نايب‌رييس اتاق اصناف تهران:

هزينه اسباب‌كشي نجومي مي‌شود

۱۴۰۳/۰۴/۰۲ - ۰۱:۵۶:۲۲
کد خبر: ۳۱۵۰۸۴
هزينه اسباب‌كشي نجومي مي‌شود

شوخي نيست. مستاجران از يك سو با اجاره‌خانه‌ هنگفت مواجه هستند و از سوي ديگر براي جابه‌جايي اسباب خود بايد رقم‌هاي نجومي را به شركت‌هاي باربري بپردازند. اين را محمدرضا فرجي‌تهراني، نايب‌رييس اتاق اصناف تهران، مي‌گويد.

شوخي نيست. مستاجران از يك سو با اجاره‌خانه‌ هنگفت مواجه هستند و از سوي ديگر براي جابه‌جايي اسباب خود بايد رقم‌هاي نجومي را به شركت‌هاي باربري بپردازند. اين را محمدرضا فرجي‌تهراني، نايب‌رييس اتاق اصناف تهران، مي‌گويد. او معتقد است كه مردم در بدترين شرايط اقتصادي هستند و عده‌اي سودجو قصد دارند با ارايه ارقام نجومي از مردم كلاهبرداري كنند.
به گزارش تجارت‌نيوز، معمولا همه‌ساله با شروع خرداد ماه فصل نقل و انتقال مستاجران نيز فرا مي‌رسد. از يك سو برخي از صاحب‌خانه‌ها و از سوي ديگر شركت‌هاي حمل اسباب منزل مستاجران را نقره داغ كرده‌اند. طوري كه ارقام نجومي را به مستاجران پيشنهاد مي‌دهند كه معادل آن مي‌توان چهار سكه طلا خريد. در همين زمينه نايب‌رييس اتاق اصناف تهران با تاييد اين خبر گفت: مردم شكايات متعددي از شركت‌هاي اسباب‌كشي دارند. برخي از اين شركت‌ها از مردم كلاهبرداري‌هاي هنگفتي داشتند. آنچه ما مي‌دانيم اين است كه در حال‌حاضر شكايات بسياري به اتحاديه حمل‌ونقل بار شهري شده كه متاسفانه كلاهبرداري بزرگي در رابطه با حمل اسباب صورت مي‌گيرد. همچنين شكايات بسياري نيز به سازمان تعزيرات و شوراي حل اختلاف نيز بابت اسباب‌كشي ارايه شده است اما تاكنون شاهد پيگيري جدي اين موضوع نبوديم.
به گفته محمدرضا فرجي تهراني، شركت‌هاي باربري كه مجوز ندارند پول زور از مردم طلب مي‌كنند. بر اساس برآوردها شركت‌هاي مجوزدار براي چندين ساعت كار با بيش از هشت كارگر و چيدمان كامل منزل حدود ۳۰ ميليون تا ۶۰ ميليون تومان بر حسب سختي كار و متراژ منزل پول دريافت مي‌كنند، اما با توجه به پرونده‌هاي شكايت، اين افراد براي حدود سه ساعت كار، هزينه‌هايي بيش از ۱۵۰ ميليون تومان را از مردم گرفتند كه در صورت عدم پرداخت اين مبالغ برخي اسباب مردم گرو گرفته شده و در برخي موارد هم گاهي درگيري فيزيكي صورت گرفته است.
او ادامه داد: البته برخي از مردم به دليل عدم اطلاع‌رساني دقيق و سهولت در روند اسباب‌كشي در سايت‌هاي اينترنتي اين نوع شركت‌هاي حمل‌ونقل شهري غيرمجاز را جست‌وجو مي‌كنند و برخي افراد بدون مجوز از سوي گوگل به آنها معرفي مي‌شوند. اين افراد ابتدا به شكل تلفني قيمت‌هاي بسيار پايين را اعلام مي‌كنند اما پس از اتمام كار اسباب‌كشي نرخي ۱۰۰ تا ۵۰۰ برابر نرخ تعيين‌شده را طلب مي‌كنند.
فرجي تهراني از مردم درخواست كرد كه از اين پس با مراجعه به سايت اتحاديه حمل‌وبار شهري به آدرس ehkt.ir تمام افراد داراي مجوز را رويت كنند و از آنها نرخ باربري را استعلام بگيرند.