اقتصاد سنتي و نسل بعدي يونيكورن‌هاي چين

۱۴۰۳/۰۹/۱۷ - ۰۲:۰۳:۴۷
|
کد خبر: ۳۲۷۴۱۹

رشد سريع اقتصادي چين، نوآوري و تسلط بر توليد، اين كشور را به يك رهبر جهاني در تجارت و فناوري تبديل كرده است.

رشد سريع اقتصادي چين، نوآوري و تسلط بر توليد، اين كشور را به يك رهبر جهاني در تجارت و فناوري تبديل كرده است. اقتصاد چين در چهار دهه گذشته دچار اختلال قابل توجهي شده است كه مفهوم سنتي ثبات اقتصادي را به چالش كشيده است. در حالي كه ايالات متحده امريكا به دليل تدوام در نوآوري در دنيا شناخته شده است، صعود سريع چين به عنوان دومين اقتصاد بزرگ جهان و رهبري در نوآوري‌هاي پيشگام، توجه و بحث جهاني را برانگيخته است. رشد توليد ناخالص داخلي چين داستاني جذاب را روايت مي‌كند؛ اين كشور از سال ۲۰۱۰ در رتبه دوم بزرگ‌ترين اقتصادهاي جهان قرار گرفته است. داده‌هاي اداره ملي آمار چين (NBSC) و اداره تحليل اقتصادي ايالات متحده (BEA) نشان مي‌دهد كه از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۲۲، چين و ايالات متحده به ترتيب ۱۹.۷ درصد و ۲۲.۵ درصد به رشد اقتصادي جهاني كمك كرده‌اند و در مجموع بيش از يك‌سوم توليد جهاني را تشكيل داده‌اند. علاوه بر اين، داده‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه ميانگين سهم چين در رشد اقتصادي جهاني از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ به ۳۸.۶ درصد رسيده است، كه به‌طور قابل‌توجهي از ايالات متحده (۱۸.۶ درصد) و اتحاديه اروپا (۲۵.۷ درصد) پيشي گرفته است. علاوه بر اين، چين در سال ۲۰۱۳ از ژاپن پيشي گرفت و به دومين بازار مصرف‌كننده بزرگ جهان تبديل شد و هزينه نهايي مصرف آن به ۹.۵۲ تريليون دلار امريكا رسيد. اين آمارها چشم‌انداز مثبتي از آينده اقتصادي چين ارايه مي‌دهند و فرصت‌هاي پرسود براي كسب‌وكارها در بازار چين را برجسته مي‌كنند.

چين، از بازيگران اصلي تجارت جهاني

آمار بانك جهاني همچنين صعود چشمگير چين در تجارت جهاني را نشان مي‌دهد. از سال ۲۰۰۹، چين از آلمان پيشي گرفته و بزرگ‌ترين كشور تجارت صادراتي شده است و در سال ۲۰۱۳، ايالات متحده را به عنوان بزرگ‌ترين كشور تجاري جهان كنار‌زده است. اين برجستگي چين را به يكي از مهم‌ترين شركاي تجاري، به ويژه براي اعضاي مشاركت اقتصادي جامع منطقه‌اي (RCEP) تبديل كرده است. موقعيت چين به عنوان يك شريك تجاري اصلي، به آن نفوذ اقتصادي قابل توجهي مي‌دهد و آن را به يك بازيگر ضروري در تجارت جهاني تبديل مي‌كند. تسلط چين در توليد نيز به همان اندازه چشمگير است؛ چون از زمان پيشي گرفتن از ايالات متحده در سال ۲۰۱۰، چين بزرگ‌ترين مركز توليد جهان بوده است. در سال ۲۰۲۲، طبق داده‌هاي بانك جهاني، توليد ناخالص داخلي چين ۴.۹۸ تريليون دلار بود كه ۳۰.۷٪ از كل جهان را تشكيل مي‌دهد و از مجموع توليد پنج كشور بعدي (ايالات متحده، ژاپن، آلمان، كره جنوبي و هند) بيشتر است. با اين حال، بخش خدمات چين از ميانگين جهاني عقب است. در حالي كه صنعت سوم (ارايه خدمات مختلف) در سال ۲۰۲۲ به ۶۳.۸۷ تريليون يوان رسيد و ۵۲.۸ درصد از توليد ناخالص داخلي آن را تشكيل داد، اين درصد همچنان زير ميانگين جهاني ۶۱.۷ درصد در همان سال است. افزايش سرمايه‌گذاري در برنامه‌هاي تأمين اجتماعي يعني در راستاي ايجاد سيستم‌هاي حمايت از شهروندان (مثل بيمه) مي‌تواند بازدهي قابل توجهي براي چين به همراه داشته باشد. طبق داده‌هاي سال ۲۰۲۲، اگر چين بخواهد سرمايه‌گذاري خود را در تأمين اجتماعي به ميانگين جهاني برساند، توليد ناخالص داخلي سالانه اين كشور مي‌تواند به‌طور بالقوه ۱.۴ تريليون دلار افزايش يابد. حتي اگر چين سرمايه‌گذاري خود را به سطح ايالات متحده در برنامه‌هاي تأمين اجتماعي برساند، اين افزايش به حدود ۴ تريليون دلار در سال خواهد رسيد.

جايگاه تكنولوژيكي و هوش مصنوعي  اين غول اقتصادي

در حوزه هوش مصنوعي، اگرچه چين هنوز طبق شاخص جهاني هوش مصنوعي از ايالات متحده عقب است، اما در جايگاه دوم قرار دارد. اين تعهد به فناوري پيشرفته توسط شركت‌هايي مانند بايت‌دنس، شركت مادر TikTok، كه در تاريخ ۱۹ مارس ۲۰۲۴ به ارزش ۲۲۵ ميليارد دلار در Global Unicorn Club ارزش‌گذاري شد، به‌خوبي نشان داده شده است؛ جايگاهي كه براي پنج سال متوالي حفظ كرده است. موفقيت بي‌سابقه TikTok، با ۶۷۲ ميليون بار دانلود و ۱۰ ميليارد دلار هزينه مصرف‌كنندگان، تأثير نوآوري فناوري چين را به نمايش مي‌گذارد. رهبري تكنولوژيك چين در بخش‌هاي متعددي مشهود است. در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير، اين كشور در سال ۲۰۲۳ به ۴۰ درصد از كل جهاني دست يافت. همچنين اين آمار قابل‌توجهي است كه چين بر انرژي خورشيدي تسلط دارد و ۹ شركت از ۱۰ توليدكننده برتر ماژول‌هاي خورشيدي دنيا شركت‌هاي چيني هستند. توليدات آن در بازه سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ بيش از ۸۰ درصد سهم بازار را در اختيار داشته است. علاوه بر اين، چين ۵۹ درصد از فروش و توليد جهاني خودروهاي الكتريكي (EV) را به خود اختصاص داده و شركت‌هايي مانند BYD نه تنها بر بازار داخلي تسلط دارند، بلكه اكنون رهبراني مانند تسلا را به چالش مي‌كشند.