شهرداري، گزارش جامع از اتوبوس‌هاي برقي ارايه دهد
اخطار شوراي شهري‌ها به شهرداري

شهرداري، گزارش جامع از اتوبوس‌هاي برقي ارايه دهد

۱۴۰۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۱۹:۴۵
|
کد خبر: ۳۲۳۴۹۲

جلسه روز گذشته (29 مهر ماه) شوراي شهر تهران در شرايطي برگزار شد كه علاوه بر بررسي گزارش حسابرسي شهرداري منطقه 5 در سال‌هاي 1400 و 1401، گزارش حسابرس شركت واحد اتوبوسراني براي سال مالي ۱۴۰۲ و وضعيت اتوبوس‌هاي برقي چيني مطرح شد و بررسي همه اين موارد، انتقادات شديدي را از سوي اعضاي شوراي شهر روانه مديريت شهري پايتخت كرد.

جلسه روز گذشته (29 مهر ماه) شوراي شهر تهران در شرايطي برگزار شد كه علاوه بر بررسي گزارش حسابرسي شهرداري منطقه 5 در سال‌هاي 1400 و 1401، گزارش حسابرس شركت واحد اتوبوسراني براي سال مالي ۱۴۰۲ و وضعيت اتوبوس‌هاي برقي چيني مطرح شد و بررسي همه اين موارد، انتقادات شديدي را از سوي اعضاي شوراي شهر روانه مديريت شهري پايتخت كرد. در جلسه ديروز، اگرچه اعضاي شوراي شهر گزارش حسابرسي وضعيت مالي شهرداري منطقه ۵ و همچنين گزارش حسابرس شركت واحد اتوبوسراني را تصويب كردند اما انتقادات فراواني هم نسبت به عدم حضور معاونان شهرداري در جلسه بررسي، نابساماني شهرداري در مسائل مالي، نبود برنامه براي حل مشكلات مالي از سوي شهرداري، تكرار بندهاي تكليفي در گزارش‌هاي حسابرس و ... را وارد دانستند. با آغاز بحث ورود اتوبوس‌هاي برقي چيني به ناوگان حمل و نقل شهري هم اعضاي شوراي شهر با توجه به تكذيبيه گمرك درباره بارگيري اتوبوس‌هاي برقي و وسايل نقليه در گمرگ و مشخص نبودن زمان ترخيص اتوبوس‌ها، گلايه‌هاي تند و تيزي از شهرداري كردند و خواستار ارايه گزارش از سوي مديريت شهري پايتخت در اين باره شدند. جلسه ديروز شوراي شهر دو مهمان هم داشت، شهردار منطقه ۵ كه توضيحاتي درباره گزارش حسابرسي اين منطقه ارايه داد و مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران هم كه علاوه بر ارايه توضيحاتي درباره گزارش حسابرسي سال گذشته، درباره ابهامات واردات اتوبوس‌هاي چيني و ماندن آنها در گمرك گزارشي ارايه كرد. به گزارش ايسنا، محمدرضا پوريافر شهردار منطقه ۵ با حضور در صحن شوراي شهر تهران با اشاره به پيگيري جدي پروژه‌هاي مشاركتي گفت: در اين خصوص پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم تا بتوانيم مشكلات را حل كنيم، در بحث صورت وضعيت جلسات عمراني هم كار سيستمي شده است.

