نرم‌افزار همستر كامبت چگونه با استفاده از گيميفيكيشن مخاطب را جذب مي‌كند؟

۱۴۰۳/۰۳/۲۶ - ۰۲:۰۴:۵۸
کد خبر: ۳۱۴۶۳۳

به گزارش روابط عمومي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، در سال‌هاي پديده نوظهور گيميفيكيشن با استفاده از مولفه‌هاي انگيزشي بازي و روش‌هاي طراحي بازي، موجب تحولات بسياري در حوزه‌هاي غيربازي شده است.

به گزارش روابط عمومي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي، در سال‌هاي پديده نوظهور گيميفيكيشن با استفاده از مولفه‌هاي انگيزشي بازي و روش‌هاي طراحي بازي، موجب تحولات بسياري در حوزه‌هاي غيربازي شده است. اين مفهوم و عملكرد آن در زمينه‌هاي غيربازي به يك اقدام سريع در حال ظهور و يك گرايش مهم تبديل شده است. در حال حاضر گيميفيكيشن يا بازي‌وارسازي يكي از تكنيك‌هايي است كه مي‌تواند انگيزه را افزايش دهد و مشاركت كاربران را تقويت كند. در هفته‌هاي گذشته شاهد يكي از نمودهاي مهم استفاده از گيميفيكيشن در جذب مخاطب بوده‌ايم. ميني‌اپ همستر كامبت در تلگرام به دليل تركيب منحصر به‌ فرد سرمايه‌گذاري‌هاي رمزنگاري و گيميفيكيشن توانسته مخاطبان زيادي را جذب كند و اپليكيشن پيام‌رسان تلگرام را نيز تحت تاثير قرار دهد. استراتژي‌هاي بازاريابي نوآورانه و مشاركت‌ها نيز نقش مهمي ايفا كرده‌اند. همستر كامبت با بهره‌گيري از روند رو به رشد گيميفيكيشن و تركيب آن با سرمايه‌گذاري‌هاي رمزنگاري، توانسته توجه ميليون‌ها كاربر را به خود جلب كند. اين واقعيت كه همستر كامبت در برنامه پيام‌رسان تلگرام يكپارچه شده است نيز به جذابيت آن مي‌افزايد و باعث مي‌شود كه كاربران بدون نياز به دانلود برنامه جداگانه به آن دسترسي داشته باشند و بازي كنند.

 

