آيا مشكل سرانه فضاي آموزشي پايتخت حل مي‌شود؟

۵ منطقه پايتخت نيازمند ساخت ۱۸۱ مدرسه

۱۴۰۳/۱۰/۰۴ - ۰۱:۱۱:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۸۶۷۹

كمبود فضاي آموزشي در استان تهران به معضلي جدي تبديل شده، اين موضوع به افزايش تراكم دانش‌آموزان در كلاس‌ها و كاهش كيفيت آموزش منجر شده است و بسياري از والدين از كلاس‌هاي درس ۴۸ نفره گلايه دارند.

كمبود فضاي آموزشي در استان تهران به معضلي جدي تبديل شده، اين موضوع به افزايش تراكم دانش‌آموزان در كلاس‌ها و كاهش كيفيت آموزش منجر شده است و بسياري از والدين از كلاس‌هاي درس ۴۸ نفره گلايه دارند.

البته ناگفته نماند كه سرانه فضاي آموزشي در كشور بهبود يافته و از ۵.۱۷ متر مربع در سال ۱۳۹۵ به ۵.۲۸ متر مربع افزايش يافته است، اما هنوز اين مقدار با استاندارد ۸ متر مربع به ازاي هر دانش‌آموز كه طبق قانون بايد رعايت شود، فاصله دارد. در اين ميان به نظر مي‌رسد كه برخي مناطق پايتخت با مشكل جدي‌تري در زمينه كمبود فضاي آموزشي مواجه هستند، در همين راستا مديركل نوسازي مدارس استان تهران گفت: براي اينكه مشكل سرانه ۵ منطقه تهران را حل كنيم و به متوسط كشور يعني ۵.۲۸ صدم متر مربع برسانيم، نياز به ۱۸۱ مدرسه و ۱۵ كلاس، يعني ۲۷۱۵ كلاس درس داريم. به گزارش مهر، عباس زارع اظهار كرد: سرانه ۵ منطقه تهران از سرانه متوسط كشور پايين‌تر است. اين مناطق شامل مناطق ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ است. او افزود: طبق اين گزارش اعلام شد، ما براي اينكه مشكل سرانه را حل كنيم و به متوسط كشور يعني ۵.۲۸ صدم متر مربع برسانيم، نياز به ۱۸۱ مدرسه ۱۵ كلاسه داريم؛ يعني ۲۷۱۵ كلاس درس.

تأمين «زمين» مهم‌ترين مشكل پيش‌رو

زارع گفت: مشكلي كه در اين مناطق وجود دارد، موضوع زمين است. اگر با تخريب و بازسازي بخواهيم مدرسه را استاندارد كنيم، مشكل سرانه حل نمي‌شود و حتماً ما بايد احداث جديد داشته باشيم.

او به اهميت مولدسازي براي پيشبرد اين اقدام مهم اشاره و اظهار كرد: يكي از مشكلات اين مناطق، نبود زمين است كه شهردار تهران قول دادند اين قضيه را حل كنند.

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران درباره سرانه فضاي آموزشي در اين ۵ منطقه و ميزان نياز به فضاي آموزشي هم گفت: بدترين وضعيت در اين ۵ منطقه به ترتيب، متعلق به منطقه ۱۷ شهر تهران با سرانه ۳.۴۳ صدم مترمربع است.

به گفته زارع، سرانه متوسط كشور اكنون ۵.۲۸ است. اين منطقه به ۴۱ مدرسه در قالب ۶۱۵ كلاس درس نياز دارد و ما به ۱۰۲ و ۵۰۰ مترمربع زمين براي احداث اين ۴۱ مدرسه نياز داريم. او اظهار كرد: دوم؛ منطقه ۱۵ تهران است كه سرانه فعلي در منطقه ۴.۲ است. اين منطقه به ۵۹ مدرسه و ۸۸۵ كلاس درس نياز دارد و زمين مورد نياز براي احداث اين تعداد مدرسه، ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران بيان كرد: منطقه ۱۸ تهران؛ ميزان سرانه در منطقه ۱۸ تهران ۴.۲۸ است. اين منطقه حدود ۳۷ مدرسه ۱۵ كلاسه يعني تقريباً ۵۵۵ كلاس درس نياز دارد و زميني كه نياز دارد، حدود ۹۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

زارع تصريح كرد: ‌چهارم؛ منطقه ۱۹ تهران با سرانه ۴.۳۴ است كه نياز به ۲۵ مدرسه با تعداد ۳۷۵ كلاس درس دارد و نيازمندي ما براي احداث اين تعداد مدرسه، ۶۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمين است.

