پل خليجفارس؛ از تامين مالي تا تلاش شبكه نفوذ
برخي ميگويند، تكميل پل خليجفارس جزيره قشم را به رقيب اصلي امارات تبديل ميكند و منافع اين كشور را به خطر مياندازد. به همين علت، به سرانجام نرسيدن اين پل حاصل تلاش شبكه نفوذ در كشور است. اما منتقدان دولت يازدهم و دوازدهم توقف احداث اين پل را به عدم تامين مالي و ناتواني دولت روحاني ربط ميدهند. دست بر قضا اين منتقدان هم اينك خود بر كرسي رياست و مسووليت قرار گرفتهاند و در عين حال، اين پروژه همچنان بنا به دليل عدم تامين مالي متوقف مانده است.
گروه راه و شهرسازي|
برخي ميگويند، تكميل پل خليجفارس جزيره قشم را به رقيب اصلي امارات تبديل ميكند و منافع اين كشور را به خطر مياندازد. به همين علت، به سرانجام نرسيدن اين پل حاصل تلاش شبكه نفوذ در كشور است. اما منتقدان دولت يازدهم و دوازدهم توقف احداث اين پل را به عدم تامين مالي و ناتواني دولت روحاني ربط ميدهند. دست بر قضا اين منتقدان هم اينك خود بر كرسي رياست و مسووليت قرار گرفتهاند و در عين حال، اين پروژه همچنان بنا به دليل عدم تامين مالي متوقف مانده است. بر اساس اين گزارش، پل خليج فارس، جزيره قشم را به بندر پل در سرزمين اصلي ايران متصل ميكند. مراسم كلنگزني اين پروژه با حضور محمود احمدينژاد، رييسجمهور وقت، در ۲۳ اسفند ۱۳۸۹ برگزار شد. اين پل جزيره قشم را از لافت به بندر پل در شهرستان بندر خمير استان هرمزگان پيوند ميدهد. قشم با اين پل به كريدور اصلي ترانزيتي - كه بندر انزلي در درياي خزر را به بندرعباس در خليج فارس و چابهار در درياي عمان متصل ميكند - ارتباط مييابد. به گزارش تسنيم، حجتالله عبدالملكي 18 بهمن 1401 با تاكيد بر اينكه اولويت تكميل زيرساختها با زيرساختهاي ترانزيت و حملونقل است، گفته بود: در اين راستا عمليات اجرايي پل خليجفارس پس از حدود 7 سال توقف به دليل اهميت فوقالعاده بالايي كه دارد از سرگرفته ميشود. وي با اشاره به اينكه در قالب پروژه پل خليج فارس، ظرفيت بندر راهبردي كاوه به 40 ميليون تن تخليه و بارگيري كالا افزايش مييابد، اضافه كرد: علاوه بر اين در اين پل 4 باند رفت و برگشت جادهاي خط ريلي و دو مسير پيادهروي ساخته خواهد شد.
وي با تاكيد بر اينكه پل خليج فارس شاهكليد پروژه 4 گانه است گفت: با تكميل پل خليج فارس يكي از حلقههاي مفقوده كريدور شمال - جنوب تكميل ميشود. دبير شوراي عالي مناطق آزاد با اعلام اينكه تمام مجوزهاي زيست محيطي ساخت پل خليج فارس صادر شده است از عملكرد دولت قبل در توقف اين پروژه گلايه كرد و افزود: ما از مسوولان دولت قبل گلايه داريم و از آنها ناراحتيم. پل خليجفارس 7 سال معطل مانده است؛ كدام طرح توسعهاي كشور مشكل مالي ندارد؟ در دولت قبل براي واردات واكسن كرونا ميگفتند مشكل مالي و FATF داريم كه باعث شد هزاران نفر از مردم عزيز ايران جان خود را از دست بدهند.
دبير شوراي عالي مناطق آزاد اظهار كرد: بايد برويد پول را جور كنيد نبايد بگوييم به توسعه كشور منهاي اروپا و امريكا اعتقاد نداريم. تامين مالي ساخت پل خليج فارس از سه بخش دولتي، سازمان منطقه آزاد قشم و فاينانس و سرمايهگذاري خارجي انجام ميشود.
تعليق ساخت پل پس از 6 ماه
شهريور ماه سال گذشته معاون فني و زيربنايي منطقه آزاد قشم در مكاتبه با شركت پتروساحل توسعه خليجفارس از تعليق ساخت پل خليجفارس خبر داد و گفت: «نظر به مشكلات و معضلات موجود در موضوع تامين مالي قرارداد با عنوان «موافقتنامه پيمان پروژه شبكه ارتباطي خليجفارس» و به جهت دستيابي به منابع فايل قبول در موضوع تامين مالي پروژه پل خليجفارس، بدين سبب و وفق ماده 8-8 شرايط عمومي منضم به پيمان صدرالاشاره، پروژه پل خليجفارس از زمان اين ابلاغيه تعليق ميشود.لازم است اقدامات موردنياز بهجهت راهاندازي سازوكار تعليق اين پروژه در معيت مشاور كارفرما در دستور كار قرار گيرد.»
