رييس كميسيون اقتصادي مجلس:

ضرورت توسعه گفتمان مهندسي مالي براي تامين طرح‌هاي عمراني نفت و گاز

۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۰۲:۳۲:۳۹
کد خبر: ۳۱۵۹۲۵

تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و صنعتي كشور مساله امروز اقتصاد ايران است؛ و اين در حالي است كه به آن ميزان كه به سياست‌هاي پولي و مالي در اين زمينه پرداخته شده اما به الزامات تامين مالي از جمله توسعه مهندسي مالي پرداخته نشده است. به همين خاطر با وجود وعده‌هاي مختلف در دولت‌ها، اما در كنترل نقدينگي همچنان موفق نيستيم.

تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي و صنعتي كشور مساله امروز اقتصاد ايران است؛ و اين در حالي است كه به آن ميزان كه به سياست‌هاي پولي و مالي در اين زمينه پرداخته شده اما به الزامات تامين مالي از جمله توسعه مهندسي مالي پرداخته نشده است. به همين خاطر با وجود وعده‌هاي مختلف در دولت‌ها، اما در كنترل نقدينگي همچنان موفق نيستيم.

با نزديك شدن موعد برگزاري شانزدهمين رويداد صنعت مالي ايران طي مراسمي با حضور شمس الدين حسيني رييس كميسيون اقتصادي مجلس و تني چند از اعضاي شوراي سياست‌گذاري و كميته علمي نمايشگاه، از يادواره پوستر جديد اين رويداد مهم رونمايي و بر لزوم ارايه برخي مطالبات فعالان سرمايه‌گذاري و ضرورت توسعه گفتمان توسعه مهندسي مالي در نمايشگاه امسال تاكيد شد.

در اين نشست، رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به قدمت نمايشگاه صنعت مالي ايران عنوان كرد: اين رويداد با سابقه‌اي به قدمت بيش از يك دهه و نيم در دوره‌اي كه به عنوان وزير اقتصاد در دولت نهم مسووليت داشتم، بنيانگذاري شد و علي صالح آبادي به عنوان نخستين رييس سازمان بورس پس از تصويب قانون جديد بازار سرمايه در استمرار آن براي حضور نهادهاي مالي فعال در بازار سرمايه اهتمام ويژه‌اي داشت. البته به دليل اهميت صنعت مالي و لزوم نهاد بانك و بيمه در كنار بورس مقرر شد كه از همان ابتدا هر سه اركان صنعت مالي كشور در كنار يكديگر اين رويداد را برگزار كنند.

سيد شمس الدين حسيني بر ضرورت توجه به سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي (FDI) در نقطه مقابل سرمايه‌گذاري در سهام (portfolio investment) تاكيد كرد و گفت: در اين رويداد علاوه بر پرداختن به موضوع بسيار مهم صنعت مالي كشور مي‌بايست به مساله حكمراني و جنبه‌هاي نهادي خدمات فناورانه مالي يا به اصطلاح
فين تك‌ها و اينشورتك‌ها به‌طور ويژه پرداخت و براي آن راه‌حل و راهكارهاي حل مساله ارايه داد.

به گفته وي در حوزه فناوري‌هاي مالي هم اكنون موضوع كريپتوكارنسي آنچنان اهميت پيدا كرده كه حتي به غلط از آن به عنوان رمز ارز نيز ترجمه مي‌شود، در حالي كه ابعاد تشخيص و حكمراني و و تحولات نهادي و حقوقي پول مجازي و پول ديجيتال در كشور هنوز انديشيده نشده است.

به گفته رييس كميسيون اقتصادي مجلس، يكي از كاركردهاي رويداد شانزدهم صنعت مالي براي
ذي نفعان آن، مي‌تواند ارايه و معرفي آخرين تحولات پول‌هاي مجازي و برگزاري نشست‌ها و پنل‌هاي تخصصي و موثر پيرامون ريال ديجيتال با حضور مديران بانك مركزي باشد.

رييس كميسيون اقتصادي مجلس با پيشنهاد برگزاري نشست تخصصي تامين مالي طرح‌هاي عمراني و زيرساخت‌هاي دولتي در حاشيه برگزاري رويداد شانزدهم صنعت مالي ايران، عنوان كرد: هم اكنون قوانين و مقررات مناسبي در شوراي ملي تامين مالي از جمله استحصال دارايي در حين اجراي پروژه در دريا و خشكي و يا مباحث زيست محيطي و ساماندهي و بهره‌برداري از جنگل‌ها ديده شده كه اگر فعالان بازار سرمايه و بانك و بيمه اين ظرفيت‌ها را بشناسند مي‌تواند در نحوه تصميم‌سازي هاي كشور مفيد و موثر واقع شود.

وي افزود: در قانون تامين مالي توليد رقابت‌پذير پيش‌بيني شده بود كه براي مصرف كننده انرژي مشوق‌هايي در قالب گواهي صرفه جويي در نظر گرفته شود كه دستگاه متولي مثل وزارت نيرو در قبال اين صرفه جویي پاداش مالي را به مصرف كننده تخصيص مي‌داد اما به دليل خلأ زماني و عدم منابع در اختيار عملاً اين قانون فعال نشد.