معاون حمل و نقل شهرداري تهران مطرح كرد

اختصاص ۷۷ ميليون يورو براي ساخت واگن ملي مترو

۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۰۱:۰۴:۴۳
|
کد خبر: ۳۲۰۲۲۴

به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران دولت مبلغ ۷۷ ميليون يورو براي ساخت ۱۱۳ واگن ملي اختصاص داده بود كه به تازگي شوراي عالي امنيت ملي مصوبه اختصاص ۷۷ ميليون يورو براي ساخت واگن ملي را تمديد كرده است و اين مصوبه به وزارت نفت و ساير زيرمجموعه‌ها ابلاغ شده و در حال حاضر بايد ۷۷ ميليون يورو براي ساخت واگن ملي تخصيص داده شود.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران دولت مبلغ ۷۷ ميليون يورو براي ساخت ۱۱۳ واگن ملي اختصاص داده بود كه به تازگي شوراي عالي امنيت ملي مصوبه اختصاص ۷۷ ميليون يورو براي ساخت واگن ملي را تمديد كرده است و اين مصوبه به وزارت نفت و ساير زيرمجموعه‌ها ابلاغ شده و در حال حاضر بايد ۷۷ ميليون يورو براي ساخت واگن ملي تخصيص داده شود. محسن هرمزي با بيان اينكه قرارداد با مجموعه‌هاي دخيل در ساخت قطار ملي همچون مپنا، جهاد دانشگاهي، علم و صنعت و.... توسط شركت واگن‌سازي تهران در هفته گذشته منعقد شده است، اظهار كرد: سه رام قطار ملي مجموعا ۲۱ واگن در حال حاضر رنگ شده و در انتظار نصب تجهيزات است و قراردادهايي كه با زير مجموعه‌هاي ساخت قطار ملي منعقد شد را تا دو هفته آينده ابلاغ مي‌كنيم و اگر بتوانيم پيش پرداخت را از دولت بگيريم؛ مي‌توان گفت كه از ابتداي پاييز وارد مرحله ساخت توسط مابقي پيمانكاران شويم. او در گفت‌وگو با ايسنا، ادامه داد: وقتي واگن رنگ مي‌شود يعني فاز اجرايي ساخت واگن ملي آغاز شده و بايد تجهيزات بر روي واگن نصب شود كه اين قراردادها با شركت‌ها منعقد شده است و از اين به بعد به سمت ساخت رام‌هاي بعدي واگن ملي پيش خواهيم رفت. هرمزي با اشاره به لزوم كمك‌هاي دولت براي پيشبرد برنامه توليد واگن ملي، گفت: اگر دولت كمك كند و تخصيص ۷۷ ميليون يورو را بدهد، حداقل دو رام قطار درصورت تأمين پول تا پايان سال تحويل مي‌دهد. اظهارات معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران درباره تخصيص 77 ميليارد يورو براي ساخت واگن ملي درحالي است كه او در آبان سال گذشته از دريافت مجوز بين‌المللي براي قطار ملي خبرداد و خبر داد و گفت: به زودي ساخت ۱۱۳ واگن قطار ملي كليد مي‌خورد. در فروردين ماه امسال و پس از انجام موفقيت آميز تست‌هاي استاندارد قطار ملي مترو و صدور گواهي ايمني حركت با مسافر اين قطار هم فرايند سير با مسافر قطار در خطوط اصلي متروي تهران با اعزام قطار به متروي پرند آغاز شد.

 

روند پروژه ساخت قطار ملي

پروژه ساخت واگن قطار ملي از سال ۱۳۹۸ كليد خورد و رونمايي اوليه از نخستين نمونه قطار ملي مترو هم در نوزدهم فروردين ۱۴۰۰ انجام شد و سرانجام پس از صرف ۱۸ ماه زمان براي انجام تست‌هاي قطار ملي مترو و ۱۱۰ ساعت تست گرم اين محصول، سرانجام مجوز رسمي و بين‌المللي توليد انبوه قطار ملي مترو صادر شد. با صدور تاييديه مجامع رسمي و بين‌المللي شناخته شده در حوزه صنعت واگن‌سازي، قطار ملي مترو مجوز توليد انبوه گرفت. به اين ترتيب قرارداد ساخت ۱۱۳ واگن مترو با شركت واگن‌سازي تهران بر پايه نمونه تاييد شده قطار ملي وارد فاز اجرايي شد.

 

بومي‌سازي، هدف اصلي ساخت قطار ملي

اما هدف اصلي از طراحي و اجراي پروژه ساخت قطار ملي چيست؟ اين پروژه مترو در راستاي اجراي ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه با هدف بومي‌سازي حداقل ۸۵ درصد دانش طراحي و ساخت تجهيزات مورد نياز صنعت حمل و نقل ريلي و با هدف رفع انحصار و وابستگي به توليدات خارجي، استفاده از حداكثر ظرفيت توليدكارخانجات مرتبط داخلي، توجه به موضوع تعميرات و نگهداري قطارهاي مترو و نيز تهيه اسناد فني منطبق بر استاندارد‌هاي روز دنيا در دستور كار قرار گرفت. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در آن زمان از پيگيري براي توليد انبوه اين محصول در شركت واگن‌سازي تهران با تامين اعتبارات لازم از سوي دولت خبر داد و گفت: با تامين اعتبارات لازم از سوي دولت، مي‌توان فرآيند توليد انبوه قطار ملي مترو با سطح داخلي‌سازي ۸۵ درصد را با جديت دنبال كرد تا در كنار روش تامين واگن از محل فاينانس خارجي، ظرفيت‌هاي داخلي صنعت واگن‌سازي را فعال كنيم و نياز انباشته شبكه حمل و نقل ريلي پايتخت و حتي كلان‌شهرهاي كشور به ناوگان استاندارد را به مرور زمان محقق كنيم. برهمين اساس طراحي و ساخت اولين قطار ملي مترو در كشور با به كارگيري ۲۵ شركت دانش بنيان و چهار مجموعه بزرگ صنعتي شامل شركت‌هاي واگن‌سازي تهران (تامين‌كننده بدنه فلزي، سيستم تهويه، سيستم اطلاع‌رساني و همچنين مونتاژ و تست قطار كامل) جهاد دانشگاهي (تامين‌كننده سيستم رانش كامل و سيستم كنترل قطار) شركت مپنا لكوموتيو (تامين‌كننده سيستم بوژي) و تيوان ترمز (تامين‌كننده سيستم ترمز و درب) آغاز شد. در حال حاضر و در شرايطي كه اين پروژه نيازمند حمايت مالي و تخصيص بودجه از سوي دولت است، سازندگان قطار ملي مترو مي‌گويند با توجه به اينكه آزمايشات قطار ملي مترو با موفقيت به پايان رسيده و قطار ملي در مسير ايستگاه شاهد در بهشت زهرا تا فرودگاه امام خميني و شهر پرند در رفت و آمد و انتقال مسافر است، در صورت انعقاد قرارداد ساخت ۱۰۵ دستگاه واگن قطار ملي مترو حداكثر طي يك سال و نيم به صورت كامل تحويل مي‌شوند. البته اين به شرطي است كه پيش پرداخت مناسبي براي ساخت داده شود تا با توجه به تحريم و نوسانات قيمت ارز و ريال خريدهاي خارجي و داخلي پروژه در ابتداي شروع پروژه انجام شود.