راهحل پيشروي دولت چهاردهم براي حل ناترازي بنزين!
دوگانه سوز شدن تمامي خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل راهحلي عملي و موثر براي مشكل عدم تعادل بنزين در ايران است.
گلناز پرتويمهر
دوگانه سوز شدن تمامي خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل راهحلي عملي و موثر براي مشكل عدم تعادل بنزين در ايران است. با كاهش وابستگي به بنزين وارداتي، تنوع بخشيدن به سبد سوختي و كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي، دوگانه سوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل ميتواند به دولت چهاردهم در صرفه جويي در منابع ارزي ارزنده با جلوگيري از واردات بنزين، كاهش آلودگي هوا و تنوعبخشي به سبد سوختي كشور كمك كند.
نويد نبويزاده، كارشناس حوزه انرژي، در رابطه با مساله ناترازي بنزين و هزينه 5 ميليارد دلاري به عنوان هزينه مستقيم واردات بنزين در سال جاري، در گفتوگو با خبرنگار «تعادل» اظهار كرد: موضوع عدم تعادل بنزين در ايران يكي از دغدغههاي مهم اقتصاد كشور است و يكي از عوامل اصلي اين مشكل صنعت خودروسازي ايران است. مصرف بالاي خودروهاي داخلي نه تنها منجر به واردات بنزين شده است بلكه به مصرف بيرويه و ناكارآمد بنزين توليد داخل نيز كمك كرده است. مصرف روزانه بنزين خودروهاي داخلي تقريباً 50 ميليون ليتر است كه با توجه به واردات 5 ميليارد دلاري بنزين در سال جاري، هزينه خسارت مصرف خودروهاي داخلي بيش از 14 ميليارد دلار است كه عمدتاً ناشي از مصرف غيربهينه بنزين است. وي ادامه داد: موثرترين راهحل براي رفع مشكل عدم تعادل بنزين، استفاده از گاز طبيعي فشرده (CNG) است و تمامي خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل بايد دوگانه سوز باشند. با اتخاذ اين رويكرد، مصرف مربوط به زمان فعاليت اين خودروها در صنعت حمل و نقل بايد كاملاً روي سوخت CNG باشد. صنعت حمل و نقل سهم عمدهاي در تقاضاي مصرف بنزين دارد، بهطوري كه روزانه ميليونها وسيله نقليه در جادهها مقادير زيادي سوخت مصرف ميكنند. در كشور ما نيز كه بنزين با هزينههاي هنگفت وارد ميكند، نياز به يافتن منابع سوخت جايگزين بهطور فزايندهاي ضروري شده است و مساله ناترازي بنزين نيز يك مساله امنيت ملي است.
وگانه سوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل يك راهحل عملي و مقرون به صرفه براي اين مشكل ارايه ميدهد. اين كارشناس انرژي در رابطه با مزيت دوگانهسوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل گفت: يكي از مزاياي اصلي دوگانه سوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل، توانايي تغيير مصرف سوختي خودروها بين بنزين و CNG بسته به در دسترس بودن و هزينه هر منبع سوخت است. اين انعطافپذيري به خودروهاي فعال در صنعت حملونقل اجازه ميدهد تا از نوسانات قيمت سوخت، كاهش هزينهها و بهبود كارايي كلي استفاده كنند. ايران نيز با استفاده از CNG به عنوان منبع سوخت اوليه خودروها در صنعت حملونقل، ميتوانند وابستگي خود به بنزين وارداتي را كاهش داده و در منابع ارزي ارزشمند صرفهجويي كنند. وي در مورد اثرات زيستمحيطي دوگانه سوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل اظهار كرد: دوگانه سوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل علاوه بر كاهش هزينهها، مزاياي زيست محيطي نيز دارد. CNG در مقايسه با بنزين سوخت پاكتري است كه ميزان كمتري از انتشارات مضر مانند مونوكسيد كربن و اكسيدهاي نيتروژن توليد ميكند.
با استفاده از CNG به عنوان منبع سوخت اوليه، وسايل نقليه در صنعت حمل و نقل ميتوانند به كاهش آلودگي هوا و بهبود كيفيت كلي هوا كمك كنند. اين امر به ويژه در كشورهايي مانند ايران كه آلودگي هوا يك نگراني عمده براي سلامت عمومي است، اهميت دارد. اين كارشناس انرژي در پايان گفت: در مجموع دوگانه سوز شدن تمامي خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل راهحلي عملي و موثر براي مشكل عدم تعادل بنزين در ايران است. با كاهش وابستگي به بنزين وارداتي، تنوع بخشيدن به سبد سوختي و كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي، دوگانه سوز كردن خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل ميتواند به دولت چهاردهم در صرفه جويي در منابع ارزي ارزنده با جلوگيري از واردات بنزين، كاهش آلودگي هوا و تنوعبخشي به سبد سوختي كشور كمك كند.
