معاون وزیر صنعت: سیمان به بورس کالا نمی‌آید منابع آگاه: وزیر صنعت موافق عرضه سیمان در بورس کالاست

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۶

اواسط هفته گذشته بود که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد توافق کلی برای عرضه سیمان در بورس کالای ایران حاصل شده و تنها در موارد کوچکی اختلافاتی باقی مانده که آن موارد نیز قابل حل است. اما چهارشنبه گذشته خبری روی خروجی سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت تا تمام اهالی بازار سرمایه شوکه شوند.

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خبر اعلام کرد: این وزارتخانه برنامه‌یی برای ورود سیمان به بورس کالا ندارد تا عرضه این محصول در بورس در هاله‌یی از ابهام قرار گیرد. اما بررسی‌های «تعادل» پس از اظهارنظر معاون وزیر صنعت، حکایت از آن دارد که عرضه سیمان در بورس کالای ایران نه تنها منتفی نشده بلکه هفته گذشته در ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و این کار در آینده‌یی نزدیک انجام خواهد شد.

حتی یک منبع آگاه از ارسال نامه‌یی از سوی مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت به محمدرضا نعمت‌زاده در این خصوص و موافقت وزیر با این کار خبر می‌دهد که در این میان به‌نظر می‌رسد معاون امور معادن وزارت صنعت در جریان رایزنی‌های انجمن سیمان با این وزارتخانه نبوده است.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده شاهد واکنش مدیران انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به گفته‌های معاون وزیر خواهیم بود چراکه این انجمن در طول دو ماهه اخیر با اعلام موضع رسمی خود یعنی موافقت با عرضه سیمان در بورس کالا، نشست‌های کارشناسی زیادی را با اعضای خود برگزار کرده است.

به گزارش «تعادل»، سیمان محصولی است که در روز هشتم تیر سال ۸۹ به جمع کالاهای بورس کالا پیوست و نخستین عرضه این محصول نیز روز 27تیر سال 89 توسط سیمان کردستان انجام شد.

از آن زمان تا پایان سال 90 نیز معاملات این محصول به‌طور مستمر در بورس کالا انجام می‌شد تا اینکه حجم کلی این بازار به یک میلیون و 69هزار و ۲۳۰تن رسید.

در این مدت یک میلیون و 478هزار و 680تن سیمان روی تابلوی عرضه رفت که صف تقاضای یک میلیون و 209هزار و 370تن در تالار تشکیل شد. این ارقام به همراه پذیرش 36شرکت سیمانی در بورس کالا، ‌نشان‌دهنده استقبال بالای تولیدکنندگان سیمان از معاملات شفاف بورس بود اما نرخ‌گذاری دولتی و تعیین سقف قیمتی برای معاملات این محصول در این بورس اصلی‌ترین دلیل توقف معاملات سیمان در تالار نقره‌یی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر