دليل آب رفتن توليد خودرو: سه روز در هفته برق نداريم

۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۰۱:۵۴:۵۳
|
کد خبر: ۳۲۰۳۲۷

احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا دلايل تداوم كاهش توليد خودرو در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تشريح كرد و گفت: در سال جاري تخصيص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷ تير ماه آغاز شد و اگر پيش از اين تاريخ بانك مركزي ارزي براي خودروسازان تامين كرده بود مربوط به تخصيص‌هاي سال گذشته بود و تخصيص‌هاي پس از ۱۷ تير هم هنوز تامين ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشكل تامين ارز دست به گريبان هستند.

احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا دلايل تداوم كاهش توليد خودرو در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تشريح كرد و گفت: در سال جاري تخصيص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷ تير ماه آغاز شد و اگر پيش از اين تاريخ بانك مركزي ارزي براي خودروسازان تامين كرده بود مربوط به تخصيص‌هاي سال گذشته بود و تخصيص‌هاي پس از ۱۷ تير هم هنوز تامين ارز نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشكل تامين ارز دست به گريبان هستند.

وي افزود: وزارت صمت در زمان وزارت آقاي علي‌آبادي دستورالعملي براي تامين ارز به ادارات كل استان‌ها ابلاغ كرد اما اين دستورالعمل پر از ايراد بود، از جمله ايرادات وارد بر اين بخش‌نامه اين بود كه ارزبري خودروهاي سواري به‌طور متوسط ۱۵۰۰۰ دلار است اما وزارت صمت براي CKD اين خودروها حداكثر ۹۵۰۰ دلار ارز اختصاص داده و براي CKD كاميونت‌ها با برندهاي چيني و كره‌اي حداكثر ۱۶۰۰۰ دلار ارز اختصاص داده و اظهار كرده كه بقيه كالاهايي كه قرار است از مسير واردات تامين شود را خودروسازان با ساخت داخل تامين كنند و ايشان به اين موضوع توجه نداشتند كه شركت‌هاي خودروساز نمي‌توانند يك‌ساله تبديل به توليدكننده قطعات آن به ارزش ۵۵۰۰ دلار در خودروهاي سواري شوند. نعمت‌بخش تصريح كرد: انجمن در نامه‌هاي متعددي كه به آقاي علي‌آبادي وزير وقت صمت ارسال كرده اين ايرادات را تشريح كرد و نسبت به تداوم كاهش توليد خودرو در كشور هشدار داد اما ايشان گوش ندادند تا در نهايت دولت هم عوض شد و توليد پنج ماهه امسال نيز همچون توليد سه ماهه نسبت به مدت‌هاي مشابه سال گذشته كاهش پيدا كرد.

انجمن همچنين در نامه‌اي خطاب به سازمان بازرسي كل كشور از اين سازمان تقاضا كرده به اين امر ورود كند؛ در نامه انجمن به صراحت اعلام شده كه دستورالعل نحوه انجام و تاييد ثبت سفارشات ارزي واحدهاي توليدي عملا موجب متوقف شدن كارها در اداره خودرو و نيرو محركه شده و توليد پنج ماهه امسال را نسبت به سال گذشته كاهش داده است. وي خاطرنشان كرد: امروز موضوع تخصيص ارز تبديل به اصلي‌ترين چالش خودروسازان كشور شده چه آنهايي كه دولتي هستند و چه شركت‌هايي كه در بخش خصوصي فعاليت دارند. دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: وزارت صمت در تدوين اين دستورالعمل هيچ مشورتي از انجمن‌هاي مرتبط نگرفته و اين در حالي است كه براساس قانون اين مشورت‌گيري براي كارگزاران دولت الزامي است. نعمت‌بخش اضافه كرد: عملكرد وزير صمت پيشين در صنعت خودرو موفق نبود با اين حال اميدواريم ايشان در وزارت نيرو موفق باشند و فعالان صنعت خودرو هم اميدوارند وزير جديد صمت با توجه به اينكه خودشان در توليد دست بر آتش دارند و با چالش‌هاي آن آشنا هستند از بار مشكلات صنايع بكاهند. وي همچنين اظهار كرد: مشكل ديگري كه در سال جاري علاوه بر تامين ارز گريبانگير صنعت خودرو شد، قطعي برق همزمان با اوج‌گيري گرماي تابستاني بود؛ واحدهاي صنعتي از جمله خودروسازان در سراسر كشور دو روز در هفته قطعي حتمي برق را داشتند و با احتساب تعطيلي جمعه توليد سه روز در هفته متوقف بود البته قطعي برق تنها به اين دو روز محدود نمي‌شد و در روزهاي ديگر نيز گاه قطعي‌هاي چندساعته از پيش اعلام‌نشده هم اتفاق مي‌افتاد كه علاوه بر توقف توليد تلف شدن سرمايه‌ها را هم در پي داشت.