بر اساس اين گزارش، اواخر آبانماه سال قبل دبير شوراي عالي مناطق آزاد درباره دلايل توقف اين پروژه گفته بود: پل خليج فارس يك پروژه راهبردي است كه دستور شخص رييسجمهوري را نيز براي ساخت دارد متأسفانه اختلاف نظر با قرارگاه خاتم و يك سري پرداختها منطقي نبود و به همين دليل پروژه متوقف شده است. عبدالملكي افزود: پيگير تامين مالي از طريق فاينانس هستيم كه در اين رابطه با چينيها و اروپاييها مذاكراتي داشتهايم ضمن اينكه قرارگاه خاتم الانبيا نيز در اين زمينه برنامههايي دارد.
ساخت پل خليجفارس با پول چينيها
در حالي خبري از ساخت پل خليجفارس نبود كه حدود 3 ماه بعد يعني اواخر بهمن سال قبل دبير شوراي عالي مناطق آزاد با اشاره به برآورد 700 ميليون دلاري براي ساخت پل خليج فارس گفته بود: اين پل با مشاركت چينيها و تامين بخشي از منابع مالي با تهاتر نفت ساخته ميشود. عبدالملكي با بيان اينكه تلاش ميكنيم پل خليجفارس طي سه سال آينده به بهرهبرداري برسد از مذاكره با پيمانكاران چيني خبر داد و افزود: تعدادي از اين پيمانكاران براي تامين مالي اين پروژه اعلام آمادگي كردند ضمن اينكه در گفتوگو با معاون اول رييسجمهور نيز پيشنهاد داديم پل خليجفارس به عنوان پروژههاي خط اعتباري ايران و چين در نظر گرفته شود كه وي اعلام كرد اين موضوع قابل بررسي است. وي با تاكيد بر اينكه پل خليجفارس بايد اجرايي شود، تصريح كرد: هر كسي به اين پروژه تشكيك وارد كند به نظرم يا منافع ملي را نميشناسند يا نيت ديگري دارد. با ساخت پل خليجفارس بعضي از بنادر جنوبي حاشيه خليج فارس از رونق خواهند افتاد. بنابراين بايد مراقب باشيم در ساخت اين پروژه كارشكني نشود. وي با بيان اينكه ساخت پل خليج فارس منافع بلندمدت زيادي براي ايران دارد، گفت: پيشرفت فيزيكي اين پروژه در حال حاضر
18 درصد است كه به كندي پيش ميرود.
تلاش شبكه نفوذ
بر اساس اين گزارش، اواخر ماه قبل استاندار هرمزگان طي اظهاراتي دليل ساخته نشدن پل خليجفارس را حاصل تلاش شبكه نفوذ در كشور عنوان كرده و گفته بود: تكميل پل خليجفارس جزيره قشم را به رقيب اصلي امارات تبديل ميكند و منافع اين كشور را به خطر مياندازد. لذا معتقدم به سرانجام نرسيدن اين پل حاصل تلاش شبكه نفوذ در كشور است.
در دولت يازدهم و دوازدهم، منابع مالي موردنياز همواره به عنوان مشكل و مانع اصلي ساخته نشدن پل خليجفارس اعلام ميشد. اكبر تركان دبير وقت شوراي عالي مناطق آزاد آذرماه سال 92 در اين باره گفته بود: دولت سهم 150 ميليارد توماني خود را در اين پروژه پرداخت كرده اما پيمانكار نتوانسته 85 درصد فاينانس اين پروژه را تامين كند. در توانايي پيمانكار در تامين مالي ترديد دارم، اما اميدوارم راهي براي تامين منابع مالي مورد نياز ساخت پل خليجفارس پيدا شود. قصد خلع يد پيمانكار پل خليجفارس را ندارم و در هر صورت ميخواهيم در اجرا اين پروژه كمك كنيم. مرداد سال 98 نيز محمد اسلامي وزير وقت راه و شهرسازي درباره اين پروژه گفته بود: ساخت پل
خليج فارس به دلايل گوناگوني متوقف شده است؛ اين پروژه ملاحظات زيست محيطي براي سازمان حفاظت محيط زيست داشته است.استانداري هرمزگان و منطقه آزاد اقداماتي را در راستاي تامين منابع و مطالعات مهندسي را بهطور همزمان براي اين پل اجرايي كردهاند.
وي تاكيد كرده بود: با سرمايهگذار پل خليج فارس مذاكراتي صورت گرفته تا بتوانيم شاهد از سرگيري ساخت آن باشيم.
وزير راه با بيان اينكه پل خليج فارس نماد پيشرفته مهندسي براي اتصال جزيره قشم به بندرعباس است، گفته بود: اين پل به رونق اقتصادي منطقه كمك خواهد كرد، ضمن اينكه دسترسي آسان به منطقه آراد قشم فراهم شده و در بخش ترانزيت نيز ميتوان از آن به خوبي استفاده كرد.
به گزارش تسنيم، پاشنه آشيل پل استراتژيك خليجفارس تامين منابع مالي است؛ سرعتگير بزرگي كه با وجود وعدههاي زياد تاكنون كاري براي آن انجام نشده است. پل حدود 2 كيلومتري خليجفارس يكي از حلقههاي مفقوده كريدور شمال-جنوب است كه ميتواند نقش موثري در تسريع مبادلات تجاري، ترانزيت و ... ايران با كشورهاي شمالي و به تبع آن كسب درآمد براي اقتصاد كشور داشته باشد.
