منتظر ارتقاي كيفيت اينترنت باشيد

۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۰۱:۲۵:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۱۰۳۰

اين روزها ارتقاي كيفيت اينترنت به يكي از مطالبات كاربران تبديل شده و وزير ارتباطات هم اخيرا اعلام كرده است كه اين موضوع را به صورت جدي در وزارت ارتباطات دنبال مي‌كنند و اميدوارند در آينده نزديك در زمينه ارتقاي كيفيت ارتباطات و دسترسي‌ها خبرهاي خوبي به مردم بدهند. به گزارش ايسنا، اينترنت به عنوان يكي از بزرگ‌ترين منابع توسعه‌دهنده كشورهاي جهان، امروزه نقش بسزايي در زمينه‌هاي گوناگون از تجارت گرفته تا آموزش دارد و بر همين اساس اهميت زيرساخت اينترنتي قوي و اتصال سريع را نمي‌توان ناديده گرفت. به اعتقاد كارشناسان، ارتباطات در عصر جديد يكي از حقوق اساسي انسان‌ها و جزو حقوق عمومي مردم محسوب مي‌شود بنابراين ديگر امتياز نيست و تبديل به حق شده و بايد عدالت در اين حوزه رقم بخورد. با اين اوصاف اختلال و كندي در دسترسي به اينترنت موضوعي است كه با رخ دادن هر چند وقت يك بار مي‌تواند بر تجربه استفاده و رضايت كاربران از اينترنت تأثيرگذار باشد. بنابراين در سال‌هاي گذشته اقدامات متعددي براي بهبود كيفيت شبكه و زيرساخت مانند توسعه پروژه فيبرنوري و تشكيل كارگروهي براي رسيدگي به اينترنت انجام شد اما همچنان اين انتظار و درخواست از سوي كاربران كه مصرف‌كننده هستند وجود دارد تا تدابيري از سوي نهادهاي مربوطه از جمله وزارت ارتباطات در اين زمينه انديشيده شود. بهبود كيفيت شبكه همان‌گونه كه اولويت دولت‌هاي گذشته بود اكنون به عنوان يكي از برنامه‌هاي مهم وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم شناخته مي‌شود. در اين راستا، سيد ستار هاشمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در حاشيه نخستين نشست خبري رييس‌جمهور درباره شبكه اينترنت اظهار كرده است: به صورت كلي بحث شبكه دو بعد متفاوت دارد. يك بعد آن بحث كيفيت خدمات ارتباطات كه مشخصا در حوزه موارد وزارت ارتباطات قرار مي‌گيرد و ما حتما به صورت جدي آن را دنبال مي‌كنيم و اميدواريم در آينده نزديك در زمينه ارتقاي كيفيت ارتباطات و دسترسي‌ها خبرهاي خوبي به مردم بدهيم البته براي خبر آن چيزي است كه مردم در زندگي كاملا حس و لمس مي‌كنند. وي افزود: يكي از مطالبه‌گرهاي جدي پسرم هستند كه پاي كار شبكه است و مدام مطالبه مي‌كند و ما هم خود را مكلف مي‌كنيم كه اين موضوع را پيگيري كنيم. به گفته وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، در حال حاضر تيم ويژه‌اي در حوزه آسيب‌شناسي چالش‌هاي شبكه و كيفيت ارتباطات در وزارت ارتباطات مشغول به كار است. او همچنين تاكيد كرده كه در حوزه سياست‌گذاري همان‌گونه كه مي‌دانيم سياست‌گذاري در وزارت ارتباطات انجام نمي‌شود اما سازوكارهايي را در نظر گرفته‌ايم كه كنش‌گري‌هاي فعال داشته باشيم و در مقابل سياست‌هاي كلي، مدل‌ها و شيوه‌هاي جديدي را به لايه سياست‌گذاري ارايه دهيم. موضوعي كه پيش از اين وي در روزهاي آغازين فعاليتش با تاكيد بر تقويت كيفيت شبكه، آن را يكي از اولويت‌ها و برنامه‌هاي اصلي خود و همكارانش در وزارت ارتباطات اعلام كرده بود.

باجه‌هاي تحويل و دريافت چه خدماتي ارايه مي‌دهند؟

معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست با اشاره به اينكه خدمات ارايه شده به مشتريان در باجه‌هاي تحويل و دريافت پستي، متناسب با تغييرات نياز مشتريان و متاثر از تحول الگوهاي كسب‌وكار و نوع زندگي مردم طراحي شده گفت كه با راه‌اندازي اين باجه‌ها به دنبال ارايه راه‌حل‌هاي كاربردي براي چالش‌هاي صاحبان كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط هستيم. محمداحمدي- معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست- در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به دلايل ايجاد اين باجه‌ها در دفاتر پستي، اظهار كرد: گروهي از كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط كه روزانه تعداد محدودي مرسوله دارند، به دليل هزينه‌هاي بالاي جمع‌آوري (فرست‌مايل) ترجيح مي‌دهند، خودشان مرسولات را به پست تحويل دهند. از طرفي فرآيند قبول مرسولات در باجه، تشريفات خاص خود را داشته و زمان‌بر است. وي درباره مزاياي باجه‌هاي دريافت، ادامه داد: در اين باجه‌ها تسهيل‌گري و خدمات متنوعي ايجاد شده و مشتري با آماده‌سازي مرسولات از قبل، بدون انتظار در صف، خدمات را دريافت و هزينه‌ها از طريق كيف پول الكترونيكي پرداخت مي‌شود. معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست، با اشاره به ضرورت ساده‌سازي دريافت خدمات، به پروژه طراحي و توليد ليبل‌هاي پري‌پرينت به عنوان يكي ديگر از خدمات زيرمجموعه باجه‌هاي دريافت اشاره كرد كه در راستاي شعار هر كسب‌وكار، يك باجه قبل پست، با همكاري بخش خصوصي رونمايي خواهد شد. احمدي همچنين درباره خدمات باجه‌هاي تحويل گفت: بخشي از خدمات باجه تحويل، همان خدماتي است كه پيشتر در باجه‌هاي معطله ارايه مي‌شد. اما عنوان باجه معطله منفي بوده و با خدمات آن تطابق نداشت در حالي كه ظرفيت بسيار بالايي در ارايه خدمات ارزش‌افزوده پستي دارند. وي ادامه داد: علاوه بر خدمات سنتي باجه‌هاي معطله، خدمات تحويل در نقطه پستي (پودو)، انواع خدمات بازتوزيع، خدمات انبارداري و... در باجه‌هاي دريافت ارايه مي‌شود. معاون فني و بازرگاني شركت ملي پست با اشاره به نياز شركت‌هاي تجارت الكترونيك به خدمات جديد، طراحي و ارايه خدمات تغيير سفارش و بازتوليد مرسولات تجارت الكترونيك كه به هر دليل امكان توزيع نداشته‌اند، براي نشاني جديدي در شهر مقصد، به عنوان يكي ديگر از خدمات باجه‌هاي تحويل اشاره كرد. احمدي اضافه كرد: راه‌اندازي باجه دريافت - تحويل، به دنبال ارايه راه‌حل‌هاي كاربردي براي چالش‌هاي صاحبان كسب‌وكارهاي كوچك و متوسط و مشتريان پست است و به مرور خدمات ديگر به آن اضافه مي‌شود.