4 رایزن بازرگانی اروپانشین میشوند
گروه بازرگانی
پنجمین گردهمایی سالانه رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی با رییس سازمان توسعه تجارت در حالی برگزار شد که در این نشست مشکلات رایزنان بازرگانی بررسی و راهکارهای مورد نظر برای برطرف کردن مشکلات ارائه شد. ولیالله افخمیراد در این نشست دوستانه عنوان کرد که تحریمهای بینالمللی باعث شد که رایزنان محل کار خود را ترک کنند اما از 18 ماه پیش تاکنون 17 رایزن اعزام شدهاند و قرار است تا پایان آذرماه 9 رایزن دیگر اعزام شوند و در اروپا نیز 4 رایزن حضور خواهند یافت.
او تلاش رایزنان بازرگانی برای توسعه مبادلات تجاری و خدمات با کشور محل ماموریت آنها را مهم خواند و گفت: برطرف شدن تحریمها فرصت مناسبی برای ارزیابی عملکرد این نیروها در کشورهای هدف است و اکنون 4رایزن بازرگانی ایران در شمال، جنوب، غرب و شرق قاره آفریقا مستقر شدهاند و علاوه براین در پکن و شانگهای چین، آسیای میانه نیز از نقاطی محسوب میشوند که رایزن بازرگانی ایران مستقر شده است.
افخمیراد یادآور شد که دولت یازدهم موضوع توسعه صادرات غیرنفتی را در دستور کار خود قرار داده و اکنون استقرار 30رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف هدفگذاری شده و تاکنون به دلیل نبود بودجه این مهم محقق نشده است.
رییس سازمان توسعه و تجارت، کشورهای اروپایی آلمان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه را به عنوان کشورهای نام برد که قرار است به زودی رایزنان بازرگانی توانمند در آن مستقر شوند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: تحریمهای بانکی که همچنان برقرار است، بهمنزله سدی برای توسعه مبادلات تجاری تهران با اقصی نقاط جهان محسوب میشود و انتظار میرود این مهم هرچه زودتر برطرف شود.
شاخصهای انتخاب رایزنان چیست؟
افخمیراد داشتن اطلاعات جامع و کامل از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود تولید کشور در بخشهای مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی را از جمله شاخصهای رایزنان دانست و تاکید کرد: رایزنان بازرگانی باید بازار کشورهای هدف خود را به نحو مطلوب شناسایی کنند و چگونگی حضور کالای ایرانی در آن کشورها را مورد بررسی قرار دهند و به نظام تعرفهیی کشور هدف، تسلط داشته باشند. همچنین راههای مختلف توسعه صادرات ایران را به آن کشور بررسی کنند.
او در عین حال بیان کرد: رایزنان علاوه بر تسلط به زبان کشور هدف باید روابطعمومی قوی داشته باشند و وضعیت مبادلات کالایی و خدماتی در بخشهای مختلف را رصد کنند و با بررسی حجم تجارت بین ایران و کشور مربوطه میزان تجارت را افزایش دهند. رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: رایزن بازرگانی که قادر نباشد حجم تجارت ایران را به آن کشور افزایش دهد، نشان آن است که نتوانسته ماموریت خود را به درستی انجام دهد.
دیپورت رایزنان ناکارآمد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای اعزام رایزن به یک کشور حجم تجارت با آن کشور مورد بررسی قرار میگیرد، چون در بعضی از کشورها بنا به دلایلی حجم تجارت ما با آنها بالا نیست و رایزنان نمیتوانند تغییرات اساسی در مبادلات به وجود آورند، بنابراین رایزنی اعزام نمیشود. افخمیراد در عین حال تاکید کرد: فعالیت رایزنان مدام بررسی و رصد میشود و رایزنان میدانند که اگر در کشورهای هدف نتوانند به توسعه کالا و خدمات بپردازند، طبیعی است که به ماموریتشان خاتمه داده میشود. رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به تحریم بانکی و مشکلات دیگر ارزیابی کاملی از میزان و کیفیت فعالیت بازرگانان را باید به بعد از تحریم موکول کنیم. افخمیراد با بیان اینکه کشورها متناسب با شرایط و فاکتورهایی که در نظر دارند به کشورهای هدف خود رایزنان را اعزام میکنند، افزود: برخی از کشورها مثل ترکیه به این موضوع توجه ویژهیی دارند.
وی درباره استفاده از تجارب بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه رایزنی گفت: سعی کردیم در برخی کشورها ایرانیانی که سابقه اقامت طولانی در آنجا دارند و به حرفه تجارت مشغولاند را مورد ارزیابی قرار داده و از آنها نیز در این امر استفاده کنیم. رییس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه رایزنان ما عمدتا در کشورهای آسیایی، امریکای لاتین و آفریقا هستند، گفت: هنوز به کشورهای اروپایی رایزنان بازرگانی را اعزام نکردهایم، ولی در حال مطالعه و انتخاب هستیم تا بعد از تحریمها رایزنان را به کشورهای هدف اعزام کنیم.
توسعه صادرات در بازارهای هدف
افخمیراد به ارزش 20 میلیارد و 500میلیون دلاری صادرات غیرنفتی کشور با احتساب میعانات گازی در مدت 6 ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: این رقم در مقایسه با واردات در این دوره کاهش 352 میلیون دلاری را نشان میدهد.
به گفته وی افت ارزش صادرات نسبت به واردات ناشی از کاهش قیمت نفت، پتروشیمی و میعانات گازی بود و رایزنان بازرگانی کشورمان موضوع توسعه صادرات غیرنفتی ایران در بازارهای هدف را باید با جدیت دنبال کنند.
افخمیراد اضافه کرد: یکی از سیاستهای جمهوری اسلامی در بخش تجارت اعمال تعرفههای ترجیحی است و اکنون حدود 8کشور اجرایی شده و در واقع تعرفههای ترجیحی با رویکرد تقویت صادرات کالاهای مزیتدار و بازار محور تهیه میشود و ارزیابیهای ماهانه هم از اجرای آن صورت میگیرد. به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت، تعرفه ترجیحی با ترکیه به نفع اقتصاد کشور است و باعث رشد مبادلات دو طرف و تجارت برد - برد میشود.
وی گفت: طی 8ماهه سال 2015 میلادی تجارت ترجیحی با ترکیه موجب رشد 153درصدی صادرات کشورمان شد و از رقم 59 به 149 میلیون دلار رسید. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین کاهش هزینههای صادرات از دیگر اهداف تعرفههای ترجیحی است و ایران بیشترین مزیت را در بخشهای غیرنفتی برای تجارت با همسایگان دارد.
