رسيدگي ۹۶ درصدي به درخواست‌هاي مردم براي توسعه ارتباطات روستايي

۱۴۰۳/۰۸/۲۱ - ۰۱:۱۳:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۵۴۰۱

بررسي‌هاي وزارت ارتباطات نشان مي‌دهد كه از آغاز فعاليت دولت چهاردهم تاكنون در مجموع به ۹۶درصد از درخواست‌هاي مردمي ثبت شده در سايت «كارزار» با موضوع ارتباطات روستايي رسيدگي و پاسخ مناسب داده شده است. به گزارش ايسنا، كارزار (بستر آنلاين كمپين‌هاي جمع‌آوري امضا) كه از خردادماه سال ۱۳۹۶ راه‌اندازي شد، يك استارتاپ اجتماعي است كه ماموريت اصلي آن ترويج مطالبه‌گري مدني و هم‌افزايي اجتماعي است. اين سايت به عنوان پلتفرمي امن، مستقل و رايگان براي طرح درخواست‌ها، شكواييه‌ها و تقديرهاي جمعي از طريق جمع‌آوري امضا معرفي شده است.

بررسي‌هاي وزارت ارتباطات نشان مي‌دهد كه از آغاز فعاليت دولت چهاردهم تاكنون در مجموع به ۹۶درصد از درخواست‌هاي مردمي ثبت شده در سايت «كارزار» با موضوع ارتباطات روستايي رسيدگي و پاسخ مناسب داده شده است. به گزارش ايسنا، كارزار (بستر آنلاين كمپين‌هاي جمع‌آوري امضا) كه از خردادماه سال ۱۳۹۶ راه‌اندازي شد، يك استارتاپ اجتماعي است كه ماموريت اصلي آن ترويج مطالبه‌گري مدني و هم‌افزايي اجتماعي است. اين سايت به عنوان پلتفرمي امن، مستقل و رايگان براي طرح درخواست‌ها، شكواييه‌ها و تقديرهاي جمعي از طريق جمع‌آوري امضا معرفي شده است. اين پلتفرم داراي مجوزهاي لازم از مراجع مختلف است و تاكيد شده در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي ايران و با اتكا به اصل ۲۴ قانون اساسي مبني بر آزادي بيان و همچنين قوانين حقوق شهروندي و قانون تجارت الكترونيك در كشور فعاليت مي‌كند. بر اين اساس وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرده در بازه زماني دي ۱۳۹۹ تا شهريور ۱۴۰۳، تعداد ۱۳۶ كارزار در حوزه اينترنت روستايي با بيش از ۴۰ هزار امضا از مردم و فعالان محلي به ثبت رسيده كه تا پيش از اين و براي مدت ۴ سال بدون پاسخ مانده بود. يكي از اولويت‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت چهاردهم توسعه ارتباطات روستايي در جهت رفع شكاف ديجيتال و برقراري عدالت ارتباطي در سراسر كشور به شمار مي‌رود كه در اين راستا، وزارت ارتباطات بعد از احصاي وضعيت روستاهاي فاقد ارتباطات يا داراي ارتباطات بي‌كيفيت، برنامه‌ريزي مدوني نسبت به ارتقاي فناوري يا احداث سايت‌هاي جديد روستايي در دستور كار قرار داده است. در اين بين مطالبات مردمي در روستاهاي مختلف در دوره زماني مشخصي در قالب فراخوان‌هايي با امضاي كاربران تشكيل و به صورت عمومي در چارچوب كمپين‌هايي در سايت كارزار به ثبت رسيد. در اين بين، مجري طرح توسعه ارتباطات روستايي وزارت ارتباطات در دوره جديد فعاليت، با برگزاري جلساتي با مديران سايت كارزار كه ميزبان ثبت مطالبات اين حوزه بود، در وهله نخست نسبت به بررسي مطالبات به ثبت رسيده، اقدام كرد. سپس با مشخص شدن آخرين وضعيت آنها، برنامه‌ريزي جداگانه‌اي نسبت به ايجاد پوشش يا ارتقاي فناوري ارتباطي آنها تدوين و براي اجرا به اپراتورهاي همراه ابلاغ كرد. 

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، با بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي مجري طرح توسعه خدمات عمومي اجباري روستايي مشخص شد كه از ميان اين درخواست‌هاي ثبت شده در مدت زمان حدود ۴ ساله، ۱۰۱ مورد معادل ۷۴درصد روستاهاي به ثبت رسيده به شبكه ملي اطلاعات و اينترنت پرسرعت متصل شده‌اند. ۳۰ مورد معادل ۲۲درصد ديگر نيز در مرحله اجرايي توسط اپراتورها قرار دارند و با ابلاغي كه از سوي وزارت ارتباطات صورت گرفته، به زودي مشكل ارتباطي آنها برطرف مي‌شود. اين اقدام وزارت ارتباطات در راستاي احترام به حقوق شهروندان و پاسخگويي شفاف و دقيق به مطالبه‌هاي آنها، موجب ارتقاي سطح دسترسي به اينترنت و بهبود كيفيت زندگي روستاييان مي‌شود كه مي‌تواند آثار مثبت اقتصادي و اجتماعي به ويژه در زمينه رونق بيش از پيش كسب و كارهاي خرد ديجيتال و توانمندسازي روستاييان به همراه داشته باشد.