عارف: رييسجمهور هم شخص بدون شرايط معرفي كرد، حق استخدام او را نداريد
معاون اول رييسجمهور خطاب به سازمان امور استخدامي و اداري تاكيد كرد كه جز براساس ضوابط يك نفر را هم نپذيريد، به نيابت از رييسجمهور ميگويم، اگر آقاي پزشكيان هم كسي را معرفي كرد كه شرايط نداشت، شرعا و قانونا حق استخدام او را نداريد.
معاون اول رييسجمهور خطاب به سازمان امور استخدامي و اداري تاكيد كرد كه جز براساس ضوابط يك نفر را هم نپذيريد، به نيابت از رييسجمهور ميگويم، اگر آقاي پزشكيان هم كسي را معرفي كرد كه شرايط نداشت، شرعا و قانونا حق استخدام او را نداريد.
محمدرضا عارف در مراسم توديع و معارفه ميثم لطيفي و علاءالدين رفيعزاده روساي پيشين و فعلي سازمان اداري استخدامي كشور، اظهار كرد: قبلا نگاه من به سازمان مديريت و برنامهريزي كشور متفاوت بود، ولي بعد از ورود به سازمان مديريت نگاه من متفاوت شد. اكنون من معتقدم سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداري استخدامي خود را بايد صاحب برنامه دانسته و دستگاههاي اجرايي را كارگزار براي تحقق اهداف بدانند. فلسفه وجودي اين دو دستگاه حل مشكل است. رد تقاضا هنر نيست، بلكه بايد راهكار حل مشكل ارايه شود.
وي افزود: بودجه مصوب كسري دارد و ايجاب ميكند تخصيص را كم بدهيم و نميتوانيم تخصيص بالاي ۹۰درصد بدهيم. بايد براي اين تخصيص راهكار داشته باشيم. برنامه راهبردي دولت، اجراي سند چشمانداز است كه سند مترقي و تحولي بود كه متاسفانه در اغلب شاخصهاي اين سند، جايگاه ما بدتر از سالهاي شروع اين سند است. آن زمان تصور ميشد جايگاه اول منطقه را در ۱۴۰۴ داشته باشيم كه بايد تحليل شود چرا نتوانستيم به اين جايگاه برسيم؟ معاون اول رييسجمهور خاطرنشان كرد: اصولا بحث نظارت كه يكي از وظايف سازمان اداري استخدامي است، در كشور ما جا نيفتاده است. نقش نظارتي نقش منفي و مچگيري تعريف شده درحالي كه نظارت بعد از اجراي برنامه به معناي ارايه راهكار براي حل مشكلات است. وي افزود: براي حاكميت شايستهسالاري اقداماتي انجام شد و بنا بود براساس شايسته گزيني، افراد استفاده شوند. از الان جز براساس ضوابط يك نفر را هم نپذيريد، به نيابت از رييسجمهور ميگويم اگر آقاي پزشكيان هم كسي را معرفي كرد كه شرايط نداشت، شرعا و قانونا حق استخدام او را نداريد. عارف ادامه داد: قرار بود بروكراسي كاهش يابد، اما شرايط بدتر شده است كه يك دليل به خاطر قوانين متعدد است. افزايش بهرهوري يك هدف ديگر است كه شعار آن داده شده، ولي چه اتفاقي افتاده است؟ هزينه توليد در ايران خيلي بالاتر از ساير كشورهاست. قيمت گندم خود را با كجا ميتوانيم مقايسه كنيم؟ بهرهوري در حد شعار باقي مانده است. وي اضافه كرد: افزايش بهرهوري براي ما حيثيتي شده است. سازمان بهرهوري با همكاري سازمان اداري استخدامي براي افزايش بهرهوري تلاش كنند. بايد تعارف را كنار گذاشت. گاهي يك تشكيلات موازي به خاطر يك فرد ايجاد ميشود. از اين تشكيلات موازي كم نداريم. قصد دعوا نداريم، ولي بايد در چارچوب برنامهها جلو برويم.فردي بيكار ميشود كه محترم است و حكم ميگيرد و يك اتاق ميگيرد بعد مجموعه دو، سه هزار متري ميگيرد و تشكيلات موازي ايجاد ميشود. سازمان اداري استخدامي بايد به اين مسائل بپردازد.