پوريانفر ادامه داد: مشكلات سيستمي ديگر مثل سيستم عوارض حل شده است، در بحث صورت وضعيت كار كاملا سيستمي شده و همانطور كه در منطقه ۲۲ انجام شد، در منطقه ۵ نيز حل مي‌شود و مشكلي نيست. اما اعضاي شوراي شهر تهران پس از استماع گزارش حسابرسي منطقه 5، انتقاداتي را به اين گزارش وارد كردند، محمد آخوندي، يكي از اعضاي شوراي شهر گفت: يك نفر از معاونين شهرداري اينجا نيست، نابساماني در مسائل مالي مناطق واقعا زياد است. او ادامه داد: هر سال حسابرسي صورت مي‌گيرد اما هيچ اتفاقي رخ نمي‌دهد، شهرداري برنامه‌اي براي حل مسائل حسابرسي مناطق دارد؟ ۳ سال است اينجا حسابرسي صورت مي‌گيرد؛ اما مشكلات رفع نمي‌شود و آورده‌اي براي مناطق شهرداري نداشته است. به گفته آخوندي به نظر مي‌رسد كه براي شهرداري مهم نيست كه بندهاي حسابرسي حل و فصل شوند. خوب نيست هر سال اين بندها تكرار شود. در سال ۱۴۰۱ اين بندها به نوعي تكرار شد. يك نفر از شهرداري ورود كند و ايرادات را حل و فصل كند. در ادامه پرويز سروري، نايب‌رييس شوراي شهر تهران اضافه كرد: نمي‌شود هر سال بندهاي حسابرسي حل نشود و هر سال همان‌ها تكرار شود، بايد اين مساله حل شود. اما ناصر اماني، ديگر عضو شواري شهر افزود: به دليل تمركزي بودن حوزه مالي شهرداري تهران، مسووليت‌ حسابرسي بايد به معاونت مالي شهرداري‌ها برگردد، مسووليت‌ها اشتباه داده شده است و شهرداري با وجود مشكلات مالي اما نتوانسته بندهاي حسابرسي را رفع كند. به گفته اماني، حجم گزارشات حسابرسي در منطقه ۵ و ۲۲ خيلي بالاتر از بقيه مناطق است و شهرداري بايد به اين دو منطقه توجه بيشتري داشته باشد، ريشه حل آن در حوزه معاونت مالي و اقتصادي است، ابزارش در اختيار شهرداري است اما مسووليت‌ها به اشتباه داده شده است.

 

لزوم تشكيل كارگروه

براي حل مشكلات حسابرسي اتوبوسراني

در جلسه ديروز شوراي شهر گزارش حسابرس شركت واحد اتوبوسراني هم مورد بررسي و تحليل قرار گرفت، در اين جلسه مهدي عليزاده، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در توضيح موارد ذكر شده در گزارش با بيان اينكه عمده تكاليف مربوط به سال‌هاي گذشته بود، گفت: بايد بگويم از سال۸۳ تا ۱۴۰۱ املاكي در جاجرود داشتيم كه فاقد اسناد بود و مصوبه شوراي تأمين اخذ شد و اجاره معوق را پرداخت كرديم و قرار داد را بر اساس مصوبه شوراي تأمين، تمديد كرديم. او درباره قراردادش با خودروسازان داخلي افزود: به دليل اختلافات، ملكي در اختيار ايران خودرو قرار نگرفت و در حال رايزني با ايران خودروديزل هستند و اين بند حسابرسي براي سازمان اتوبوسراني نيست و بايد از گزارش حسابرسي اين شركت خارج شود. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران ادامه داد: براي اولين‌بار سند تك برگ ۹۰۰۰ متر از سامانه ۵ و۱۲۶ هزار متر مربع سامانه شماره سه و ۲۵ هزار متر مربع ساختمان مركزي اخذ شد. در ادامه اظهارات مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران درباره گزارش حسابرس، ناصر اماني با تاكيد بر تكرار بندهاي تكليفي در گزارش‌هاي حسابرس، گفت: حسابرس در مورد نوع قراردادهاي شركت واحد با خودروسازان ايراداتي واردكرده است كه نياز به توضيح دارد كه قراردادها با خودروسازان براي تأمين اتوبوس چرا اينگونه است؟اماني با بيان اينكه ما به افزايش سرمايه شركت براي خروج از ورشكستگي رأي داديم اما حسابرس به عدم ثبت سرمايه تأكيد كرده است، افزود: اگر قرار است ما اينجا وقت بگذاريم و افزايش سرمايه را در مجمع تصويب كنيم اما لحاظ نكنند؟ بي‌فايده است و در اين مدت ۵ بار اعضاي هيات‌مديره اتوبوسراني تغيير كردند و سوال اين است كه چرا اين اتفاق رخ مي‌دهد؟ حبيب كاشاني، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم گفت: شركت واحد اتوبوسراني بايد ظرف مدت يك ماه با ايجاد كارگروهي براي حل مشكلات حساب في مابين با ساير شركت‌هاي شهرداري و امور مالياتي اقدام كند. او افزود: بايد اسناد مالكيت بيش از ۱۹۰ دستگاه اتوبوس و برقراري بيمه بدنه اتوبوس‌ها اقدام كند و دقت داشته باشيد كه گزارش‌هاي اتوبوسراني نگران‌كننده است و در غير اينصورت در سال‌هاي بعد براي اتوبوسراني مشكلات حقوقي ايجاد مي‌شود. جعفرتشكري هاشمي، ديگر عضو شوراي شهر تهران هم با تأكيد بر اينكه بخش زيادي از ايرادات شكلي است و بايد در ثبت اسناد دقت لازم را داشته باشند و نبايد تبديل به بند گزارش حسابرس شوند. او با بيان اينكه در بخش درآمدها ۳۴ درصد فقط جذب شده و تفاوت فاحش بين مصوبات شورا و اقدامات شهرداري تهران است، گفت: دوستان شهرداري اگر بودجه را لازم نمي‌دانند لايحه نياوريد؛ چرا كه بودجه مصوب ما اجرا نمي‌شود.

