فاز یک طرح جامع حملونقل تکمیل شد
گروه حملونقل و خودرو
طرح جامع حملونقل در حال تدوین است تا درراستای آن، کشور به اهداف کلانی در سیستم جامع حملونقل دست یابد. این طرح برای بهبود وضعیت کنونی حملونقل تدوین میشود تا در چشمانداز افق 20ساله، اولویتهای سرمایهگذاری در این بخش را مشخص کند؛ این البته درحالی است که مطالعات این طرح از دولت دهم، آغاز و پس از مدتی متوقف شد. حالا به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ویرایش ابتدایی طرح جامع حملونقل به پایان رسیده و فاز دوم این ویرایش هم حدود ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. محمد شکرچیزاده درباره مطالعات اولیه طرح جامع حملونقل، گفت: این مطالعات اولیه در دولت دهم متوقف شد، اما تلاش کردیم مطالعات را بازانتشار دهیم و با دراختیار گذاشتن این مطالعات برای مردم، طرح جامع جدید را آغاز کنیم. شکرچیزاده گفت: بازانتشار طرح جامع حملونقل انجام شده، شرح خدمات در این طرح نیز، آماده شده و ویرایش ابتدایی به پایان رسیده است. وی افزود: در مرحله جدید، طرح جامع حملونقل با نهایی شدن همه فعالیتهای توسعهیی در حوزه حملونقل تدوین شده است. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: همچنین ایجاد راههای جدید براساس مطالعات دقیق
انجام میشود و اجازه میدهد مجریان فعالیتهای توسعهیی را براساس مطالعات حملونقل انجام دهند. طرح جامع ایمنی حملونقل جادهای
شکرچیزاده درباره نظارت بر استاندارد جادهها نیز، اظهار کرد: بهطور اصولی، وقتی مطالعات فاز صفر تا 3 انجام میشود، اصل بر آن است که حداقل استانداردها در پروژه رعایت شده باشد؛ در غیراینصورت پروژه به بهرهبرداری نمیرسد. وی افزود: اخیرا در شورای عالی فنی مصوب کردهایم که راهها پیوست ایمنی داشته باشد و توجه به مقوله ایمنی امری ضروری است. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادامه داد: در مرکز تحقیقات راه و مسکن برای طرح جامع ایمنی حملونقل جادهیی نیز گامهایی برداشته شده و در این باره، باید کیفیت مسائل زیرسازی راهها ارتقا یابد. شکرچیزاده بیان کرد: ادارات کل راهسازی موظف هستند از کارخانههایی که گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات دریافت کردهاند، خرید آسفالت داشته باشند. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: اخیرا مقولهیی را در ارتقای کیفیت راهها آغاز کردهایم، مبنی بر اینکه ارائه گواهینامه به کارخانههای تولید قیر انجام شود تا از این طریق، استاندارد، ایمنی و کیفیت راهها و جادهها افزایش یابد. شکرچیزاده بیان کرد: مجموعه این فعالیتها موجب میشود بهرهوری در این نوع سرمایهگذاریها ارتقا
یابد.
بنیاد مستضعفان و کنترل کیفی آزادراه تهران- شمال
ازسوی دیگر، مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز گفت: در حال مذاکره با «بنیاد مستضعفان» هستیم تا به موضوع کنترل کیفی ساخت آزادراه تهران- شمال وارد شویم. سیدرضا حسینی اظهار کرد: انجام کارهای آزمایشگاهی در زمینه مصالح ساختمانی و امور ژئوتکنیک و راهسازی، برخی فعالیتهای آزمایشگاه است. وی با بیان اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، ارگانی دولتی است و درآمد- هزینه است، گفت: در زمینه خاک، بتون، آسفالت و کنترل کیفی فعالیتهایی بهینه توسط آزمایشگاه انجام میشود. مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: در 160شهرستان کشور فعال هستیم و 700واحد محلی، فعالیتهای آزمایشی پشتیبانی و فنی- مهندسی را انجام میدهند. حسینی افزود: در بخش تجهیزات آزمایشگاهی، درآمدها مناسب نیست تا بخش خصوصی بتواند در این زمینه سرمایهگذاری کند و این برعهده ماست که تکنولوژیهای جدید را وارد کنیم. مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بیان کرد: در سال گذشته، حدود 10میلیارد تومان تکنولوژی جدید خریداری کردیم که در زمینه ارتقای کیفیت امور روسازی جادهها کمک میکند.