به گفته عارف، حكمراني دانايي محور شايد دو دهه پيش شعار بود، اما الان ديگر اين شعار نيست بلكه الزام است.
وي ادامه داد: جواب منفي دادن، هنر نيست. وقتي جواب منفي ميدهيم بايد راهكار بدهيم و قانع كنيم كه درخواست بيمورد بوده يا اگر درخواست درست بوده بايد راهكار بدهيم. بايد مشكلگشايي كنيم. معاون اول رييسجمهور تصريح كرد: شاخص توسعه انساني ما ۷۸ است كه نگرانكننده است. شاخص دولت الكترونيك ۱۰۱ است. در منطقه اين رتبه ما ۸ است. يكي از دلايل اين شاخصها اين است كه ما مرتب خود را با گذشته خود مقايسه ميكنيم. در زماني كه ۵۰۰ هزار خط تلفن داديم، بقيه كشورها چه كردهاند؟ آيتي مهمترين زيربنا است. به راحتي ۱۰۰ هزار فرصت شغلي ميتوانيم با آيتي ايجاد كنيم. براي شاخص فساد اداري تاسف ميخوريم. حرام و حلال در ذات ايراني است و انقلاب ما فرهنگي است، ولي رتبه ما ۱۱۴ است. اين شأن كشور و انقلاب ماست؟! همه كوتاهي داشتهاند و بايد تعارف را كنار بگذاريم. وي ادامه داد: متاسفانه ارزيابي كاركنان دولت را به حداقل پرداختها گره زدهايم. وظيفه حكومت و دولت اين است كه يك زندگي قابل قبول براي همه كارمندان و كاركنانش فراهم و معيشت كارمند تامين شود كه از اين مساله غفلت كردهايم. 80درصد بودجه برخي سازمانها صرف حقوق ميشود، ولي باز هم شرمنده كاركنان هستيم. وي خاطرنشان كرد: ارزيابي را به حقوق گره زدهايم كه اين را بايد جدا كنيم. دو كارمند كه در يك اتاق حضور دارند، از نوع ارايه خدمت متفاوت هستند و رسم شده بود كه همه نمره ۹۷ و ۹۸ بگيرند. خواهش ميكنم روي ارزيابي كاركنان جديتر كار شود تا تشويقي براي كارمندان باشد و زمينه رشد آنها را فراهم كند. عارف همچنين گفت: طرح بزرگي براي تربيت مديران مياني به بالا داريم. در تربيت مديران خلأ معنيداري داريم و نسل اوليها غفلت كردهاند. رهبري در نشست با هيات دولت سفارش كردند ۱۰۰ مدير جوان تربيت شوند كه اين كف تعداد است. برنامه دولت تربيت هزار مدير است. در اين دوره مستقل از ديدگاه، هزار چهره جوان با علم و تجربه در دولت تربيت شوند تا آماده پذيرش مسووليت مديران ميانه به بالا باشند. در انتخاب آنها گزينشي عمل نشود، چون نميدانيم دولتهاي بعدي چه گرايش و تفكري دارند. تفكر سياسي ملاك نباشد. اعتقاد به نظام، شايستگي و متدين بودن ملاك باشد. وي افزود: از اين تعداد، ۵۰۰ نفر خانم و جوان باشند و توزيع جغرافيايي در نظر گرفته شود. بنياد نخبگان، سازمان جوانان، معاونت زنان و سازمان اداري استخدامي كمك كنند تا مكانيسمي ايجاد شود. اين انتخاب بايد توزيع شده و غيرمتمركز انجام شود. وي با اشاره به اهميت آموزش حين خدمت براي كاركنان دولت، گفت: از زحمات سازمان آموزش مديريت اداري تشكر ميكنم، ولي سازماني كه فلسفه وجودي آن آموزش حين خدمت است، اصرار داشت مدرك رسمي بدهد كه بعدا به اصالت خود برگشت.