جمع آوري داده‌هاي كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي براي هوش مصنوعي

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ - ۰۰:۲۰:۳۷
|
کد خبر: ۳۲۱۲۳۱

كميسيون تجارت فدرال امريكا در گزارش جديدي، اعلام كرد شركت‌هاي شبكه اجتماعي، حجم وسيعي از اطلاعات كاربران خود را جمع‌آوري، همرساني و پردازش مي‌كنند، بدون اينكه شفافيتي درباره نحوه استفاده از آنها توسط سيستم‌هاي داراي هوش مصنوعي داشته باشند، يا امكان كنترل نحوه استفاده از داده‌هاي شخصي را براي كاربران فراهم كنند.

كميسيون تجارت فدرال امريكا در گزارش جديدي، اعلام كرد شركت‌هاي شبكه اجتماعي، حجم وسيعي از اطلاعات كاربران خود را جمع‌آوري، همرساني و پردازش مي‌كنند، بدون اينكه شفافيتي درباره نحوه استفاده از آنها توسط سيستم‌هاي داراي هوش مصنوعي داشته باشند، يا امكان كنترل نحوه استفاده از داده‌هاي شخصي را براي كاربران فراهم كنند. به گزارش ايسنا، اين گزارش نحوه مديريت پلتفرم‌هاي شركت «متا»، تيك تاك بايت دنس و پلتفرم بازي توئيچ آمازون و پلتفرم‌هاي ديگر را تجزيه و تحليل كرده و به اين نتيجه رسيده كه سياست‌هاي مديريت و حفظ داده‌ها در بسياري از شركت‌ها، به شكل تاسف باري ناكافي است. يوتيوب، شبكه اجتماعي «ايكس»، اسنپ، ديسكورد و رِديت هم در اين گزارش بررسي شده بودند اما يافته‌هاي اين گزارش، ناشناس بود و شركت‌هاي خاصي را فاش نكرد. يوتيوب متعلق به گوگل است. پلتفرم ارتباطي ديسكورد اعلام كرد اين گزارش، مدل‌هاي تجاري بسيار متفاوت را در يك دسته قرار داده و در زمان انجام اين مطالعه، ديسكورد تبليغاتي ارايه نمي‌داد. سخنگوي «ايكس» هم اعلام كرد اين گزارش بر مبناي شيوه‌هاي فعاليت از سال ۲۰۲۰ است كه در آن زمان، اين سايت به نام «توييتر» معروف بود و از آن زمان، «ايكس» شيوه‌هاي مذكور را بهبود بخشيده است. اين پلتفرم، حريم خصوصي داده كاربر را جدي گرفته و تضمين مي‌كند كه كاربران از اشتراك گذاري داده‌هايشان در اين پلتفرم و نحوه استفاده از آنها، مطلع باشند و همزمان، به كاربران امكان مي‌دهد جمع‌آوري داده‌ها از حساب‌هايشان را محدود كنند. كميسيون تجارت فدرال امريكا اعلام كرد شركت‌هاي شبكه اجتماعي، داده‌هاي كاربران را از طريق فناوري‌هاي رديابي مورد استفاده در تبليغات آنلاين و خريد اطلاعات از كارگزاران داده و روش‌هاي ديگر، جمع آوري مي‌كنند. حفظ حريم خصوصي داده‌ها، به‌ خصوص براي كودكان و نوجوانان، يك مساله مهم بوده است.