با تشديد آلودگي هواي پايتخت و كلان‌شهرها، انجام مي‌شود

به‌روز رساني سياهه انتشار آلودگي هواي تهران

۱۴۰۳/۰۹/۱۹ - ۰۱:۵۰:۲۳
|
کد خبر: ۳۲۷۵۸۷

در حالي كه آلودگي هوا، تهران و ساير كلان‌شهرها را فرا گرفته است، از تدوين آخرين نسخه مهم‌ترين ابزار علمي و مديريتي شناخت و كاهش آلودگي هوا هفت سال گذشته است و سازمان محيط زيست قصد دارد كه سياهه انتشار آلودگي هوا را به‌روز كند. صديقه ترابي، سرپرست معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌وگو با ايسنا از به‌روزرساني سياهه انتشار آلودگي هوا خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين موضوع در دستور كار ماست . مقدمات آن را آغاز كرده‌ايم و به زودي انجام مطالعات شروع مي‌شود.

در حالي كه آلودگي هوا، تهران و ساير كلان‌شهرها را فرا گرفته است، از تدوين آخرين نسخه مهم‌ترين ابزار علمي و مديريتي شناخت و كاهش آلودگي هوا هفت سال گذشته است و سازمان محيط زيست قصد دارد كه سياهه انتشار آلودگي هوا را به‌روز كند. صديقه ترابي، سرپرست معاونت انساني سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌وگو با ايسنا از به‌روزرساني سياهه انتشار آلودگي هوا خبر مي‌دهد و مي‌گويد: اين موضوع در دستور كار ماست . مقدمات آن را آغاز كرده‌ايم و به زودي انجام مطالعات شروع مي‌شود.

او ادامه داد: براي انجام اين كار از همكاري دستگاه‌ها و نهادهاي ذي‌ربط بهره خواهيم برد. به گفته ترابي، اميد مي‌رود كه هر چه سريع‌تر اقدامات مقدماتي براي تدوين سياهه انتشار طي شود تا تدوين اين نقشه راه آغاز شود چرا كه بدون اطلاعات دقيق انجام هر اقدامي ثمربخش نخواهد بود. با توجه به اينكه شهرها دايم در حال تغيير و رشد هستند، به دنبال آن منابع آلاينده هم تغيير مي‌كند كه در سياهه انتشار بايد در نظر گرفته شود. سياهه انتشار، مهم‌ترين ابزار علمي و مديريتي شناخت و كاهش آلودگي هواست كه به شناسايي و اهميت‌سنجي منابع مختلف توليد آلاينده‌ها مي‌تواند كمك كند. شركت كنترل كيفيت هوا در دو دوره متوالي طي سال‌هاي ۹۲ و ۹۶، سياهه انتشار شهر تهران را تدوين و به‌روزرساني كرد. بر اساس نتايج به دست آمده سهم منابع متحرك از جمله خودروهاي شخصي، تاكسي، موتورسيكلت، اتوبوس، كاميون و.‌.‌. در توليد ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون ۶۰ درصد، معادل ۶۳۳۸ تن برآورد شده كه در اين بين نقش كاميون‌ها نسبت به ساير منابع آلاينده‌ متحرك پررنگ‌تر گزارش شده است. سهم كاميون‌ها در توليد ذرات معلق حدود ۱۶ درصد و سهم خودروهاي شخصي حدود ۱۴ درصد است همچنين موتورسيكلت‌ها و اتوبوس‌ها به ترتيب حدود ۱۰ و ۶ درصد در آلودگي هواي تهران طي شش ماهه دوم سال موثر هستند. علاوه بر منابع متحرك، منابع ثابت هم در آلودگي هوا و توليد ذرات معلق نقش مهمي دارند. براي مثال سهم صنايع و نيروگاه‌هاي تهران و اطراف آن در توليد ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون حدود ۳۰ درصد گزارش شده است و در كنار اين، منابع ديگري از جمله پالايشگاه‌ها و پايانه‌هاي اتوبوس هم هر كدام به ترتيب حدود ۴.۴ و ۲.۳ درصد در آلودگي هواي تهران سهم دارند. اين اطلاعات مربوط به نتايج مطالعات منتشر شده در هفت سال پيش است اين در حالي است كه چنين مطالعاتي مي‌تواند به عنوان مبناي اصلي براي اتخاذ و اجراي تصميمات موثر در كاهش آلودگي هوا و برنامه‌ريزي براي بهبود كيفيت هواي تهران مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين به‌روزرساني يافته‌ها مي‌تواند نقش مهمي در شناخت وضعيت موجود و برنامه‌ريزي براي انجام اقدامات مرتبط با آلودگي هوا شود چرا كه علل اصلي آلودگي كلان‌شهرهاي ايران يكسان نيست. به عنوان نمونه به گفته شينا انصاري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست علت اصلي آلودگي هواي شهرهايي مانند تهران، منابع متحرك است اما فعاليت نيروگاه‌ها علت اصلي آلودگي شهرهايي مانند كرج و اصفهان است.