«تعادل» شرايط بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

بورس دوباره سقوط مي‌كند؟

۱۴۰۳/۰۴/۲۱ - ۰۰:۲۹:۲۷
کد خبر: ۳۱۶۳۶۳
بورس دوباره سقوط مي‌كند؟

تالار شيشه‌اي معاملات در آخرين روز كاري هفته نيز با سرخ پوشي و خروج نقدينگي همراه شد تا اميد سهامداران مجددا نا اميد شود.

تالار شيشه‌اي معاملات در آخرين روز كاري هفته نيز با سرخ پوشي و خروج نقدينگي همراه شد تا اميد سهامداران مجددا نا اميد شود. زماني كه مسعود پزشكيان به عنوان پيروز انتخابات به عنوان نهمين رييس‌جمهور انتخاب شد، بازار سرمايه نسبت به اين موضوع واكنش مثبتي نشان داد و در اولين روز كاري اين هفته واكنش مثبت بسيار خوبي داشت؛ اما اين مثبت بودن در ادامه راه موفق نبود و شاهد سرخ پوشي بازار در روزهاي گذشته بوديم.

كارشناسان عقيده دارند كه بازار سرمايه از انتخابات رياست‌جمهوري استقبال كرد و مجددا در انتظار است كه برنامه‌ها و كابينه دولت چهاردهم مشخص شود و در نهايت يك مسير جديد براي خود انتخاب كند. با توجه به سخنان پزشكيان پيش از انتخابات و مشاوران اقتصادي وي به نظر مي‌رسد كه اين رييس برخلاف روساي پيشين حامي بورس خواهد بود و شرايط خوبي براي سهامداران و كليت كشور رقم خواهد زد. البته نمي‌توان با قطعيت در مورد اين موضوع صحبت كرد و بايد در انتظار برنامه‌ها بود تا در نهايت به قطعيت رسيد.

بازار سرمايه طي سال‌هاي اخير روند نزولي و سختي را تجربه كرد و اكنون در انتظار روزهاي طلايي خود با دولت جديد كه اين دولت بتواند مسير سرمايه‌گذاري و سهامداري در بازار را تغيير دهد. تقريبا هر روز نقدينگي سنگين از بازار سرمايه خارج مي‌شود و سهامداران تمايل چنداني به وارد كردن پول جديد در بازار را ندارند كه اگر دولت چهاردهم اين موضوع را درمان نكند بورس تا چند سال آينده به يك بازار متروكه تبديل مي‌شود.

تابستان سال 99 بود كه بورس يك سقوط سنگين را تجربه كرد و در نهايت باعث شد ديگر سرمايه‌گذاران اعتمادي به بورس نداشته باشند و سرمايه خود را وارد اين بازار كنند. مشكل اينجاست كه همچنان زيان سهامداران بورسي بر روي سرمايه اصلي و ابتداي‌شان جبران نشده و در اين شرايط نمي‌توانند سرمايه و پول جديد وارد بورس كنند، با وجود اين شرايط در ابتدا بازار سهام بايد در ميان مدت يك رشد منطقي را تجربه كند تا پس از آن زيان گذشته سهامداران جبران شود و در نهايت با افزايش اعتماد نقدينگي جديد و قوي وارد بورس شود و اين بازار همانند گذشته قوي شود و تبديل به يك بازار پويا در برابر تورم شود..

اشكال چهره نگار، كارشناس بازار سرمايه در خصوص وضعيت بازار سهام نوشت: همانطور كه مستحضر هستيد در چند وقت اخير، اتفاقاتي (شهادت آقاي رييسي و برگزاري انتخابات) در فضاي سياسي كشور رخ داده كه روي بازار سرمايه هم اثرگذار بوده است. بعد از مشخص شدن نتيجه انتخابات، روز شنبه شاهد هيجان مثبت در بازار سرمايه و افزايش تقاضا و رشد اين بازار بوديم؛ اما اين هيجان به سرعت فروكش كرد و همپاي تقاضا، شاهد افزايش عرضه‌ها نيز بوديم. نكته اينجاست كه بعد از مشخص شدن نتيجه انتخابات، تحت تاثير اميد به تغييرات اقتصادي، فضاي بازار سرمايه هم مثبت شد و ارزش معاملات افزايش يافت؛ اما واقعيت اين است كه فعلاً تغييري در شرايط اقتصادي كشور ما رخ نداده و هر تغييري منوط به روي كار آمدن تيم اقتصادي دولت جديد خواهد بود و اين امر هم حدود دو ماهي زمان خواهد برد.

به هر حال در چند ماه اخير نرخ بهره به‌شدت افزايش داشته و اين رويداد در كنار تامين مالي دولت از محل انتشار اوراق، تبعاتي به همراه خواهد داشت. فارغ از آنكه چه تيمي سكان اقتصاد كشور را به دست خواهد گرفت، آثار افزايش نرخ بهره را در نيمه دوم سال شاهد خواهيم بود. افزايش نقدينگي، منجر به افزايش تورم و بالتبع افزايش نرخ ارز خواهد شد. اين شرايط حتما بازار سرمايه را هم متاثر خواهد كرد. قاعدتاً در دو ماه پيش رو (تا زمان روي كار آمدن دولت جديد) تغيير خاصي در شرايط اقتصادي كشور ايجاد نخواهد شد و احتمالاً بازارها كماكان حالت ركودي خواهند داشت. ضمن اينكه آقاي پزشكيان در اين دو ماه، قدرت تصميم‌گيري خاصي ندارند و نمي‌توان انتظار حركتي از ايشان در راستاي بهبود وضعيت بازار سرمايه يا اقتصاد كشور را داشت. در چنين شرايطي نمي‌توان صنعت خاصي را هم به عنوان صنعت پيشرو بازار سرمايه در كوتاه‌مدت معرفي كرد!

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه شاخص كل بورس تهران 4 هزار و 278 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 217 هزار و 20 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 326 واحدي در رقم 709 هزار و 703 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 154 واحدي به رقم 22 هزار و 845 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 833 واحد به سطح 125 هزار و 102 واحد رسيد.

روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي براي چهارمين روز متوالي منفي شد و 410 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. نماد شستا بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 42 ميليارد تومان بود. پس از شستا، نمادهاي خساپا، فولاد، وبملت و خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي كروميت، پارسيان، كقزوي، شفام و ورازي تعلق داشت.

روز گذشته نمادهاي شپنا، وبملت و خودرو نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فارس، وپارس و بفجر از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و زاگرس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي آريان، فالوم و شصدف نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند.در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و ذوب و شستا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، كروميت و خنور بيشترين تراكنش را داشتند. روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 10 هزار و 388 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 2 هزار و 115 ميليارد تومان بود كه 20 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 2 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 639 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد وكار بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 100 ميليارد تومان بود. پس از وكار، حفارس بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و فملي در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 632 ميليون و 4 هزار و 467 سهم در صدر قرار گرفته است. حفارس در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وكار و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 50 نماد صف خريد داشتند و 91 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 29 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 245 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با ريزش 17 درصدي به 185 ميليارد تومان رسيد.