او ادامه داد: آخرين منطقه، منطقه ۹ تهران است كه سرانه فعلي آن، ۴.۴۹ است و ۱۹ مدرسه با ۲۸۵ كلاس نياز دارد، براي احداث اين تعداد مدرسه نيز در اين منطقه به ۴۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع زمين نياز هست.

اين مقام مسوول تاكيد كرد: «در جلساتي كه با شهرداري داشتيم، بحث زمين‌ها مطرح شده است كه آيا مي‌توانند مجوزهاي لازم را به ما بدهند يا نه. ما براي اينكه مشكل سرانه حل كنيم، نياز به زمين داريم تا بتوانيم مدارس جديدالاحداث داشته باشيم.»

زارع با تاكيد بر اينكه عنايت رييس‌جمهور پزشكيان يك فرصتي است كه اصلاً سابقه ندارد، گفت: اكنون شخص رييس‌جمهور، وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان پاي كار آمده‌اند و اين فرصت گران‌بهايي است و شرايط بهتر از اين وجود نخواهد داشت و بايد به‌درستي اقدام و مشكلات كمبود مدارس را حل‌وفصل كرد. اقدامات رييس‌جمهور در حوزه آموزش و پرورش بسيار ارزشمند است.

 

حل مشكل فضاي آموزشي با مولد‌سازي

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران با تاكيد بر اينكه اگر موضوع مولدسازي در تهران انجام شود، امكان برطرف كردن مشكلات فضاي آموزشي وجود دارد، گفت: عزم جدي كه در اين دوره براي مولدسازي وجود دارد، قبلاً نبوده است. تاكنون چندين جلسه با استاندار تهران در موضوع مولدسازي برگزار شده است. تنها راهي كه مشكل فضاي آموزشي را حل خواهد كرد، فقط مولدسازي است.

 

صدور مجوز پايان كار انبوه‌سازان

زارع به تكليف انبوه‌سازان به ساخت مدرسه اشاره كرد و گفت: ‌در جلسه مذكور، دكتر پزشكيان به خوبي به اين موضوع اشاره كردند كه وقتي ۲۰۰ واحد مسكوني مي‌سازيم بايد حتماً مدرسه كنارش ساخته شود و اين تكليف انبوه‌سازان است. شهردار تهران تاكيد كرده كه از اين به بعد تا زماني كه تاييديه سازمان نوسازي از سوي انبوه‌سازان دريافت نشود، آنها پايان كار دريافت نخواهند كرد

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران، بر توجه به اهميت موضوع و مسووليت اجتماعي تاكيد كرد و گفت: اين موضوع را بايد به صورت خيلي جدي به ويژه در شهرستان‌هاي استان تهران مورد توجه قرار داد. شهرستان ري، سيزدهمين شهري است كه در جهان ساخته شده است.

او ادامه داد: اين شهر با اين اصالت بايد در حوزه مسووليت اجتماعي مورد توجه قرار گيرد. يا پاكدشت؛ پتانسيلي كه پاكدشت در حوزه گل و گياه دارد، شايد هلند نداشته باشد. فرمانداري‌ها بايد اين موضوعات توجه كنند.

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران اظهار كرد: سال گذشته بالاترين آمار تحويلي را استان تهران در كشور به خود اختصاص داد؛ با ۱۱۱ مدرسه و ۱۲۷۳ كلاس درس. در دو سال و نيم گذشته حدود ۳۰۰۰ كلاس درس را تحويل آموزش‌وپرورش داده‌ايم.

او افزود: بحث استانداردسازي سيستم گرمايش، من به جرأت مي‌توانم بگويم كه هيچ شعله مستقيمي در مدارس نداريم و كاملاً در استان حذف شده است. يعني بخاري گازسوز يا نفتي نداريم. حدود ۳ ميليون متر مربع آسفالت انجام و ايزوگام نيز انجام شده است.

زارع با بيان اينكه در حال حاضر ۱۱۱ پروژه فعال در استان تهران داريم، گفت: اين تعداد پروژه تقريباً حدود ۱۵۰۰ كلاس درس است و منتظر تأمين منابع هستيم كه اعتبارات تخصيص داده شود و بتوانيم تعداد زيادي پروژه را تحويل دهيم.

مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران تاكيد كرد: سازمان نوسازي مدارس استان تهران اين توان را دارد كه اگر منابع تأمين شود ظرف كمتر از يك سال، اين ۱۸۱ مدرسه را تحويل دهد.