موفقيت همستر كامبت

موفقيت همستر كامبت را مي‌توان به چندين عامل كليدي نسبت داد. مكانيك‌هاي گيم‌پلي بازي كه به راحتي قابل درك است، آن را براي كاربران در هر سني در دسترس قرار مي‌دهد. علاوه بر اين، جوايز و رقابت باعث ايجاد تعامل بين بازيكنان مي‌شود. در اين ميني اپ، بازيكنان مي‌توانند با ضربه زدن روي آن امتيازهايي كسب كنند. سپس احتمال دارد بتوانند از اين همستر براي سرمايه‌گذاري در ارزهاي ديجيتال مختلف استفاده كنند. اما ضربه زدن و سرمايه‌گذاري در ارزهاي ديجيتال تمام اين فرآيند نيست. به منظور افزايش تجربه بازي، كاربران همچنين مي‌توانند در فعاليت‌هاي مختلف شركت و پاداش دريافت كنند. اين ويژگي‌هاي اضافي باعث مي‌شود بازيكنان براي كسب اطلاعات بيشتر بازگردند و گيم‌پلي را اعتيادآور و جذاب مي‌كنند. همچنين بايد توجه داشت، گيميفیكيشن بر روي مكانيك‌هايي تاكيد دارد كه باعث انگيزش و ترشح دوپامين مي‌شود. در حقيقت از طريق فرآيند زير چرخه تمايل به بازي ادامه مي‌يابد. حتي اگر همستر واقعا پولي به كاربر ندهد، همين امتيازها و پاداش‌هاي مجازي نيز براي كاربران جذاب خواهد بود. در ادامه به برخي از تكتيك‌هاي بازي وارسازي استفاده شده، اشاره مي‌شود: رشد و پيشرفت: يكي از مهم‌ترين محرك‌هاي ايجاد انگيزش در بازي‌وارسازي استفاده از محرك رشد و پيشرفت است كه در اصل موجبات توسعه مهارت و نهايتا غلبه بر چالش‌ها را فراهم مي‌آورد. در طراحي بازي‌وار مفهوم «رشد» بر روند سياق امتيازدهي، نشان‌ها، تابلوي امتيازات و... موثر است. تملك و تصاحب: اين محرك به كاربران اين احساس را منتقل مي‌كند كه صاحب چيزي هستند، هنگامي كه بازيكن احساس مالكيت مي‌كند به‌طور ذاتي در پي بهتر كردن آنچه كه به او تعلق دارد است. اين محرك در كاربر تمايل به جمع‌آوري ثروت از طريق كالاهاي مجازي يا ارزهاي ديجيتال در سامانه‌هاي بازي وار را ايجاد مي‌كند. يكي از تكتيك‌هاي مورد استفاده در اين ميني‌اپ تكنيك Exchangeable Points است، در اين تكنيك، امتيازات براي به دست آوردن ساير اشياي با ارزش، قابل معامله است. يعني كاربران مي‌توانند از امتيازات خود به صورت استراتژيك استفاده كنند و با مديريت منابع خود سعي كنند اشياي با ارزش ديگري به دست آوردند. توانمندسازي خلاقانه: توانمندسازي خلاقيت و بازخورد زماني اتفاق مي‌افتد كه كاربران در يك فرايند خلاق درگير شده و دايما در پي كشف و شناسايي اجزاي آن بوده، نهايتا تركيبات متفاوتي را بيازمايند. در واقع بازيكنان نه تنها نيازمند روش‌هايي براي ابراز خلاقيت خود هستند بلكه بايد نتايج خلاقيت خود را ببينند و بازخوردهايي را دريافت كنند و به آن پاسخ دهند. يكي از تكنيك‌هاي مورد استفاده در اين محرك استفاده از Boosters است. بوسترها در بازي چيزهايي هستند كه شما با به دست آوردنشان، مي‌توانيد سريعتر به نقطه پاياني و بُرد برسيد. البته اين بوسترها كه تقويت‌كننده به حساب مي‌آيند، ظرفيت محدودي خواهند داشت و دايمي نيستند. اين تقويت‌كننده‌ها فقط در موقعيت‌هاي خاصي ظاهر مي‌شوند و با به دست آوردن مهارت جديد متفاوتند. داشتن بوستر به افراد اجازه عملكردهاي متفاوت از حالت عادي خود مي‌دهد مثلا سرعت آنها را به يك‌باره زياد مي‌كند. به همين دليل، آنها به وجد آمده و از اين حركت جديد خوشحال مي‌شوند. اشتياق و بيتابي: اين محرك به معناي ايجاد اشتياق به چيزي است كه در ظاهر افراد نمي‌توانند داشته باشند. اين واقعيت به افراد انگيزه مي‌دهد كه تمام مدت به دستيابي به آن فكر كنند. يكي از تاكتيك‌هاي موثر در اين محرك، محدوديت در زمان است و معروف‌ترين تكنيك‌ بازي براي ايجاد محدوديت هم تكنيك
Appointment Dynamics است. يعني دسترسي به چيزي يا توانايي انجام يك فعاليت فقط در يك تايم مشخص و محدودي امكان داشته باشد. در اين راستا استفاده از كدهاي مورس به صورت كوتاه‌مدت از جمله ابزارهاي كاربردي در اين ميني‌اپ است. در مجموع مي‌توان گفت اين ميني‌اپ يك بازي رايانه‌اي نيست زيرا بازي‌ها اهداف و قوانين مشخص دارند اما در فرآيند گيميفيكيشن، تنها مجموعه‌اي از وظايف امتيازدار يا پاداش‌دار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.