نكاتي كه قبل از ارسال مرسولات بايد بدانيد

۱۴۰۳/۱۰/۳۰ - ۰۰:۵۱:۱۸
|
کد خبر: ۳۳۱۲۷۰

امروزه نياز به جابه‌جايي سريع كالاها و مرسولات بيش از گذشته احساس مي‌شود كه ارسال از طريق پست از جمله روش‌هاي مطمئن و البته آسان براي جابه‌جايي مرسولات محسوب مي‌شود.

امروزه نياز به جابه‌جايي سريع كالاها و مرسولات بيش از گذشته احساس مي‌شود كه ارسال از طريق پست از جمله روش‌هاي مطمئن و البته آسان براي جابه‌جايي مرسولات محسوب مي‌شود. اما لازم است فرستنده و‌گيرنده پيش از ارسال و دريافت مرسوله خود، نسبت به نكاتي مانند نشاني، زمان انجام فرايند پستي و ساير موارد آگاهي داشته باشند. به گزارش ايسنا، توصيه مي‌شود شهروندان براي ارسال مرسوله حتي المقدور از لفاف‌هاي استانداردي كه در دفاتر پستي به فروش مي‌رسد استفاده كنند، زيرا محل الصاق تمبر و درج نشاني بر روي اين لفاف‌ها مشخص شده است. بهتر است گوشه سمت راست بالاي پاكت را به الصاق تمبر نامه عادي اختصاص دهند. از آنجاكه محل درج نشاني‌گيرنده، قسمت پايين سمت راست بزرگ‌ترين ضلع مرسوله است بايد نشاني‌گيرنده را خوانا و دقيق، همراه با نام شهر/ روستاي مورد نظر (در صورت لزوم با ذكر نام استان) و كد پستي‌گيرنده نوشته شود. در صورتي كه مقصد مرسوله يك كشور خارجي است؛ نشاني‌گيرنده بايد پس از ذكر نام كشور مورد نظر و به زبان انگليسي، فرانسه يا زبان كشور مقصد نوشته شود؛ نشاني مرسولات خارجه مي‌بايست حتماً با قلم سياه در زمينه سفيد چاپ شود. پس از انجام مراحل اوليه و ارسال مرسوله مورد نظر اگر مرسوله مفقود شد فرستنده مي‌تواند با مراجعه به اداره پست مبدأ سرنوشت مرسوله ثبتي خود را پيگيري كرده و در صورت مفقودي يا آسيب ديدگي، مطابق مقررات، درخواست جبران خسارت كند.

 

دليل برگشت مرسولات چيست؟

بررسي‌ها حاكي از آن است نشاني و نحوه صحيح نوشتن آن از اهميت بسياري برخوردار است؛ بنابراين اگر مرسوله پستي برگشت داده مي‌شود مي‌تواند يكي از دلايل آن نقص نشاني‌گيرنده باشد. در واقع مرسولات پستي كه به دلايلي مانند نقص نشاني‌گيرنده، عدم مراجعه‌گيرنده براي دريافت مرسوله ثبتي، نقل مكان‌گيرنده، شناخته نشدن‌گيرنده در نشاني مندرج روي مرسوله، فوت‌گيرنده و مانند آن توزيع نشود؛ به فرستنده عودت داده مي‌شود. براي تحويل مرسولات ثبتي، پستچي به نشاني‌گيرنده مراجعه مي‌كند و چنانچه‌گيرنده به هر دليلي در نشاني درج روي مرسوله حضور نداشته باشد، پستچي اقدام به صدور اطلاعيه مي‌كند و به اطلاع‌گيرنده محترم مي‌رساند در روز و ساعت مشخصي مجدداً جهت تحويل مرسوله اقدام كند. در صورتي كه در مراجعه بعدي نيز تحويل مرسوله مقدور نشد، پستچي اقدام به صدور برگ اطلاعيه مجدد كرده و از‌گيرنده تقاضا مي‌كنمد تا به نشاني مشخص شده اداره پست مراجعه و نسبت دريافت مرسوله خود اقدام كند. اين اطلاعيه ورود در صندوق پستي مكان يا در هر محل ديگر در دسترس‌گيرنده، قرار داده مي‌شود.

 

چه مدت طول مي‌كشد تا يك نامه عادي

به مقصد برسد؟

اگر نشاني به‌طور دقيق، همراه با كد پستي روي پاكت نامه درج شده باشد، زمان تحويل نامه‌هاي عادي درون شهري ۲۴ تا ۴۸ ساعت و بين شهري ۴۸ تا ۷۲ ساعت خواهد بود؛ البته اين مدت، به زمان انداختن نامه در صندوق بستگي دارد كه ساعت تخليه صندوق پستي سطح معابر بر روي اين صندوق‌ها درج شده است. در اين بين اگر صاحب مرسوله تمايل به اطلاع از وضعيت مرسوله خودداشته باشد بايد براي رهگيري مرسولات ثبتي قبض رسيد يا شماره باركد مرسوله را در اختيار داشته باشد و پس از آن به نشاني tracking.post.ir مراجعه و با ورود شماره باركد مرسوله در باكس مربوطه اقدام به رهگيري مرسولات در تمام مراحل قبول، رهسپاري و توزيع كند.

 

از بيمه مرسولات پستي چه مي‌دانيد؟

بيمه يك اقدام تخصصي است كه توسط بيمه‌گذارها و شركت‌هاي بيمه انجام مي‌شود اما شركت ملي پست حق تعهد جبران خسارت را بر اساس شرح خدمات و SLA كه با مشتريان دارند، پرداخت مي‌كند، بنابراين به آن تعهد جبران خسارت گفته مي‌شود. اين تعهد در جايي به كار مي‌رود كه به مرسوله خسارتي وارد، مفقود شود يا با تأخير به دست‌گيرنده برسد. نابراين اگر فرستنده كالا مرسوله‌اي به ارزش كمتر از دو ميليون تومان به پست تحويل مي‌دهد در اين صورت‌گيرنده مي‌تواند در شرايطي كه به مرسوله او آسيبي وارد شده باشد تا سقف دو ميليون تومان غرامت دريافت كند. اما اگر مرسوله‌اي كه تحويل پست مي‌شود مانند موبايل ارزشي بيش از دو ميليون تومان داشته باشد‌گيرنده يا فرستنده ارزش كالاي خود را اظهار مي‌كند دو دهم درصد از ارزش كالا را به عنوان جبران خسارت دريافت مي‌شود و بعد زماني كه اتفاقي رخ دهد به اندازه جبران خسارتي كه مطرح شد پرداخت خواهد شد.