وقتي مازوت‌سوزي نيست پس علت آلودگي هوا چيست؟

۱۴۰۳/۰۹/۱۸ - ۰۲:۰۷:۱۳
|
کد خبر: ۳۲۷۴۹۱

نيمه آذرماه آلودگي هوا به حدي رسيد كه علاوه بر تهران برخي از استان‌ها مجبور به تعطيلي مدارس شدند، اما وقتي مازوت سوزي نيست پس علت اين امر توليد بنزين بي‌كيفيت است؟

نيمه آذرماه آلودگي هوا به حدي رسيد كه علاوه بر تهران برخي از استان‌ها مجبور به تعطيلي مدارس شدند، اما وقتي مازوت سوزي نيست پس علت اين امر توليد بنزين بي‌كيفيت است؟

به گزارش خبرنگار مهر، امسال با وجود خاموشي نيروگاه‌هاي مازوت سوز درست در نيمه آذر ماه آلودگي هوا به حدي شدت يافت كه مدارس تهران و چند استان را به تعطيلي كشاند اگر چه هر سال مازوت سوزي را علت هواي آلوده در استان‌هاي بزرگ مي‌دانستند اما اكنون كه نيروگاه‌هاي مازوت سوز در كلان‌شهرها خاموش شدند مي‌توان يكي از دلايل آلودگي هوا را در توليد بنزين با اكتان پايين جست‌وجو كرد.

به گفته مسوولان وزارت نفت ناترازي بنزين مساله‌اي كه چند سالي است گريبان گير دولت شده است و متأسفانه مجبور به واردات بنزين نيز شده‌ايم اما اين ناترازي به حدي رسيده است كه دولت پالايشگاه‌ها را وادار به توليد بنزين با اكتان پايين كند. كه اين مساله در آلوده‌تر شدن هوا امري غير قابل انكار است. حتي كرامت ويس كرمي مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در رابطه با ميزان واردات بنزين گفت: تلاش ما بر آن است كه حداكثر توليد و تأمين بنزين داخلي باشد و راهكارهاي كوتاه‌مدت و بلندمدتي براي آن در نظر گرفته‌ايم همچنين با توجه به ظرفيت خوبي كه داريم عمده توليد در جنوب كشور و مصرف در نيمه شمالي صورت مي‌گيرد ميانگين واردات بنزين از ابتداي سال تاكنون ۸ ميليون ليتر بوده و در مهر ماه ۹ ميليون ليتر واردات بنزين داشته‌ايم. البته سميه رفيعي نماينده مجلس شوراي اسلامي هم توزيع بنزين بي‌كيفيت را تأييد كرد و توضيح داد: ما به صورت ميانگين روزانه ۱۲۲ ميليون ليتر مصرف بنزين داشته‌ايم. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا بالا بودن مصرف دليلي بر استفاده از بنزين بي‌كيفيت است، گفت: توان توليد پالايشگاه‌هاي كشور مشخص است و سازمان محيط زيست بر كيفيت بنزين نظارت دارد و گزارش‌ها ناظر بر بي‌كيفيتي سوخت است. البته نكته قابل تأمل آنكه با وجود ناترازي بنزين دولت ادعا كرده است كه با روي كار آمدن دولت جديد شاهدافزايش توليد بنزين در پالايشگاه‌هاي كشور بوده‌ايم. بر اساس آمار و ارقام موجود توليد بنزين پالايشگاه ستاره خليج‌فارس با افزايش ۴ ميليون ليتري به روزانه ۴۴ ميليون ليتر، پالايشگاه تهران با افزايش ۲ ميليون ليتري به روزانه ۹ ميليون ليتر، پالايشگاه اصفهان با افزايش ۲ ميليون ليتري به روزانه ۱۴ ميليون ليتر و پالايشگاه تبريز با افزايش ۵۰۰ هزار بشكه‌اي به روزانه ۴ ميليون ليتر رسيده است.