلاند در دسامبر، يك كشتي روسي را كه در حال عبور از خليج فنلاند بود، توقيف كردند. كشتي «ايگل اس»، حامل ۱۰۰ هزار بشكه نفت از سن پترزبورگ بود. اين اقدام كم سابقهاي بود كه بسياري از قدرتهاي اروپايي، خواستار انجام موارد مشابه بيشتر هستند. كشتي «ايگل اس»، به كابلهاي زيردريايي در درياي بالتيك آسيب زد و معلوم شد ۳۲ ايراد دارد و براي سفر دريايي، صلاحيت ندارد. طبق اعلام دولت فنلاند، حدود ۵۰ درصد از نفت تحت تحريم روسيه از خليج فنلاند عبور ميكند و اين موضوع، يك تهديد ايمني و محيط زيستي را براي اين كشور حوزه اسكانديناوي ايجاد كرده است. با اين حال، مقررات كشتيراني جهاني پيچيده و لجستيك پيچيده، جلوگيري از انتقال نفت توسط ناوگانهاي سايه را دشوار ميكند. دانمارك در فوريه، برنامههاي خود را براي افزايش بازرسي از كشتيهاي حامل نفت خام روسيه به منظور حفاظت از محيط زيست و ايمني دريايي اعلام كرد. طبق بيانيه سازمان دريانوردي دانمارك، در كشتيهايي كه در خارج از اسكاگن لنگر انداختهاند، بررسيهاي كنترلكننده را انجام خواهد گرفت تا منطبق بودن آنها با مقررات و استانداردهاي دريايي چك شود. بيشتر كشتيهاي ناوگان سايه براي جلوگيري از جلبتوجه به بنادر نميروند، اما قوانين جديد نشان ميدهد كه كشتيهاي مشكوكي كه در آبهاي دانمارك حركت ميكنند، بررسي ميشوند. انگليس هم سال گذشته، قوانين را تشديد كرد تا كشتيهاي بيشتري را كه از كانال مانش عبور ميكنند، بررسي كند و اعتبار بيمه آنها را ارزيابي كند. طبق بررسي يك منبع رسانهاي هلندي، بيشتر كشتيهاي ناوگان سايه روسيه از كشتيداران اروپايي و امريكايي تهيه شده است كه حداقل ۲۳۰ كشتي قديميتر را به روسيه فروختهاند. تصور ميشود كه اين نفتكشها از سال ۲۰۲۲، مجموعا ۶ ميليارد دلار درآمد نصيب مالكان كشتيها كردهاند. آنها عمدتا كشتيها را به خريداران كشورهايي مانند هند، هنگ كنگ، ويتنام و سيشل فروختهاند كه از تحريمها حمايت نميكنند. مالكان يوناني بيشترين تعداد كشتي را (حدود ۱۲۷ نفتكش) فروختهاند، در حالي كه شركتهاي انگليسي، ۲۲ فروند و مالكان آلماني و نروژي، به ترتيب ۱۱ و هشت فروند كشتي فروختهاند. بر اساس گزارش اويل پرايس، اتحاديه اروپا در اواخر سال ۲۰۲۴، قوانين جديدي را وضع كرد كه بر اساس آن، شركتهايي كه كشتيها را به كشورهاي ثالث ميفروشند، بايد مطمئن شوند كه از اين كشتيها، براي دور زدن تحريمها استفاده نميشود.