ابزارهاي نوين تأمين مالي سينما از طريق بورس
امين آذريان، رييس هياتمديره شركت مشاور سرمايهگذاري آرمان آتي نوشت: « تأمين مالي سينما و تئاتر بهويژه در دوران كنوني كه هزينهها به سرعت افزايش مييابند، به چالشي جدي تبديل شده است.
صداي بورس| امين آذريان، رييس هياتمديره شركت مشاور سرمايهگذاري آرمان آتي نوشت: « تأمين مالي سينما و تئاتر بهويژه در دوران كنوني كه هزينهها به سرعت افزايش مييابند، به چالشي جدي تبديل شده است. استفاده از ابزارهاي نوين تأمين مالي به ويژه از طريق بورس و بازارهاي مالي، فرصتهاي جديدي را براي توليدكنندگان اين صنايع فراهم كرده كه در ادامه به توضيحات كاملتري در مورد اين ابزارها و نمونههاي موفق آنها ميپردازيم.
۱. عرضه اوليه سهام (IPO) و تأسيس شركتهاي هنري
عرضه اوليه سهام يكي از روشهاي كليدي براي جذب سرمايه در صنايع خلاق است، شركتهاي هنري ميتوانند با ورود به بورس از سرمايههاي عمومي براي تأمين مالي پروژههاي خود استفاده كنند.
شركت **STX Entertainment**، كه در توليد و توزيع فيلمهاي هاليوودي فعال است، در سال ۲۰۱۷ به بورس نيويورك عرضه شد. اين عرضه به شركت اجازه داد تا منابع مالي لازم براي توليد فيلمهاي جديد و برنامههاي تلويزيوني را جذب كند. اين نوع تأمين مالي به شركتها كمك ميكند تا از سرمايهگذاريهاي بزرگتري برخوردار شوند و توانايي رقابتي خود را در بازار افزايش دهند.
۲. تامين مالي جمعي (Crowdfunding)
تأمين مالي جمعي به توليدكنندگان اين امكان را ميدهد كه با استفاده از پلتفرمهاي آنلاين، از عموم مردم براي تأمين مالي پروژههاي خود كمك بگيرند. اين روش نه تنها به تأمين مالي كمك ميكند، بلكه به ساخت جامعهاي از حاميان نيز منجر ميشود.
فيلم ** “Veronica Mars “**، كه بر اساس سريالي محبوب ساخته شد، در سال ۲۰۱۳ از طريق Kickstarter تأمين مالي شد. سازندگان اين فيلم هدف ۲ ميليون دلاري را در كمتر از ۱۲ ساعت برآورده كردند و در نهايت بيش از ۵.۷ ميليون دلار جمعآوري كردند. اين موفقيت نشاندهنده تمايل قوي مخاطبان به حمايت از پروژههاي مورد علاقهشان است و همچنين اهميت اين روش در ايجاد رابطه نزديكتر بين توليدكنندگان و مخاطبان را نمايان ميكند.
۳. اوراق قرضه هنري (اوراق مشاركت يا از انواع صكوك)
انتشار اوراق قرضه هنري به سرمايهگذاران اين امكان را ميدهد كه در پروژههاي سينمايي و تئاتري سرمايهگذاري كنند و در عوض، بازده معين و مشخصي دريافت كنند. اين نوع تأمين مالي ميتواند به كاهش ريسك براي سرمايهگذاران كمك كند. در سال ۲۰۱۶، The National Theatre در بريتانيا به انتشار اوراق قرضهاي به ارزش ۲۵ ميليون پوند اقدام كرد. هدف از اين اوراق، تأمين مالي پروژههاي جديد و نوسازي تأسيسات بود. اين اوراق به سرمايهگذاران اين امكان را ميداد كه در ازاي سرمايهگذاري خود، بازده معين دريافت كنند. اين نوع تأمين مالي نه تنها به كمك به توسعه هنري كمك ميكند، بلكه به جذب سرمايهگذاران جديد نيز ميانجامد.
۴. پيشنهادهاي خصوصي و تأمين مالي شركتي
شركتهاي بزرگ ميتوانند بهصورت مستقيم در پروژههاي سينمايي و تئاتري سرمايهگذاري كنند. اين نوع تأمين مالي به توليدكنندگان اين امكان را ميدهد كه از منابع مالي و تخصص شركتهاي بزرگ بهرهمند شوند. شركت Sony Pictures كه يكي از بزرگترين استوديوهاي فيلمسازي در جهان است، بهطور مكرر در پروژههاي سينمايي بزرگ مانند “Spider-Man “ سرمايهگذاري ميكند. اين شركت به عنوان يك شريك مالي، از منابع مالي و تكنولوژيك خود براي حمايت از توليدكنندگان استفاده ميكند. اين نوع همكاري ميتواند به توليد آثار باكيفيتتر و بهبود تجربيات سينمايي كمك كند.
۵. صندوقهاي سرمايهگذاري هنري
ايجاد صندوقهاي سرمايهگذاري تخصصي در حوزه هنر ميتواند به تأمين مالي پروژههاي سينما و تئاتر كمك كند. اين صندوقها به جمعآوري سرمايه از سرمايهگذاران مختلف پرداخته و در پروژههاي هنري سرمايهگذاري ميكنند. صندوق “Film Fund “ كه بهطور خاص براي سرمايهگذاري در فيلمهاي مستقل طراحي شده است، به پروژههاي كوچك و نوآورانه كمك ميكند. اين صندوق به جمعآوري سرمايه از سرمايهگذاران علاقهمند ميپردازد و در پروژههاي مختلف سينمايي سرمايهگذاري ميكند. اين مدل به سرمايهگذاران اجازه ميدهد تا با تنوع بيشتري در پروژههاي مختلف مشاركت كنند و ريسكهاي مالي خود را كاهش دهند.
۶. توسعه مدلهاي نوين بازاريابي و تبليغات
توسعه مدلهاي جديد بازاريابي و تبليغات نيز ميتواند به جذب سرمايهگذاران و افزايش مخاطبان كمك كند. با استفاده از رسانههاي اجتماعي و استراتژيهاي تبليغاتي خلاقانه، توليدكنندگان ميتوانند توجه بيشتري جلب كنند و سرمايهگذاران جديدي را به خود جذب كنند.
فيلم “The Blair Witch Project “ كه در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، از يك استراتژي بازاريابي نوين و تأثيرگذار استفاده كرد. سازندگان اين فيلم با ايجاد شايعات درباره واقعي بودن داستان و استفاده از رسانههاي اجتماعي، توانستند توجه زيادي جلب كنند. با بودجهاي كم، اين فيلم به يكي از پرفروشترين فيلمهاي تاريخ تبديل شد و نشاندهنده قدرت بازاريابي موثر در جذب سرمايه و مخاطب است. استفاده از ابزارهاي نوين تأمين مالي سينما و تئاتر از طريق بورس و بازارهاي مالي، ميتواند به توليدكنندگان كمك كند تا به منابع مالي پايدار و متنوع دست يابند. اين ابزارها نه تنها به تأمين مالي پروژهها كمك ميكنند، بلكه ميتوانند به ايجاد ارتباطات موثرتر با مخاطبان و سرمايهگذاران نيز منجر شوند. با توجه به رشد روزافزون صنايع سرگرمي و نياز به تأمين مالي در اين حوزه، بهرهبرداري از اين ابزارها ميتواند به موفقيتهاي بيشتري در سينما و تئاتر منجر شود.»