کاهش ۷۱ درصدی ارزش بازار عرضه‌های اولیه در جنوب شرق آسیا

۱۴۰۳/۰۴/۲۰ - ۰۰:۲۹:۱۲
کد خبر: ۳۱۶۲۸۵

ارزش بازار عرضه اولیه سهام در جنوب شرقی آسیا طی شش ماه نخست سال 2024 با کاهش 71 درصدی به 5.8 میلیارد دلار رسید که به‌طور قابل توجهی کاهش داشت.

مدار اقتصادی| ارزش بازار عرضه اولیه سهام در جنوب شرقی آسیا طی شش ماه نخست سال 2024 با کاهش 71 درصدی به 5.8 میلیارد دلار رسید که به‌طور قابل توجهی کاهش داشت. طبق گزارش دیلویت، منطقه جنوب شرق آسیا، در نیمه نخست سال میلادی تنها شاهد 67 عرضه اولیه عمومی بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21.2 درصد کاهش را ثبت کرد. مبلغ جمع‌آوری شده از این عرضه‌های اولیه نسبت به سال قبل 53.3 درصد کاهش یافت و به 1.4 میلیارد دلار رسید. دیلویت اعلام کرد که از ژانویه تا ژوئن هیچ عرضه اولیه عمومی بزرگی وجود نداشت، تنها یک عرضه اولیه بزرگ با سرمایه بازار بیش از یک میلیارد دلار و افزایش بیش از 200 میلیون دلار انجام شد. این در حالی است که طی همین بازه زمانی در سال گذشته، سه IPO بزرگ انجام شد که هر کدام بیش از 600 میلیون دلار نقدینگی جمع‌آوری کردند.

بر اساس داده‌های دیلویت، این موضوع نشان‌دهنده ادامه روند نزولی است که در نیمه دوم سال 2022 آغاز شد. روند نزولی نشان‌ می‌دهد که سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به دنبال نشانه‌هایی در اقتصاد کلان هستند.

با این حال، این گزارش اشاره می‌کند که از نظر تاریخی، همیشه بین سال های 2020 تا 2022 نیمه دوم سال عملکرد بهتری داشته است.
تای هوی لینگ، حسابدار آسیای جنوب شرقی دیلویت گفت: با وجود چشم انداز رشد مثبت و افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در آسیای جنوب‌شرقی، بی‌ثباتی طولانی مدت ژئوپلیتیک و نرخ بهره بالا از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند بازار و تصمیمات سرمایه‌گذاران بوده است؛ چراکه این احتمال وجود دارد که در سال 2024، با توجه به نگرانی های مربوط به تورم، نرخ های بهره بالا باقی بماند. اندونزی که در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی در صدر نمودارهای عرضه اولیه عمومی سهام در سال 2023 قرار داشت، در نیمه نخست سال 2024 کاهش قابل توجهی را تجربه کرد، زیرا سرمایه‌گذاران و متقاضیان عرضه اولیه سهام با توجه به انتخابات ریاست جمهوری در فوریه 2024 و پیش‌بینی رویکرد انتظار را اتخاذ کردند.
ارزش بازار فهرست‌های اندونزی از ژانویه تا ژوئن 92.2 درصد کاهش یافت و به 1.22 میلیارد دلار رسید، در حالی که درآمدهای IPO افزایش یافته با 89.1 درصد کاهش به 248 میلیون دلار در مقایسه با سال گذشته رسید. تعداد فهرست‌ شرکت‌های اندونزیایی در شش ماهه نخست سال جاری از 44 مورد در مدت مشابه سال گذشته به 25 مورد یعنی 43.2 درصد کاهش یافت.
تای در این زمینه گفت: در حالی که ممکن است بازار عرضه اولیه سهام آسیای جنوب شرقی در سال 2024 ضعیف به نظر برسد، خوش‌بینی محتاطانه‌ای وجود دارد که شرایط پس از سال 2024 بهبود خواهد یافت. پیش‌بینی نرخ‌های بهره پایین‌تر وجود دارد که می‌تواند بازگشت فهرست‌های REIT (تراست‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات) را تشویق کند، در حالی که عرضه‌های اولیه مرتبط با هوش مصنوعی می‌توانند در آینده نزدیک وارد بازار شوند، زیرا بسیاری از شرکت‌های هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه قرار دارند. از همین‌رو، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده موج قابل توجهی از عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی از بازارهای سرمایه بهره ببرند و نوآوری و فرصت‌های جدیدی را به بازار بیاورند.