 

گمرگ، از شوراي شهر عذرخواهي كند

بحث ديگر، عدم ترخيص اتوبوس‌هاي چيني بود كه توسط اعضاي شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفت، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهرداري تهران در مورد ابهامات واردات اتوبوس‌هاي چيني و ماندن آنها هم در گمرك توضيحاتي ارايه كرد. عليزاده با بيان اينكه بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تعداد ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقي در مرحله اول وارد تهران مي‌شود، گفت: ۱۰ اتوبوس برقي از پارت اول وارد گمرك شده است اما به نام شهرداري تهران نيست و شركتي در حال ترخيص است و اين اتوبوس‌ها براي شهرداري تهران است. او با بيان اينكه بر اساس وعده چيني‌ها اوايل آبان ماه ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقي ديگر هم وارد كشور مي‌شود، افزود: در پارت اول ۱۰ اتوبوس مي‌رسد و اوايل آبان ماه ۱۰۰ دستگاه ديگر وارد شده و پارت اول تكميل مي‌شود. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران در مورد زمان بهره‌برداري از اتوبوس‌هاي چيني در تهران نيز گفت: برنامه‌ريزي براي تردد اين اتوبوس‌ها در مركز شهر است و در خطوط مركزي تردد مي‌كنند. عليزاده در مورد زمان متفاوت ورود اتوبوس‌هاي چيني افزود: ما هر روز پيگيري مي‌كنيم كه اتوبوس‌ها بدون تأخير وارد شود و براساس قولي كه چيني‌ها مي‌دهند ما هم آنها را براي مردم بيان مي‌كنيم. او در مورد دليل بدقولي خودروسازان داخلي هم اظهار كرد: در بحث تعهدات مالي به قول‌هاي خود عمل كرديم؛ اما سرعت توليد كم است و بعد از سال‌ها شروع به ساخت اتوبوس كردند. در ادامه حبيب كاشاني، عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه گمرك صحبت شوراي شهر در رابطه با ورود اتوبوس‌هاي برقي چيني را دروغ جلوه داده و بايد عذرخواهي كند، گفت: چرا شوراي شهر بايد دروغگو جلوه داده شود؟ همكاران بايد گزارش جامع اتوبوسراني را ارايه دهند. كاشاني گفت: با توجه به نزديكي وارنگي هوا همكاران كمك كنند تا اتوبوس‌هاي مانده در گمرگ شهيد رجايي ترخيص شوند. متأسفانه گمرگ ورود اتوبوس‌ها را تكذيب كرد چرا شوراي شهر بايد دروغگو جلوه داده شود؟ همكاران بايد گزارش جامع اتوبوسراني را ارايه دهند. از آقاي نادعلي ممنونم؛ اما گمرگ نبايد بيانيه‌اي عليه شوراي شهر مي‌داد، بايد ابهامات برطرف شود اگر گمرك اشتباه كرده عذرخواهي كند. مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران هم در اين خصوص گفت: من از معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران سوال كردم و تأييد كرد كه تعدادي اتوبوس‌ برقي در گمرك قرار دارد، اين اتوبوس‌ها به نام شهرداري نيستند و به نام چند شركت ديگر آمده است. گفتند به گمرك اعلام مي‌كنند تا مشكلات ترخيص حل شود. چمران ادامه داد: بعضي وقت‌ها تعجب مي‌كنم كه چرا گمرك دوست ندارد اتوبوس به تهران بيايد. اين مايه تعجب است چون دلشان براي مردم نمي‌سوزد، معاون حمل و نقل پاسخ كتبي دهد، روابط عمومي اعلام كند و آقاي نادعلي به عنوان سخنگو در اين خصوص صحبت كند.