تخصيص يك ميليارد دلار براي واردات خودرو
در شرايطي كه مونتاژكاران چيني براي واردات قطعه از دلار دولتي استفاده ميكنند و تاكنون ارز لازم به متقاضيان اختصاص داده نميشد، دولت در گام نخست يك ميليارد دلار به اين موضوع اختصاص داد.
در شرايطي كه مونتاژكاران چيني براي واردات قطعه از دلار دولتي استفاده ميكنند و تاكنون ارز لازم به متقاضيان اختصاص داده نميشد، دولت در گام نخست يك ميليارد دلار به اين موضوع اختصاص داد.
به گزارش ايسنا، يادداشت شب گذشته وزير اقتصاد نشان داد دولت چهاردهم قصد دارد انحصار بازار خودرو را بردارد؛ موضوعي كه سالهاست به يك مطالبه عمومي تبديل شده و ميتواند به آرامش بازار خودرو كمك كند.
روز گذشته رييس كل بانك مركزي در جلسه ستاد تنظيم بازار گفت: يك ميليارد دلار به واردات خودرو اختصاص داده شده و اين يك سياست مستمر است كه تا پايان سال ادامه دارد.
به دنبال آن وزير اقتصاد از باز شدن گره كور واردات خودرو خبر داد. عبدالناصر همتي در يادداشتي در شبكه اجتماعي نوشت: «امروز بالاخره گره كور واردات خودرو را با تدبير رييس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادي دولت باز كرديم.
همه بدانند اجازه انحصار در هيچ حوزه و صنعتي را نميدهيم. همه صنايع بايد با رقيب خارجي خود رقابت كنند. منافع ملت ايران در رقابت است.»
با خبري كه وزير اقتصاد اعلام كرد اين اميدواري ايجاد شده كه مشكل تامين دلار براي واردات خودرو حل شود.
مساله تامين ارز در حالي به سدي براي واردات خودروهاي نو و كاركرده تبديل شده كه خودروسازان و مونتاژكاران از اين امكان استفاده ميكنند. سال گذشته كه بحث درباره موانع واردات خودرو بالا گرفته بود كارشناسان و مشتريان خودروسازان ايراني و چيني از پرداخت دلار به مونتاژكاران براي واردات قطعه، اعمال نفوذ آنها در بازار خودرو و نبود رقابتپذيري در اين بازار ابراز گله كردند.
لايحه واردات خودرو ۲۸ مرداد سال ۱۴۰۲ به تصويب مجلس رسيد و مجمع تشخيص مصلحت نظام آن را تاييد كرد. با تصويب قانون اين اميدواري ايجاد شد كه انحصار توليد و عرضه خودرو در دست خودروسازان داخلي و مونتاژكاران از بين برود. اما مساله تامين ارز واردات خودرو توسط بانك مركزي به چالشي در اين زمينه تبديل شد؛ مشكلي كه تا امروز ادامه يافته است.
صادق الحسيني، اقتصاددان در اين خصوص گفته بود: «سال ۱۴۰۲ حدود ۶ ميليارد دلار براي واردات سيكيدي خودروهاي چيني و ۶ ميليارد دلار براي قطعات ايران خودرو و سايپا تخصيص داده شده. اگر فقط ۶ ميليارد دلار براي بهترين خودروهاي كاركرده اختصاص يابد ميتوان ۳۰۰ هزار خودرو كلاس جهاني وارد كرد. ميزان توليد چينيها در ايران كمتر از اين است.»