سهم۲ درصدي قيمت سوخت در بليت هواپيما
رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام تاثيرگذاري ۱۱درصدي افزايش نرخ سوخت هواپيما بر قيمت بليت، گفت: قيمت سوخت يكي از عوامل تاثيرگذار در نرخ بليت است، اما در حال حاضر، سهم آن كمتر از ۲درصد است. در صورت افزايش قيمت سوخت، اين سهم ممكن است به ۱۰ تا ۱۱درصد برسد.
رييس سازمان هواپيمايي كشوري با اعلام تاثيرگذاري ۱۱درصدي افزايش نرخ سوخت هواپيما بر قيمت بليت، گفت: قيمت سوخت يكي از عوامل تاثيرگذار در نرخ بليت است، اما در حال حاضر، سهم آن كمتر از ۲درصد است. در صورت افزايش قيمت سوخت، اين سهم ممكن است به ۱۰ تا ۱۱درصد برسد. به گزارش تسنيم، حسين پورفرزانه اظهار كرد: تحريمها باعث فرسودگي ناوگان هوايي شده و ميانگين عمر به بيش از ۲۷ سال رسيده است. او ادامه داد: هرچند ورود هواپيما به كشور محدوديت ندارد، اما تامين منابع مالي براي ايرلاينها و سرمايهگذاران دشوار شده است. پورفرزانه اظهار كرد: در شرايط كنوني، سرمايهگذاران ايراني مجبورند با مبلغي حدود ۴ تا ۵ ميليون دلار، هواپيماهاي ۲۷ ساله وارد كنند و براي عملياتي كردن آنها هزينههاي سنگيني متحمل شوند. اين درحالي است كه در ساير كشورها، با همين مبلغ، تنها ۱۰درصد قيمت يك هواپيماي ۵۰ ميليون دلاري پرداخت ميشود. رييس سازمان هواپيمايي كشوري درباره نرخ بليت پروازها و راي ديوان عدالت اداري گفت: راي ديوان مشخص و منطقي بود. معتقديم نرخ بليت بايد براساس عرضه و تقاضا تعيين شود و دخالتهاي دستوري در اقتصاد آسيبزا خواهد بود. دولت بايد تنها نقش نظارتي و تنظيمگري ايفا كند. او تعداد هواپيماهاي فعال كشور را ۸۵ فروند اعلام كرد و افزود: در مجموع، بين ۱۳۰ تا ۱۴۰ هواپيما در كشور بهطور متغير خدمات پرواز ارايه ميدهند. با اين حال، تنها افزودن هواپيماهاي جديد كافي نيست و بايد ساختار اقتصادي صنعت هوانوردي اصلاح شود.