با تحريم ايران اير توسط اروپا، انتظار مي‌رود

گران شدن ۳۰ درصدي بليت پروازهاي اروپايي

۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۲۰:۵۴
|
کد خبر: ۳۲۳۴۹۳

وزراي خارجه اتحاديه اروپا ۱۴ اكتبر (23 مهر ماه) در لوكزامبورگ تحريم‌هاي بيشتري عليه برنامه موشكي جمهوري اسلامي ايران را تصويب كردند كه براساس آن شركت‌هاي هواپيمايي ايران‌اير (هما)، ماهان اير و سا‌ها ايرلاين جزو تحريم‌شدگان بودند.

وزراي خارجه اتحاديه اروپا ۱۴ اكتبر (23 مهر ماه) در لوكزامبورگ تحريم‌هاي بيشتري عليه برنامه موشكي جمهوري اسلامي ايران را تصويب كردند كه براساس آن شركت‌هاي هواپيمايي ايران‌اير (هما)، ماهان اير و سا‌ها ايرلاين جزو تحريم‌شدگان بودند. با اين اقدام اتحاديه اروپا، پرواز‌هاي هما كه تنها ايرلاين ايراني بود كه به مقاصد اروپايي پرواز داشت، لغو شد. لغو اين پروازها در شرايطي انجام شد كه وضعيت شبه جنگي منطقه در روز‌هاي گذشته موجب شده بود كه شركت‌هاي خارجي هواپيمايي همچون تركيش‌ايرلاينز، پگاسوز، امارات، قطر و لوفتهانزا هم پرواز‌هاي خودر ا لغو كنند. اما لغو پروازهاي ايران اير به مقاصد اروپايي جدا از آنكه در كوتاه‌مدت موجب سرگرداني مسافران ايراني شد، به گفته كارشناسان در بلندمدت هم موجب افزايش قيمت بليت مي‌شود چون مسافران بايد از پروازهاي كانكشن استفاده كنند. نماينده اسبق ايران در ايكائو در اين باره گفت: پس از اعمال تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه ايران‌اير در شرايطي كه پروازهاي مستقيم ايرلاين‌هاي خارجي به ايران محدود شده و بايد پروازهاي كانكشن انجام شود، هر پرواز اروپايي حداقل 30 درصد براي مردم گران‌تر شده‌ است. عليرضا منظري، در گفت‌وگو با ايلنا درباره زيان تحميل شده به ايران‌اير و مردم پس اعمال تحريم‌هاي اتحاديه اروپا اظهار كرد: بخشي از درآمدزايي شركت هواپيمايي ايران ‌اير مربوط به انجام پروازهاي اروپايي مي‌شد حال اگر ايران‌اير قدرت بازاريابي داشته باشد مي‌تواند پروازهاي كشورهاي ديگر را جايگزين كند تا اين درآمد‌ها احيا شوند.

 او ادامه داد: البته هواپيماهاي ايران‌اير محدود است بايد هواپيماها را در مسيرهايي قرار دهد كه با توجه به تايپ هواپيماهاي موجود در ناوگان، امكان پرواز در آن مسيرهاي جايگزين را داشته باشد. منظري تاكيد كرد: اما موضوع مهم در اين تحريم‌هاي پروازي اين است كه هزينه‌هاي سفر مردم در حال افزايش است و در شرايطي كه پروازهاي مستقيم ايرلاين‌هاي خارجي به ايران محدود شده و بايد پروازهاي كانكشن انجام شود، هر پرواز اروپايي حداقل 30 درصد براي مردم گران‌تر شده‌ است. نماينده اسبق ايران در ايكائو در پاسخ به اين سوال كه با وجود افزايش تعداد شركت‌هاي هواپيمايي در كشورمان و همچنين ادعاي مسوولان دولت گذشته مبني بر ورود حدود 100 فروند هواپيماي جديد به ناوگان، چرا تنها ايرلايني كه مي‌توانست پرواز اروپايي برقرار كند، ايران‌اير بود و ايرلاين ديگري با توانمندي برقراري پروازهاي اروپايي راه‌اندازي نشد؟ گفت: واقعيت اين است كه هزينه ايجاد زيرساخت‌ها براي برقراري پروازهاي اروپايي زياد است كه تنها يك مورد از اين زيرساخت، دارا بودن ناوگان مناسب براي برقراري اين پروازها است.  به گفته منظري، سوخت‌رساني به هر هواپيماي ايراني در فرودگاه‌هاي اروپايي ممنوع است و مشمول تحريم‌هاي سختگيرانه امريكا مي‌شود. بنابراين تحريم سوختي تنها متوجه ناوگان ايران‌اير نيست و تمام هواپيماهاي ايراني تحت تاثير اين تحريم هستند.  او ادامه داد: از اين‌رو ايرلاين‌ها بايد هواپيمايي را فراهم كنند كه ظرفيت تانكرينگ را داشته باشند. از سوي ديگر، بايد هواپيماهايي به كار گرفته شود كه امكان پرواز در اين مسافت را دارند. نماينده اسبق ايران در ايكائو اظهار كرد: البته در اين سال‌ها كه همواره ريسك تحريم پروازهاي اروپايي شركت ايران‌اير وجود داشت بايد نسبت به ايجاد شركت ديگر كه توانايي انجام اين پروازها را دارد، ايجاد مي‌كردند و در سال‌هايي ماهان اير به انجام پروازهاي اروپايي ورود كرد اما آن هم تحريم شد.او افزود: ‌امكان خريد هواپيماهايي كه توانايي برقراري پروازهاي اروپايي را دارند، وجود داشت اما بايد به موضوع بازرگاني و وجود تقاضا هم توجه مي‌شد اينكه آيا اين هواپيماها در رقابت با ايران‌اير و ساير شركت‌هاي خارجي تقاضا خواهند داشت و برگشت سرمايه خريد اين هواپيماها به صرفه خواهد بود؟