حل بحران ناترازي بنزين با راهكارهاي قيمتي و غير قيمتي
رييس اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي گفت: چند راهكار مانند بهينهسازي مصرف بنزين، اتمام پالايشگاهها و .... ميتواند بخش اعظمي از ناترازي بنزين در كشور را حل كند.
رييس اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي گفت: چند راهكار مانند بهينهسازي مصرف بنزين، اتمام پالايشگاهها و .... ميتواند بخش اعظمي از ناترازي بنزين در كشور را حل كند.
حميد حسينيف رييس اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي در گفتوگو با مهر با اشاره به اينكه مجموع چند راهكار در كنار يكديگر ميتوان اثر بخش باشد، گفت: بنزين تبديل به يك معضل و مشكل شده و بايد مجموع راهكارهايي در نظر بگيريم تا آن را حل كنيم، اولين راهكار ابتدا بايد براي بهينهسازي و كاهش مصرف تلاش كنيم به عنوان مثال خروج خودروهاي اسقاط و ورود خودروهاي جديد، تغيير سيستم موتورهاي ساخت داخل و جلوگيري از قاچاق، توسعه ناوگان هوايي و ريلي ميتواند مصرف بنزين را در داخل كشور كاهش بدهد.
وي ادامه داد با انجام اين اقدامات ميتوان ميزان مصرف را كاهش داد و در كنار آن نيز واردات داشت، زيرا اگر در داخل كشور هم بخواهيم بنزين توليد كنيم نفت خام را به پالايشگاهها ميدهيم و از آنها بنزين ميخريم كه ميتوان به جاي آن بنزين را صادر كرد.
به گفته رييس اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي در كنار موارد گفته شده قيمتها نيز بايد اصلاح شوند و نميتوان تجربه غلط سالهاي گذشته را به زمان حال تعميم داد و ميتوانيم صراحتا به مردم بگوييم كه افزايش قيمت بنزين خواهيم داشت ولي صرف افزايش حقوق كارمندان دولت ميشود. حسيني خاطر نشان كرد: با استفاده از اين محل براي افزايش حقوق كارمندان دولت، بازنشستگان و... جامعه خواهد پذيرفت زيرا وقتي حقوق كارمندان دولت افزايش پيدا كند اين امكان فراهم ميشود كه در شش ماهه دوم پالايشگاهها حقوق پرسنل خود را افزايش بدهند و قيمت بيمعني بنزين برطرف ميشود.
رييس اتحاديه صادركنندگان فرآوردههاي نفتي در خاتمه اضافه كرد: دولت ميتواند در اين شرايط اجازه ورود بنزين سوپر را بدهد زيرا هم اكنون بسياري خودروهاي گران قيمت كه با بنزينهاي معمولي مشكل دارند و اگر بخش خصوصي به اين مساله ورود پيدا كرده و بنزين سوپر توليد كند فشار كمتري به دولت وارد كند. همچنين دو پالايشگاه نيمه تمام وجود دارد كه دولت بايد براي تكميل آنها اهتمام كند تا باري از دوش خود براي توليد بنزين بردارد.