صادرات گوجه فرنگي صادرات پايدار نيست
رييس سابق اتاق بازرگاني ايران و امارات معتقد است، صادرات پايدار ارسال يك كانتينر گوجه و هندوانه نشان از صادرات پايدار نيست. صادرات پايدار صنايع غذايي تبديلي است كه روي شلف خاص قرار بگيرد. طبق آمار رسمي مجموع كل صادرات نفتي و غير نفتي كشور در سه ماهه اول 1403، بيش از 25 ميليارد دلار است كه به نسبت رقم 14.3 ميليارد دلار واردات، تراز تجاري كشور به مثبت 11 ميليارد دلار رسيده است.
رييس سابق اتاق بازرگاني ايران و امارات معتقد است، صادرات پايدار ارسال يك كانتينر گوجه و هندوانه نشان از صادرات پايدار نيست. صادرات پايدار صنايع غذايي تبديلي است كه روي شلف خاص قرار بگيرد. طبق آمار رسمي مجموع كل صادرات نفتي و غير نفتي كشور در سه ماهه اول 1403، بيش از 25 ميليارد دلار است كه به نسبت رقم 14.3 ميليارد دلار واردات، تراز تجاري كشور به مثبت 11 ميليارد دلار رسيده است.
هنوز آمار دقيقي از تجارت غيرنفتي براي سه ماهه بهار به صورت شفاف منتشر نشده است. اما در دوماهه سال جاري ميزان صادرات غير نفتي كشور با افزايش ۳.۸ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸ ميليارد دلار رسيده است. ميزان وزني صادرات غيرنفتي نيز در دو ماهه امسال ۲۳.۵ ميليون تن بوده كه افزايش ۸.۵ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است. در اين مدت ارزش تجارت خارجي ايران (مجموع واردات و صادرات)، ۲۵ ميليارد و ۲۸۰ ميليون دلار اعلام شده است و ميزان صادرات كشور با احتساب نفت خام و نفت كوره، خدمات فني مهندسي و تجارت چمداني به ۱۶.۲ ميليارد دلار رسيده است. فرشيد فرزانگان رييس سابق اتاق بازرگاني ايران و امارات در گفتوگو با «اكوايران» از الزامات اصلاح سياستهاي صادراتي شركتهاي داخلي سخن گفت. به باور او صادركنندگان بايد برنامههاي هدفمندي ذيل اتاق بازرگاني كه در آن هستند؛ تدوين كنند. در واقع آنها بهتر است در گام نخست خلاها را شناسايي كنند. يكي از اين خلاها تامين مالي است. خلأ ديگر نبود دانش ماركتينگ و بازاريابي جهاني است؛ ما در اين حوزه بسيار ضعيف هستيم. درضمن همكاريهاي مشترك در راستاي بهرهمندي از توانمندیهاي شركتهاي مختلف بايد شكل بگيرد. به باور او بايد افراد موفق در حوزه صادرات، دانش و تجربه خود را با ساير صادركنندگان حوزه خود به اشتراك بگذارند؛ چون خروجي اين خير همگاني موفقيتي فراتر از آنچه پيشبيني ميشود؛ خواهد داشت. به گفته او صادرات پايدار ارسال يك كانتينر گوجه و هندوانه نشان از صادرات پايدار نيست. صادرات پايدار صنايع غذايي تبديلي است كه روي شلف خاص قرار بگيرد. اين هدف هم به دست نميآيد مگر اينكه شما يك استراتژي دقيق صادراتي داشته باشد كه از تحقيقات بازار شروع و در نهايت به خدمات پس از فروش تمام ميشود.
