تاكنون درباره ميزان واقعي بودن بسته‌هاي اينترنت تخلفي مشاهده نشده است

۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۲۸:۱۸
|
کد خبر: ۳۲۳۵۰۶

سرپرست معاونت امور پُستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات درباره وضعيت بررسي واقعي بودن بسته‌هاي اينترنت، گفت: اين بررسي در حال انجام است و تاكنون نتايج حاصله تخلفي از سوي اپراتورها را نشان نداده است؛ هرچند اگر در هر مرحله تخلفي مشاهده كنيم با اپراتور برخورد خواهيم كرد. به گزارش ايرنا، پيشتر «سيد ستار هاشمي» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرده بود: گلايه برخي از كاربران درباره واقعي بودن حجم بسته‌هاي اينترنت و تمام شدن آنها بيش از موعد، در دست بررسي كارگروهي در سازمان تنظيم مقررات است و نتيجه آن به مردم اعلام مي‌شود.

سرپرست معاونت امور پُستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات درباره وضعيت بررسي واقعي بودن بسته‌هاي اينترنت، گفت: اين بررسي در حال انجام است و تاكنون نتايج حاصله تخلفي از سوي اپراتورها را نشان نداده است؛ هرچند اگر در هر مرحله تخلفي مشاهده كنيم با اپراتور برخورد خواهيم كرد. به گزارش ايرنا، پيشتر «سيد ستار هاشمي» وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرده بود: گلايه برخي از كاربران درباره واقعي بودن حجم بسته‌هاي اينترنت و تمام شدن آنها بيش از موعد، در دست بررسي كارگروهي در سازمان تنظيم مقررات است و نتيجه آن به مردم اعلام مي‌شود. گلايه از اين مساله البته به امروز برنمي‌گردد و از زماني كه استفاده از فيلترشكن‌ها به زيست در فضاي مجازي باز شد و حجم استفاده از اينترنت را چند برابر كرد، اين گلايه مطرح است. در كنار اين مساله به‌روز رساني اپليكيشن‌هاي متعدد در تلفن همراه نيز مي‌تواند منجر به استفاده بيشتر حجم اينترنت باشد كه گلايه و سوال كاربران را به دنبال دارد. در همين زمينه، «سيد محمد امامي» سرپرست معاونت امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات در گفت‌وگوي اختصاصي با ايرنا گفت: مطابق دستور وزير ارتباطات، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، يك تيم فني را در ستاد و مناطق خود سازماندهي كرده تا با همراهي افراد فني در حوزه نظارت با تمركز بر حفاظت از حقوق مصرف‌كننده، اين مورد را مجدد بررسي كنند.

وي افزود: طبق رويه‌هاي سابق در بخش نظارت، اين موضوعات رصد و پيگيري مي‌شد و هر شكايتي در اين حوزه باشد را پاسخ خواهيم داد؛ اما با توجه به تاكيد وزير ارتباطات و مواردي كه به وي منتقل شده بود، مساله ميزان مصرف اينترنت كاربران با اولويت بيشتر در دستور كار قرار گرفته است تا نتيجه بگيريم كه اين مصرف واقعي است يا خير؟ سرپرست معاونت امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات سازمان تنظيم مقررات تصريح‌كرد: اين بررسي در حوزه اينترنت ثابت و سيار در حال انجام است و نتايج بررسي تاكنون حاكي از اين نبوده كه اپراتورها در اين مساله تخلفي را انجام داده‌اند. اگر در هر مرحله از بررسي به اين نتيجه برسيم كه تخلفي انجام شده است، حتما برخورد خواهيم كرد و مطابق مواردي كه در پروانه‌هاي فعاليت اپراتورها وجود دارد، اخطار و جريمه را در نظر مي‌گيريم. امامي درباره اينكه چرا تجربه كاربران در برخي موارد حاكي از اين است كه اينترنت آنان زودتر تمام مي‌شود، گفت: ممكن است در گوشي تلفن همراه نرم‌افزاري در حال به‌روزرساني دستي يا خودكار باشد كه كاربر از آن اطلاعي ندارد، يا شرايطي باشد كه كاربر نرم‌افزار پرمصرفي را روشن كند؛ همه اين موارد حتي با خاموش بودن صفحه تلفن همراه منجر به افزايش مصرف اينترنت مي‌شود. وي ادامه‌داد: تعرفه ترافيك داخلي و بين‌المللي با يكديگر متفاوت است. در زمان استفاده از اپليكيشن‌هاي بومي اين تفاوت به يك سوم و يك دوم مي‌رسد و اگر كسي به هر دليلي از ابزارهاي ديگر كه تعرفه اينترنت آنها بالاتر است استفاده كند همه حجم او بين‌الملل حساب مي‌شود. عوامل مختلفي مي‌تواند بر تجربه كاربري تاثيرگذار باشد. حساسيتي كه وزير ارتباطات بر اين موضوع دارد بررسي واقعي بودن ميزان مصرف اينترنت است. اين مسوول خاطرنشان‌كرد: در گذشته به اپراتورها اعلام كرده‌ايم كه در بخش فني خود شاخص‌هايي براي ارزيابي ميزان مصرف كاربران توسعه دهند. بررسي وضعيت ميزان مصرف اينترنت در بستر هر كدام از اپراتورها به وسيله اپليكيشن‌ و سايتي كه دارند، قابل رصد است و كاربران مي‌توانند با مراجعه به آن اپليكيشن‌ها ميزان مصرف خود را مديريت كرده و ببينند ميزان حجمي كه خريداري كرده‌اند به چه شكلي استفاده شده است.