پيشرفت شبكه ملي اطلاعات به ۶۰ درصد رسيده است

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۰:۵۴:۰۲
کد خبر: ۳۱۶۳۸۰

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: پيشرفت شبكه ملي اطلاعات از ۳۰ درصد ابتداي دولت سيزدهم به ۶۰ درصد رسيده است. به گزارش مهر، عيسي زارع پور در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: از ابتداي دولت سيزدهم سندي براي ارزيابي شبكه ملي اطلاعات تهيه كرديم كه در اين ارزيابي، پيشرفت شبكه ملي اطلاعات در ابتداي دولت سيزدهم ۲۰ درصد بوده و و تاكنون به ۶۰ درصد رسيده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: پيشرفت شبكه ملي اطلاعات از ۳۰ درصد ابتداي دولت سيزدهم به ۶۰ درصد رسيده است. به گزارش مهر، عيسي زارع پور در حاشيه جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: از ابتداي دولت سيزدهم سندي براي ارزيابي شبكه ملي اطلاعات تهيه كرديم كه در اين ارزيابي، پيشرفت شبكه ملي اطلاعات در ابتداي دولت سيزدهم ۲۰ درصد بوده و و تاكنون به ۶۰ درصد رسيده است. وي ادامه داد: هم‌اكنون در اين شاخص به ۶۴ درصد رسيده‌ايم و كار با جديت دنبال مي‌شود و پيشرفت مي‌كنيم. زارع‌پور اذعان كرد: بنده بيش از ۲۸۰ جلسه در اين باره برگزار كرده‌ام و موضوع را دنبال كرديم. در اين سه سال به اندازه يك دهه در اين حوزه كار انجام شده است. زارع پور متذكر شد: تلاش كرديم نياز كشور با استفاده از سكوهاي بومي تأمين شود و از پيام‌رسان‌هاي داخلي حمايت كرديم.

روزانه حدود ۲۴ ميليون كاربر يكتا از پيام‌رسان‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي داخلي استفاده مي‌كنند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاكيد كرد: در اين سه سال دولت سيزدهم به اندازه يك دهه به پيشرفت شبكه ملي اطلاعات افزوده شده است. يكي از اركان اين پيشرفت شبكه زيرساخت ارتباطاتي است كه پروژه فيبرنوري و نسل پنجم آن در حال اجراست. زارع پور ادامه داد: در پايان برنامه هفتم توسعه دولت مكلف شده است كه ميزان پيشرفت شبكه ملي اطلاعات را به صد درصد برساند. وي با اشاره به تلاش وزارت ارتباطات براي تأمين نياز داخلي به وسيله سكوهاي داخلي، اذعان كرد: روبيكا در ابتداي دولت سيزدهم روزانه ۵ ميليون كاربر فعال داشت كه الان به بيش از ۲۲ ميليون نفر رسيده است و كاربر فعال ماهانه آن از ۱۳ ميليون به بيش از ۴۳ ميليون افزايش يافته است. همچنين سكو ايتا از يك ميليون و ۳۰۰ هزار كاربر در روز به ۱۸ ميليون و ۵۰۰ هزار كاربر رسيده است و كاربر فعال ماهانه آن به ۳۱ ميليون نفر نزديك شده است. سكو بله نيز از ۷۵۰ هزار كاربر در روز به بيش از پنج ميليون كاربر رسيده است و كاربر فعال ماهانه آن از دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به بيش از ۱۲ ميليون رسيده است. در عين حال سروش پلاس از ۷۰۰ هزار كاربر در روز به پنج ميليون و ۵۰۰ هزار نفر رسيده است و كاربر فعال ماهانه‌اش به بيش از ۱۰ ميليون نفر رسيده است. زارع پور افزود: پيك ترافيك ايتا از ۱۹.۵ گيگابيت بر ثانيه به ۲۸۰ گيگابيت بر ثانيه رسيده است. مجموع حداكثر ترافيك مصرفي مردم در روز چه داخلي و چه خارجي نزديك شش ترابيت بر ثانيه بود كه الان به ۱۲ ترابيت بر ثانيه رسيده است. ترافيك بين‌الملل ما ۵۰ درصد افزايش داشته است و ترافيك داخل سه تا چهار برابر شده است و به شش ترابيت بر ثانيه رسيده است. سهم سكوهاي داخلي افزايش چشمگير داشته است.