لزوم هوشمندسازي ۲۰ درصد خدمات دولتي در هر سال
رييس سازمان فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: بر اساس قانون ميبايست هر ساله حداقل ۲۰ درصد خدمات دستگاههاي دولتي به خدمات هوشمند آنها افزوده شود. به گزارش ايسنا، محمد خوانساري-معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- در رويداد «همآفريني براي توسعه و كاربرد پايگاه اطلاعات و مدارك تحصيلي كشور» (پام تك) كه در محل صندوق نوآوري و شكوفايي رياستجمهوري برگزار شد؛ با اشاره به قانون دوام، مركز ملي تبادل اطلاعات را يكي از زيرساختهاي اجرايي شدن اين قانون دانست.
رييس سازمان فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: بر اساس قانون ميبايست هر ساله حداقل ۲۰ درصد خدمات دستگاههاي دولتي به خدمات هوشمند آنها افزوده شود. به گزارش ايسنا، محمد خوانساري-معاون وزير ارتباطات و رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران- در رويداد «همآفريني براي توسعه و كاربرد پايگاه اطلاعات و مدارك تحصيلي كشور» (پام تك) كه در محل صندوق نوآوري و شكوفايي رياستجمهوري برگزار شد؛ با اشاره به قانون دوام، مركز ملي تبادل اطلاعات را يكي از زيرساختهاي اجرايي شدن اين قانون دانست. وي با اشاره به آخرين وضعيت و عملكرد NIX اظهار كرد: بر اساس قانون تكاليفي براي سازمان ايجاد شده كه در اين راستا از سال ۱۳۹۵ ايجاد مركز ملي تبادل اطلاعات در دستور كار قرار گرفت. در آن زمان تنها هفت خدمت بر اين بستر ارايه ميشد و شاهد فعاليت ۲۷ دستگاه سرويسدهنده و ۲۶ دستگاه سرويسگيرنده بوديم كه به تدريج بر تعداد ستگاههاي سرويسدهنده و سرويسگيرنده در اين مركز افزوده شد. خوانساري ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود يك هزار و ۵۰۰ سرويس بر اين بستر ارايه ميشد اما اكنون تعداد اين خدمات به بيش از سه هزار ۵۰۰ مورد رسيده است. وي همچنين يادآور شد: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ دستگاه به سرويس دهي بر اين بستر ميپرداختند كه اين رقم تاكنون به بيش از ۱۶۰ مورد ارتقاء يافته است. همچنين در زمينه دستگاههاي سرويسگيرنده نيز تعداد آنها طي سه سال گذشته از ۹۱۶ مورد به بيش از ۱۱۰۰ دستگاه رسيده است.
رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با بيان اينكه تاكنون بيش از ۲۴ ميليارد تراكنش بر بستر مركز ملي تبادل اطلاعات يا NIX انجام شده، اظهار كرد: با اين وجود لازم است تعداد خدماتي كه دستگاههاي مختلف اجرايي بر اين بستر ارايه ميكنند افزايش پيدا كند. در حال حاضر حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد خدمات دستگاههاي مختلف به حالت هوشمند درآمده است كه طبق برنامه ششم توسعه لازم است سالانه ۲۰ درصد خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند آن اضافه شود. خوانساري همچنين متذكر شد: در دولت سيزدهم ليستي از خدمات تمام سازمانها در سازمان امور استخدامي تهيه شد و در قالب آن تعداد خدمات هوشمند دستگاهها نيز احصاء شد. حال نيز قرار بر آن است كه تا پايان برنامه هفتم توسعه سالانه ۲۰ درصد به تعداد خدمات هوشمند دستگاهها افزوده شود كه البته معمولا هوشمندسازي خدمات در ابتداي كار سادهتر از مراحل پاياني آن است. معاون وزير ارتباطات در بخش ديگري از صحبتهاي خود نيز به مبحث بهرهگيري از هوش مصنوعي پرداخت و تصريح كرد: در قانون برنامه هفتم توسعه نيز استفاده از هوش مصنوعي در دستگاهها بهطور مستتر مورد توجه قرار گرفته است. رييس سازمان فناوري اطلاعات در ادامه با بيان اينكه در مركز ملي تبادل اطلاعات دو گذرگاه خدمات دولت GSB و گذرگاه عمومي خدمات دولت يا به اختصار PGSB مشغول به فعاليت هستند به تشريح خدمات قابل ارايه در هر درگاه پرداخت و گفت: در زمينه ارايه خدمات به بخش خصوصي سازمان از حضور دو اپراتور بخش خصوصي كمك ميگيرد و بر اين اساس از سال گذشته تاكنون ما بهطور مستقيم هيچ خدمتي را بهطور مستقيم ارايه نميكنيم و اين دو اپراتور با تعرفههايي كه از سوي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات ابلاغ شده در اين حوزه فعاليت دارند. طبق اعلام سازمان فناوري اطلاعات ايران، خوانساري همچنين به شكلگيري اپراتور سوم در زمينه خدمات انتظامي اشاره كرد و افزود: از دي ماه سال گذشته نيز كميسيون تعاملپذيري مركز ملي فضاي مجازي مصوب كرد كه خدمات نيروي انتظامي از سوي اين اپراتور ارايه شود كه اين موضوع در بررسي تخلفات اين حوزه تاثير بسزايي خواهد داشت. بنا بر اين گزارش، پايگاه اطلاعات و مدارك تحصيلي كشور (پامتك)، يك پايگاه مهم اطلاعاتي است كه دادههاي مربوط به همه دانشجويان و دانشآموختگان كشور را در برميگيرد. مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۴۰۱ با تصويب قانوني موسوم به دوام، دولت را مكلف نموده كه با بهكارگيري پامتك و ۲۶ پايگاه اطلاعاتي مهم ديگر، مسير را براي توسعه دولت هوشمند و در اختيار قرار دادن دادههاي دولتي به بخش خصوصي فراهم كند.