سامانه «سپند» براي ثبت درخواست سرويس مدارس همچنان فعال است
مديركل اداره انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه سامانه سپند (ثبت درخواست سرويس مدارس) همچنان فعال است و والدين ميتوانند ثبت درخواست خود را انجام دهند، گفت: همكاري لازم بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت كشور وجود دارد تا به بهترين شكل ممكن برنامه سرويس مدارس دانشآموزان انجام شود.
مديركل اداره انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه سامانه سپند (ثبت درخواست سرويس مدارس) همچنان فعال است و والدين ميتوانند ثبت درخواست خود را انجام دهند، گفت: همكاري لازم بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت كشور وجود دارد تا به بهترين شكل ممكن برنامه سرويس مدارس دانشآموزان انجام شود. به گزارش ايسنا، عاطفهالسادات مدبرنژاد با بيان اينكه خانواده شريك اصلي نظام تعليم و تربيت است، گفت: توجه به نقش خانوادهها در تربيت فرزندان ضروري و حايز اهميت است، انجمن اوليا و مربيان بستري براي مشاركت فعال و همهجانبه والدين در فعاليتهاي آموزشي و تربيتي مدرسه است. وي به چهار رويكرد در جهت تقويت تعامل بين والدين و انجمن اشاره كرد و افزود: ايجاد ارتباط، مشاركت فعال، حمايت و همكاري و در نهايت نظارت كه براي هر كدام از رويكردها برنامهها و اقداماتي با نگاشت مدرسهاي در نظر گرفته شده است كه با وجود مديران پاي كار بتوانيم در مهرماه مشاركت همهجانبه و فعال والدين را در مدرسه داشته باشيم.
مديركل اداره انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه يكي از دغدغههاي اصلي والدين فعاليتها و برنامههاي تربيتي است كه در مدرسه جلو ميرود و نيازمند يك شفافيت بين برنامههاست تا والدين در جريان برنامههايي كه قرار هست در مدرسه اتفاق بيفتد باشد، ادامه داد: اولين كار تشكيل مجمع عمومي اوليا و مربيان در تمامي مدارس كشور است كه تمامي والدين را به مدد ميطلبيم و از آنها كمك ميخواهيم تا كنار ما باشند و به فرهنگ تعليم و تربيت كمك كنند؛ از طرف ديگر در اين مجمع عمومي مدير مدرسه موظف است گزارشي از برنامههاي سال گذشته كه انجام شده در مدرسه به والدين ارايه دهد و از طرف ديگر برنامههاي سال جديد را هم به والدين اعلام كند و رويكردش اخذ نظر مشورتي از والدين باشد، يعني وقتي كه برنامه را ارايه ميدهد نظر والدين را اخذ و توانايي اعمال نظر در برنامه سال جديد را داشته باشد. مدبرنژاد با بيان اينكه ما نيز به عنوان نظام تعليم و تربيت دغدغه مشاركت فعال و همهجانبه والدين را داريم، گفت: والدين كنار ما باشند، زماني كه انجمن اوليا و مربيان در مدرسه تشكيل ميشود ذيل انجمن اوليا و مربيان، براساس ساحتهاي شش گانه تربيتي، شش كارگروه تشكيل ميشود كه والدين ميتوانند براساس تخصص و مهارتي كه دارند در اين كارگروهها عضو و با ما همكاري داشته باشند. وي با بيان اينكه مديراني موفق شدند و موفق هستند كه از ظرفيت خانوادهها استفاده كنند، خانوادهها را كنار خود داشته باشند و توانسته باشند مشاركت خانوادهها را جلب كنند، افزود: والدين اين موضوع را جدي بگيرند و در كارگروههايي كه در مدارس تشكيل ميشود عضو شوند و مدرسه را همراهي كنند. مديركل اداره انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش به رويكرد حمايت و همكاري اشاره كرد و ادامه داد: در اين رويكرد برنامه توانمندسازي والدين را داريم، امسال انتخاب مدرسين آموزش خانواده را داشتيم كه در تمامي استانهاي كشور به صورت تخصصي از بين معلمين توانمند، علاقهمند و داراي شرايط انتخاب شدند. مدبرنژاد با بيان اينكه به دنبال اين هستيم كه خانوادهها بر آن چيزي كه در مدرسه اتفاق ميافتد نظارت داشته باشند، گفت: يك شبكه دانشآموزي شاد را داريم و توصيه كردهايم كه تمامي مديران مدارس در شبكه دانشآموزي شاد گروه و كانالي را براي اوليا تشكيل دهند. وي به بحث سرويس مدارس نيز اشاره كرد و افزود: در تاريخ ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ آييننامه جديد سرويس مدارس مصوب هيات وزيران ابلاغ شد كه براساس آييننامه جديد، متولي اصلي سرويس مدارس وزارت كشور است و اين موضوع به دهياريها و شهرداريها سپرده و راهبري ميشود، از همان زمان سامانهاي توسط وزارت كشور تدوين و طراحي و در اختيار والدين گذاشته شد و اطلاعرساني هم به والدين از طرق مختلف انجام شد كه بتوانند درخواست خود را براي سرويس مدرسه در سامانه سپند وزارت كشور ثبت كنند تا از خدمات سرويس دانشآموزي بهرهمند شوند.
مديركل اداره انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه پيش از اين آموزش و پرورش متولي امر بود، ادامه داد: همكاري لازم بين وزارت آموزش و پرورش و وزارت كشور وجود دارد كه به بهترين شكل ممكن اين كار هدايت شود و در چند مورد هم تمديد ثبتنام انجام شد، اكنون هم سامانه باز است و والدين ميتوانند در سامانه سپند ثبت درخواست كنند تا به بهترين شكل از سرويس و ناوگان دانشآموزي بهرهمند شوند. مدبرنژاد با بيان اينكه طبق ماده دو آييننامه يك سري شرايط خاص براي رانندهها مشخص شده كه بايد شرايط لازم را داشته باشند تا توسط مسوولان وزارت كشور تاييد صلاحيت و بعد بتوانند خدمات ارايه دهند، گفت: وزارت كشور به دنبال اين است يكسري سياستهاي تشويقي براي رانندهها در نظر گرفته شود كه استقبال نسبت به اين موضوع بالا رود و ما با مشكل تامين خودرو مواجه نباشيم، همچنين بحث آموزش رانندگان خصوصا براي دانشآموزان با نيازهاي ويژه وجود دارد تا راننده آموزش كافي ديده باشد و بداند چه كاري بايد انجام دهد. وي با بيان اينكه در همين راستا ادارات استثنايي در استانهاي كشور سرفصلهاي آموزشي مشخص شده را به رانندهها آموزش ميدهند تا در اين زمينه مشكلي نداشته باشيم، عنوان كرد: به دنبال اين هستيم يكسري محتواهاي آموزشي هم از طرف آموزش و پرورش تهيه و در اختيار وزارت كشور قرار بگيرد كه از اين محتواها باز براي آموزش رانندهها استفاده شود.